מערך שיעור
יום הצדק החברתי 20.2
שיר דרור, רוני גבריאלי, דינה ציונית, עינת ברום שמחי, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת בנושא צדק חברתי וכיצד הוא מתבטא או אינו מתבטא בסביבתם הקרובה של התלמידים.

רקע

המקור של המושג "צדק חברתי" הוא באמצע המאה ה-19, ומשמעותו היא חלוקה צודקת של משאבים חברתיים וכלכליים על ידי מוסדות השלטון לאזרחים. הרעיון הוא שהיתרונות החברתיים כגון תעסוקה, שירותי חינוך, טיפול רפואי, דיור, קניין, ומצד אחר החובות, כגון שירות צבאי, מִסים וכיו"ב, הם תוצר של שיתוף פעולה בין אנשים ועליהם להיות מחולקים מתוך עקרונות צדק כוללים.
פילוסופים רבים עסקו בנושא זה בהרחבה. בבסיס רעיון הצדק החברתי אצל כולם עומד אידיאל של שוויון בין בני אדם ושל חברה המאפשרת קיום הוגן ליחידים ולקבוצות מיעוט ומקבלת את השונה כמו שהוא (מבוסס על מידע מתוך אתר עמל מיסודו של משרד החינוך[1]).
צדק חברתי הוא אחד מעקרונות היסוד לשלום ולשגשוג בקיום משותף של אומות ובקרב אומות. כדי לעשות זאת, יש להעלות את עקרונות הצדק החברתי ולקדם שוויון בין המינים. האו"ם הגדיר את הרדיפה אחר צדק חברתי כמשימת ליבה גלובלית לקידום ופיתוח הכבוד האנושי. ההכרזה על יום הצדק החברתי הבינלאומי מתמקדת בהבטחת הכנסה הוגנת לכל העובדים, הגנה סוציאלית, דיאלוג חברתי ועקרונות יסוד וזכויות בעבודה, ובכך תעסוק פעילות זאת (מבוסס על מידע מתוך אתר האו"ם).

[1] נדלה מ https://www.amalnet.k12.il/Sustainability/TopMenu/%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%94/%D7%A6%D7%93%D7%A7+%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%AA%D7%99+(Social+Justice).htm

מטרות

1. התלמידים יבינו מהו צדק חברתי ואת חשיבותו.
2. התלמידים יבחנו באיזו מידה עקרונות הצדק החברתי מתממשים בסביבתם הקרובה (הכיתה ובית הספר)
והרחוקה (המדינה).
3. התלמידים יציעו רעיונות לקידום הצדק החברתי בסביבתם הקרובה.

הנחיות

אמרו לתלמידים כי הפעילות היום תעסוק בנושא צדק חברתי. הסבירו להם את הרעיונות המרכזיים:
– חלוקה צודקת של יתרונות חברתיים מול חובות אזרחיות.
– שוויון בין בני אדם.
– קבלת השונה כמו שהוא.
הקרינו את הסרטון "מה זה צדק חברתי בשבילכם" (1:32 דקות)

שאלו את התלמידים: מה זה צדק חברתי בשביל כל אחד ואחת מכם? (חינוך שווה לכולם, נגישות לרפואה בצורה שווה, נגישות שווה לתחבורה ציבורית ועוד)

חלקו את הדף לתלמידים, המיועד לעבודה בקבוצות לפי נושאים הנוגעים לצדק חברתי.
לאחר שהתלמידים מסיימים למלא את סעיפים א ו-ב בדף לתלמידים, בקשו מהם להציג את הנושא בפני הכיתה ולבקש מהכיתה להציע דרכי התמודדות נוספות.

תנו לתלמידים כמה דקות כדי למלא את ההצעות שעלו מהכיתה על פי סעיף ג.
לסיכום, שאלו את התלמידים:
1. מה התחדש לכם בעקבות הפעילות היום?
2. האם יש מצב חברתי שהיה נראה לכם תקין עד היום, ובעקבות הפעילות אתם מזהים שהוא עומד בניגוד לעקרון הצדק החברתי?
3. תארו מהו וכיצד היה נראה המצב החברתי המתוקן.
4. שוויון בין כולם נראה רעיון חיובי, מה מונע ממנו להתממש? (למורה: נוגד את עקרון הקפיטליזם, אם כולם יקבלו אותו דבר ללא קשר למאמץ שישקיעו, תיפגע התחרותיות והמוטיבציה של הפרט להשקיע ולהצטיין, וכך תיפגע הצמיחה הכלכלית של החברה)
5. בקשו מהתלמידים להציע רעיון אחד שניתן ליישם ויכול לקדם את הצדק החברתי בבית הספר.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן