מערך שיעור
לִפְעָמִים קָשֶׁה לִסְלוֹחַ – פעילות ליום הכיפורים
דינה ציונית, צוות למידה חברתית רגשית במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים. ייעוץ: ד"ר עידית ליוש

יום הכיפורים הוא אחד מחגי ישראל ונחשב לחג קדוש במיוחד. שמו של היום נובע מהמצווה לכפר על מעשים ובעיקר על חטאים

בפעילות זאת נכיר את השיר שכתבה מירי צללזון לִפְעָמִים קָשֶׁה לִסְלוֹחַ. נלמד שאנו חווים רגשות שונים, חלק מהם אינם נעימים, כמו כעס. עם זאת, נוכל ללמוד להתמודד עם כעסים ולווסת את עצמנו בדרכים שונות. כך נימנע מהסלמה של מצבים ונוכל לפתור קונפליקטים עם חברים בדרכים נעימות.

רקע

יום הכיפורים הוא אחד מחגי ישראל ונחשב לחג קדוש במיוחד. שמו של היום נובע מהמצווה לכפר על מעשים ובעיקר על חטאים.
ביום הכיפורים מצווה היא לכפר על עבירות שבין אדם לחברו. הפוגע צריך לבקש את סליחתו של מי שנפגע ממנו. אחד העקרונות המנחים בפתרון סכסוכים הוא לדבר על המעשים שלנו ולקבל עליהם אחריות. רבות נאמר על בקשת הסליחה כאמצעי חשוב לפתרון סכסוכים וכחלק מחשבון הנפש של כל אדם. להשלמת הפעילות אנו ממליצים לעסוק גם בנושא הסליחה והדרכים לפיוס.

בפעילות זו נלמד שאנו חווים רגשות שונים, חלק מהם אינם נעימים, כמו כעס. עם זאת, נוכל ללמוד להתמודד עם כעסים ולווסת את עצמנו בדרכים שונות. כך נימנע מהסלמה של מצבים ונוכל לפתור קונפליקטים עם חברים בדרכים נעימות.

חשוב לשים לב לאותות מצוקה של ילדים שחווים כעס, ולספק להם הזדמנויות להתנסות ולתרגל יכולות ויסות אוטונומיות. הזדמנויות אלה, נוסף על נוכחות ומעורבות מותאמת של הגננת, יקדמו התפתחות מיומנויות של ויסות עצמי. כך יעלה הסיכוי של הילדים להצליח באינטרקציה עם סביבתם החברתית.

מומלץ לעודד את הילדים להיות עצמאיים, ולהימנע מהתערבות מיידית של הגננת בניהול אינטראקציה בין הילדים. למשל בעת מריבה, בהתפרצות כעס, יש להתקרב פיזית לאזור ההתרחשות ולוודא שהילדים אינם פוגעים זה בזה, אבל רצוי לאפשר להם להתנהל בעצמם. כך יועבר להם המסר שהם מסוגלים לפתור את המריבה בכוחות עצמם ולווסת את עצמם. כאשר ילדים מצליחים להתמודד עם כעסים ועם מריבה בצורה מוצלחת ולגייס מיומנויות ויסות אוטונומי, חשוב לציין בפניהם את היכולות החיוביות שהפגינו.

לצורך למידה של ויסות רגשי ושליטה בכעסים, אפשר לספק לילדים פעילות מובנית שבה יתנסו בעוצמות שונות של הבעת כעס. למשל, לתת לילדים להתנסות בהבעת קולות בעוצמות שונות: לחישה, צעקה ועוד. לבקש מהם לשים לב מתי הם לוחשים, מתי צועקים, איזו עוצמת קול נעימה להם ולסביבה, ואיזו עוצמת קול עלולה לפגוע בהם ובסביבתם.

מבוסס על: שופר אנגלהרד, ע'. (2014). משרד החינוך, לקראת חינוך מיטבי בגן הילדים, הצעות לגננות, על בסיס ידע מחקרי, גף הפרסומים.

מטרות

 

  • לאפשר לילדים להתנסות בהבעת רגשות לא נעימים.
  • להקנות לילדים כלים לשליטה בכעס ובדרכי ההבעה שלו ומיומנויות רגיעה (ויסות עצמי).
  • להעלות את המודעות של הילדים לחוזקות וליכולות שלהם.
  • לתרום להעצמה אישית של הילדים.

הקניית מיומנויות sel

הקניית מיומנויות תוך-אישיות: מודעות עצמית – זיהוי ושִׁיום רגשות

ניהול עצמי: ביטוי ושיתוף ברגשות, ויסות עצמי

הקניית מיומנויות בין-אישיות: מודעות חברתית – אכפתיות ודאגה לזולת

התנהלות חברתית: ניהול קונפליקטים

הנחיות

 מהלך המפגש

שאלי: מה גורם לכם להרגיש כעס? האם כעסתם על משהו או מישהו היום או אולי אתמול?

הסבירי שישנם כל מיני מצבים שיכולים לגרום לנו לחוש רגשות לא נעימים. יש דברים שמכעיסים אותנו, שגורמים לנו להרגיש עצובים, שמעליבים אותנו. כל אחד מרגיש לפעמים רגש לא נעים. להרגיש כעס, למשל, זו הרגשה לא נעימה שאנחנו חווים אותה גם בגוף שלנו.

 

הסבירי שיש עוצמות שונות של רגשות: למשל, אפשר לכעוס קצת או לכעוס הרבה.

בקשי מהילדים לעשות פרצוף קצת כועס ואחר כך לעשות פרצוף של מישהו כועס מאוד.

שאלי: מה קורה לנו בגוף כאשר אנחנו כועסים?

האם זה טוב לכעוס?

סכמי את התשובות של הילדים וקראי את השיר:

לִפְעָמִים קָשֶׁה לִסְלֹחַ / מירי צללזון

כֻּלָם רָבִים..
וְלִפְעָמִים –
(לַמְרוֹת מָה שֶׁתָמִיד אוֹמְרִים!)
מֻתָר לָרִיב,
וְגַם לִצְרֹחַ!
לָמָה?
– כִּי אָז הַכַּעַס נֶעֱלָם,
וְקַל יוֹתֵר לִסְלֹחַ…

אַך לִפְעָמִים,
כְּשֶׁרַק שׁוֹתְקִים,
וְכוֹעֲסִים עָמוֹק בַּלֵב,
וְלֹא אוֹמְרִים,
לֹא מְסַפְּרִים לְאַף אֶחָד,
מַה שֶׁכּוֹאֵב –

כִּי אָז הַכַּעַס – מִבִּפְנִים
גָדֵל כְּמוֹ הַר גָבוֹהַ…
גָדֵל כָּל-כָּך..
וְעוֹד יוֹתֵר!
עַד שֶׁקָשֶׁה לְהִתְגַבֵּר!

וּכְשֶׁכִּמְעַט כְּבָר אִי-אֶפְשָׁר
לָשֶׁבֶת לְדַבֵּר,

אָז –
צָרִיך לִהְיוֹת גִבּוֹר,
צָרִיך אֶת כָּל הַכֹּחַ
לָגֶשֶת,
לְהוֹשִׁיט הַיָד,
וּבְלִי מִלִים –
לִסְלֹחַ.

 

 

שאלי:

  • לפי השיר, מה קורה כשכועסים עמוק בלב ולא מספרים על כך לאף אחד?
  • איך ילדים מתנהגים כאשר הם כועסים? (צועקים, משליכים חפצים, מרביצים, שותקים ולא אומרים דבר, מתרחקים ממקום האירוע, ועוד).

שאלי: מה אפשר לעשות כדי להירגע במצבים של כעס?

סכמי את התשובות וחזקי את התגובות הנכונות.

לַמְדִי דרכי התמודדות עם כעסים בעזרת קלפי ההתמודדות המצורפים.

ילדים שיספרו על מצבי כעס שחוו, יבחרו את הקלף המציין את דרך ההתמודדות שבה בחרו.

דרכי ההתמודדות המוצעות:

לנשום עמוק (להרפות את הגוף)

לעזוב את המקום שבו התקיימה המריבה וללכת למקום אחר (שינוי מיקוד קשב)

ללכת לשטוף פנים (פסק זמן, שינוי מצב גופני)

לעשות משהו כיפי (הסחת דעת חיובית)

לשחק עם חבר טוב (הסחת דעת חיובית)

לדבר על מה שקרה

לבקש עזרה ממבוגר (בקשת עזרה מהגננת, מהסייעת, מההורים)

 

בשיר אומרים ש: "צָרִיך לִהְיוֹת גִבּוֹר, צָרִיך אֶת כָּל הַכֹּחַ…"

שאלי: למה צריך להיות גיבור כדי להתגבר על הכעס ולסלוח? האם מדובר בגיבור כמו גיבורי העל שאנחנו מכירים?

לַמדי את הפתגם: "אֵיזֶהוּ גִבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ", מסכת אבות, ד פסוק א

לסיכום, בקשי מהילדים לצייר את "הר הכעס" שלהם או כל דימוי אחר המבטא את הכעס שלהם. לחלופין, הם יכולים לצייר את עצמם כגיבורים המשתלטים על הכעסים שלהם.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן