מערך שיעור
ייחודו של יוצר – משלי איזופּוס: האריה והעכבר
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

התכנית "ייחודו של יוצר" היא חלק מתכנית הלימודים באוריינות לבתי הספר היסודיים. בחרנו להתמקד בנושא היחס לחלש בחברה (לכיתות ב-ד) דרך יצירתו של איזופּוס "האריה והעכבר".

מטרות

חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה ביחס לחלש בחברה על רקע דעות קדומות וסטריאוטיפים.
ייחודו של יוצר – היכרות עם היוצר וכותב המשלים איזופוס; היכרות עם הסוגה משל.

הנחיות

1. קראו בקול את הסיפור "האריה והעכבר" מאת איזופוס.

כדי להעשיר את החוויה תוכלו לשמוע את קריינות הסיפור המאויר באמצעות הקישור:

הועלה על ידי mstatz בתאריך 6 בדצמבר 2006

2. הסבירו לתלמידים מהו משל:
משל הוא סיפור או שיר, בדרך כלל על בעלי חיים, ולעתים על עצים או דוממים, שמיוחסות להם תכונות אנושיות )האנשה). מטרתו של המשל דידקטית (לימודית) –למסור מסר חינוכי או לקח מוסרי בדרך סיפורית. לַמשל שני חלקים: האחד, המשל עצמו, הוא החלק הסיפורי הנושא אופי חידתי כלומר שיש לפענח. השני, הנמשל, הוא המסר שעל הקורא לפענח ולהעתיק לעולמם של בני האדם.
המשל הוא יצירה ספרותית עתיקה. נראה שתחילה עבר מדור לדור בעל פה, עד שהועלה על הכתב. הוא אינו נושא אופי מקומי, אופיו אוניברסלי והוא אינו מעוגן בזמן או במקום.
ממשילי משלים הופיעו כבר במאה ה-6 לפני הספירה ביוון העתיקה. בכתביו של ההיסטוריון היווני הקדום, הֵרוֹדוֹטוֹס, מוזכר ממשיל המשלים איזופּוס. משליו לא הועלו על הכתב, אך הם נפוצו בכל בעולם.
מתוך הספרייה הווירטואלית של מטח

3. ספרו לתלמידים מיהו "אבי ממשילי המשלים":
איזופּוס
ממשיל המשלים החשוב ביותר בהיסטוריה היה איזופּוס (איסופוס), שחי ביוון במאה ה-6 לפני הספירה. הוא היה עֶבֶד גיבן, מכוער וכבד-פה, שניחן בשכל חריף ובחוש הומור. איזופוס נרצח בידי אנשי העיר דֶלְפִי, שנעלבו מדבריו והעלילו עליו שגנב גביע קדוש. הם הדפו אותו מראש צוק גבוה אל התהום, אף שידעו שהוא חף מפשע ושהמעשה שעשו מקורו בגאוותם. לאחר מותו סבלו אנשי דלפי רעב ומגפות, וכדי לכפר על המעשה שעשו, הם בנו מקדש והקימו עמוד זיכרון לזכרו.
לאחר מותו החלה תהילתו של איזופוס להתפשט. משליו המשעשעים והשנונים התחבבו על בני התקופה והשפיעו על כל ממשילי המשלים שקמו אחריו. איזופוס נחשב לאבי המשל הסיפורי הקצר והשנון שנקרא על שמו – "המשל האיסופי". במשך השנים נרקמו אגדות רבות על חייו ומותו, והן כונסו בסיפור "הרומן האיסופי".
באדיבות אתר דף דף

4. הסבירו לתלמידים את המושגים "דעות קדומות וסטריאוטיפים". תוכלו להיעזר בהגדרות אלו:
דֵעָה קְדוּמָה: דעה משוחדת או לא אובייקטיבית, דעה חסרת ביסוס שאדם מחזיק בה לפני שהוא בוחן את העובדות לאשורן, לרוב בהשפעת הסביבה.

סְטֶרֵאוֹטִיפּ: דימוי או אפיון כלליים ולרוב פשטניים, שמקובל לראותם כמאפיינים או כמייצגים טיפוס מסוים.
– ההגדרות על פי מילון רב מילים (C) כל הזכויות שמורות למטח, למשכל (מייסודם של ספרי חמד וידיעות אחרונות) ולסטימצקי

שאלו:
1. האם ידועות לכם דעות קדומות על אנשים מסוימים או על קבוצות מסוימות? תנו דוגמאות.
כתבו על הלוח את הדעות הקדומות שהעלו התלמידים.

על… דעה קדומה
עכבר חלש, קטן

 

  1. מהי הדעה הקדומה שיש לאריה על העכבר?
  2. העכבר והאריה שבמשל מייצגים תכונות של בני אדם. פרטו את התכונות האלה וכיצד הן מתגלות בבני האדם.

 

התכונות על פי הסיפור

 

התכונות בבני האדם
האריה

 

 

 

 

העכבר

 

 

 

 

 

 

4. בתחילת המשל האריה נראה חזק יותר מהעכבר, אבל לקראת סופו מתגלה העכבר כחזק יותר.
א. הסבירו את המצב בשני חלקי המשל. התייחסו לחוזק של האריה והעכבר- באיזה תחום כל אחד מהם חזק?

האריה בתחילת הסיפור
האריה בסוף הסיפור
העכבר בתחילת הסיפור
העכבר בסוף הסיפור

ב. מתי חל השינוי במצבו של האריה?

ג. מה למדתם מתוך המשל על התנהגות בני האדם?

5. חלקו את דפי העבודה לתלמידים ובקשו מהם למלא את הדף בהתאם להנחיות.

6. בקשו מהתלמידים לקרוא בקול את המשלים שכתבו  בדף העבודה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן