שאלה ותשובה
כיצד לעזור לתלמיד להשתחרר מעבר שלילי עם תלמיד אחר?

אירית מנשה בכר משיבה על שאלה של מורה באשר להתנהלות מול סכסוך בין שני תלמידים בכיתתה.

מומחי מגזין "עשר פלוס" "עשר פלוס" הינו מגזין אינטרנט ייחודי המיועד להורים למתבגרים ולאנשי מקצוע, ועוסק בגיל ההתבגרות המוקדם ועד גילאי עשרים לערך. בין חברי הצוות של המגזין נמצאים מומחים מתחומים שונים, כגון: פסיכולוגית חינוכית, מומחית לבעיות קשב וריכוז, מדריכי הורים ועוד.
שאלה

שלום,
אני מתמודדת השנה עם תלמיד אחד שקשה לו נורא להשתחרר מהעבר הכאוב שלו עם תלמיד אחר בכיתה. בעבר, אותו תלמיד היה מציק לו ומוציא ממנו התנהגות לא נאותה, וכל אינטראקציה ביניהם היום "חייבת" להיות שלילית. התלמיד המתקשה להשתחרר הוא תלמיד טוב וחרוץ שבדרך כלל נהנה מהחוויה בבית הספר. כאשר הוא נתקל בילד השני, נכנס ללחץ, כועס מאוד ואף יכול להגיב להצקות בצורה אלימה. כיצד לעצור את הגלגל ולעזור לאותו ילד "לצאת מזה"?
תודה על עזרתכם,
שרה.

תשובה

שרה  יקרה,

מפנייתך, אני מבינה שאת המורה של שני התלמידים. ואם הבנתי נכון, הרי שיש לך פה שני תלמידים עם קושי: זה שאת מזכירה  "הילד הטוב" וחברו "המציק".
לדעתי , התלמיד ה"מציק "דורש מענה באותה מידה כמו חברו ה"טוב" ואולי אף יותר, המשפט: אין ילד קשה…אלא יש ילד שקשה לו, נראה לי מתאים לסיטואציה שהעלת. הפתרון לא טמון בסיוע לילד הטוב להתרחק מהילד ה"מציק" אלא  בניסיון להבין מה קורה למציק, מדוע הוא משתמש באלימות…מה הוא מרוויח מכך…אולי אפשר לתת לו תשומת לב היכן שאת בוחרת לתת, ולא במקום שהוא דורש…אולי כדאי לתת ל"מציק" תפקידים כדי לאפשר לו להבין שהוא יכול גם לתרום בדרכים מועילות בכיתה.
לדעתי, אין לך פה רק ילד טוב שמפריעים לו להמשיך להיות כזה…אלא יש בכיתה תלמידים שונים שאחדים מהם משיגים את תשומת הלב והשייכות בעזרת התנהגות מועילה ואחרים שלא הצליחו מכל מיני סיבות להשתייך בדרכים מועילות, יעשו זאת בדרך מפריעה…מטרת העל היא להיות שייך ולהרגיש חלק. הדרך לפעמים מוטעית.
מורה יקרה, מציעה לך  לחפש פיתרון שיתן מענה לשני התלמידים בפרט ולכל התלמידים בכלל.
בהצלחה,

אירית מנשה בכר, מומחית במגזין "עשר פלוס", בעלת M.A במנהל החינוך, מדריכת הורים פרטנית במודל קצר טווח, מרצה ומנחה בכירה (סופרווזרית).

לחצו להמשך קריאה
הקטן