פעילות מתוקשבת
יום הקשיש
שיר דרור וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות המעודדת יחס מכבד לקשיש בחברה.

רקע

יום הקשיש הבין לאומי מצוין ברחבי העולם ב-1 באוקטובר. זהו יום שקבע האו"ם כדי להעלות את המודעות לנושא רווחת הקשישים בעולם.

מטרות

  1. לגלות אמפתיה כלפי סוגיות המלוות קשישים.
  2. להבין את חשיבות היחס המכבד לקשיש.

הנחיות

לפני הפעילות

הפעילות היא פעילות אינטראקטיבית המתרחשת כולה ברשת.

כדי להשיג את מטרות הפעילות כדאי לשים לב לכמה דברים:
א. חשוב שכל תלמיד יענה על השאלות באופן אישי. הקפידו לדאוג לעבודה אישית של כל תלמיד מול המחשב.
ב. אם אין אפשרות לעבודה אישית מול המחשב, השתדלו שהעבודה תיעשה בזוגות ולא בקבוצות גדולות יותר.
ג. אף על פי שהפעילות היא אישית, חשוב לעצור בנקודות מסוימות במהלכה כדי לחדד ולהעמיק את המסרים החשובים.

הסבירו לתלמידים שבפעילות הזאת הם יעמיקו בהיבטים על הקשיש ועולמו ויבינו מדוע חשוב לנו לכבד את הקשישים בחברה.

שאלו את התלמידים:
1. מה אתם חושבים על קשישים?
2. אילו קשישים בחייכם או קשישים ידועים אתם מעריכים ומדוע?

הפעילות

עמוד 1: יום הקשיש
קראו יחד עם התלמידים את ההגדרה ליום הקשיש.

שאלו את התלמידים מדוע לדעתם חשוב לציין את יום הקשיש?

עמוד 2: קצת על קשישים
קראו יחד עם התלמידים את המידע ושאלו אותם מה דעתם על כך.
בקשו מהתלמידים דוגמאות ליחס מכבד שהם רואים כלפי קשישים או ליחס לא מכבד שראו.
שאלו מה כל אחד מהמצבים מעורר בהם.

עמוד 3: כשאני חושב על קשישים
התלמידים יציינו אלו קונוטציות עולות בהם כשהם חושבים על קשישים, מה הקונוטציות הללו גורמות להם להרגיש ואיך הרגשות הללו גורמים להם להתנהג לקשישים.

התלמידים יתארו מדוע הם חושבים שזה מה שקורה.

עמוד 4: להיות קשיש
התלמידים יצפו בכתבה "דיאלוג עם הזמן" (3:34 דקןת) מסע חווייתי למחוזות הזקנה, המתקיים במוזאון הילדים בחולון.
לאחר הצפייה יתארו התלמידים בכתב אילו מחשבות התעוררו בהם בעקבות הצפייה בסרטון.

התלמידים יקראו את השיר "הילד הקטן והאיש הזקן" מאת של סילברסטין ויעמדו על נקודות הדמיון והשוני בין הזקן לילד הקטן.

לאחר מכן הם יתבקשו לתאר מה בכל זאת מוביל להבדל ביחס החברה לילדים לעומת היחס לקשישים.

עמוד 5: במקורות

מוצגות שלוש מובאות מן המקורות בנושא היחס לקשיש. התלמידים יבחרו מקור אחד מן השלושהויסבירו אותו במילים שלהם.

לאחר מכן יענו על שאלת רב-ברֵרה: מדוע חשוב לנהוג בקשישים יחס של כבוד?

עמוד 6: לסיכום

התלמידים ינסחו שלושה כללים ליחס מכבד כלפי קשישים.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן