מערך שיעור
יום הקשיש הבינלאומי
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת ביום הקשיש הבינלאומי המצוין בארץ ובעולם בכל שנה ב-1 באוקטובר. הפעילות מלווה את השיר "מי עוזר לזקנים עזובים".

רקע

ב-1 באוקטובר חל יום הקשיש הבינלאומי – יום שמטרתו לכבד, להוקיר ולציין את הדאגה לרווחתם של הקשישים ברחבי העולם. התאריך נקבע על-ידי ועדה של האו"ם בנושא הזקנה. הוועדה הוקמה בשנת 1982 כדי לחקור את צרכי הקשישים בעולם ולטפל בצרכים אלו.
קשיש הוא אדם בן 65 ומעלה.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והמוסד לביטוח לאומי פרסמו נתונים הנוגעים למספר הקשישים בישראל. להלן כמה פרטים חשובים שעשויים לעניין את התלמידים:
• כרבע מהקשישים החיים בישראל חיים בעוני.
• 90 אחוז מהכנסתם החודשית של הקשישים מבוססת על קצבת זקנה בסך 2,500 שקל בחודש.
• כעשרה אחוזים מתושבי ישראל הם בני 65 או יותר. זוהי עלייה של שישה אחוזים לעומת מספר הקשישים שחיו בישראל עם קום המדינה. כלומר, במהלך השנים ובעקבות שינויים ברמת החיים, חלה עלייה בתוחלת החיים ולכן יש יותר קשישים.
• אלימות נגד קשישים הפכה בשנים האחרונות לתופעה שכיחה בישראל. תופעת האלימות כלפי קשישים מדאיגה, ומאחר שקשישים רבים חוששים להתלונן נגד הפוגע, קשה להעריך את ממדי התופעה.

מטרות

א. חינוך חברתי – עיסוק בתכנים חברתיים ובמסרים ערכיים הקשורים ליום הקשיש הבינלאומי, במטרה להגביר את מודעות התלמידים לכבד כל אדם.
ב. מעגל השנה – ציון יום הקשיש הבינלאומי החל ב-1 באוקטובר.

הנחיות

בפעילות זאת נעסוק ביום הקשיש הבינלאומי, באמצעים הבאים:
1. קריאת השיר "מי עוזר לזקנים עזובים" מאת דליה קורח שגב ויונה זילברמן.
2. שאלות למחשבה.
3. פעילות בדף לתלמידים.
4. דיון מסכם בכיתה.

הפעילות

1. שאלו את התלמידים:
מיהו קשיש? האם אתם מכירים מילים נרדפות למילה קשיש?
(יָשִׁישׁ, זָקֵן, אִישׁ שֵׂיבָה, בא בימים)
מה ידוע לכם על יום הקשיש הבינלאומי?
אם התלמידים אינם יודעים, ספרו להם את הפרטים הכתובים ברקע שלעיל.

2. ספרו לתלמידים שלאחרונה התרבו מקרי האלימות כלפי קשישים. בעקבות זאת ציינה הכנסת את "יום הקשיש הבינלאומי". בפני חברי הכנסת הופיעה איטה פוגל, קשישה שהותקפה באכזריות בביתה שבחיפה. הקשישה השתתפה בדיון בכנסת ותיארה את התקיפה הקשה שעברה, וכן הוסיפה: "ניצלתי כי נלחמתי ורציתי לראות את נכדתי גדלה".

3. שאלו:
האם נתקלתם במקרים של אלימות נגד קשישים? האם קראתם או שמעתם על אירוע כזה? ספרו על כך.
הפנו את תשומת לב התלמידים לדבריה של איטה פוגל – הקשר עם הנכדים חשוב מאוד לקשישים!

4. קראו את השיר "מי עוזר לזקנים עזובים" מאת דליה קורח שגב ויונה זילברמן, מתוך הספר "איך זה לכבד? לחיות בצוותא עם סבא וסבתא", איורים: נורית צרפתי, הוצאת ספרים "קוראים", 1999, עמוד 18.

שאלו:
א. למי מהתלמידים יש סבים וסבתות?
ב. שאלו על הקשרים שלהם עם הסבים והסבתות: האם הם נוהגים לבקר אותם? באיזו תדירות? כמה פעמים בשבוע? בחודש? האם הם גרים בקרבתם? האם הם מתקשרים אליהם? על מה הם משוחחים אִתם?
ג. הילד בשיר מתבונן על הזקן שגר בבית ממול. כיצד הוא מכנה אותו?
ד. מדוע לדעתכם הוא מכנה אותו כך?
ה. תוכלו לתאר את הקשיש על פי הדברים הנאמרים בשיר?
כתבו את דברי התלמידים על הלוח בטבלה הבאה:

מראה (לבוש)

 

 

התנהגות

 

 

הרגשה (על פי דברי הילד)

 

 

ו. הילד הדובר בשיר פונה להוריו בשאלה "אבא, אמא, אולי אתם יודעים:
מי עוזר לזקנים עזובים?"
האם אתם יודעים אל מי פונים במקרה של הזנחת קשישים או של פגיעה כלשהי בהם?

הפנו את תשומת לב התלמידים:
על כל מקרה של חשד לניצול והזנחה של זקן, או להתעללות בו, יש לדווח למשטרה – מוקד 100 ואפשר לעשות זאת גם בעילום שם. כמו כן, אפשר לדווח לפקיד הסעד או לעובד הסוציאלי בלשכת הרווחה שבאזור מגוריו של הזקן. מרכז מידע לזקן, טל' 1-700-700-120 בימים א'-ה' בין השעות 15:00-8:00 או למוקד העירוני 106 במשך כל ימות השבוע, 24 שעות ביממה, כולל שבתות וחגים.

5. חלקו את הדף לתלמידים.
6. סכמו את השיעור:
"ההתמודדות עם מקרי האלימות כלפי אוכלוסיית הזקנים בישראל היא משימה לאומית", לדברי מנכ"ל המשרד לענייני גמלאים, ד"ר אבי ביצור.
יום הקשיש חל בדרך כלל בתקופת חגי תשרי, חשבו על קשישים רבים שאין להם בני זוג ומשפחה תומכת. מה לדעתכם ניתן לעשות כדי לעזור להם בתקופה זו להרגיש שייכים ולא מוזנחים?
שימו לב- אם ברצונכם לעזור לקשיש, שתפו את ההורים. אין ליצור קשר עם אנשים שאינכם מכירים ללא ידיעת ההורים!

א. כיצד אנו, כילדים, יכולים לעזור לקשיש או לקשישה להרגיש טוב, מכובד ורצוי בחברה? (קשישים אלו יכולים להיות גם סבא או סבתא שלכם).
הסבירו: איננו חייבים לעשות מעשים גדולים למען אחרים. גם מחווה קטנה היא מעשה טוב.
ב. מה, לדעתכם, תוכלו כקבוצה לעשות ביום זה למען שיפור מצבם של הקשישים, כדי שירגישו שייכים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן