רקע
יום הכיפורים הוא אחד מחגי ישראל ונחשב לחג קדוש במיוחד. שמו של היום נובע מהמצווה לכפר על מעשים ובעיקר על חטאים.
ביום הכיפורים מצווה היא לכפר על עבירות שבין אדם לחברו. הפוגע צריך לבקש את סליחתו של מי שנפגע ממנו. אחד העקרונות המנחים בפתרון סכסוכים הוא לדבר על המעשים שלנו ולקבל עליהם אחריות. רבות נאמר על בקשת הסליחה כאמצעי חשוב לפתרון סכסוכים וכחלק מחשבון הנפש של כל אדם. להשלמת הפעילות אנו ממליצים לעסוק גם בנושא הסליחה והדרכים לפיוס.
בפעילות זו נלמד שאנו חווים רגשות שונים, חלק מהם אינם נעימים, כמו כעס. עם זאת, נוכל ללמוד להתמודד עם כעסים ולווסת את עצמנו בדרכים שונות. כך נימנע מהסלמה של מצבים ונוכל לפתור קונפליקטים עם חברים בדרכים נעימות.
חשוב לשים לב לאותות מצוקה של ילדים שחווים כעס, ולספק להם הזדמנויות להתנסות ולתרגל יכולות ויסות אוטונומיות. הזדמנויות אלה, נוסף על נוכחות ומעורבות מותאמת של הגננת, יקדמו התפתחות מיומנויות של ויסות עצמי. כך יעלה הסיכוי של הילדים להצליח באינטרקציה עם סביבתם החברתית.
מומלץ לעודד את הילדים להיות עצמאיים, ולהימנע מהתערבות מיידית של הגננת בניהול אינטראקציה בין הילדים. למשל בעת מריבה, בהתפרצות כעס, יש להתקרב פיזית לאזור ההתרחשות ולוודא שהילדים אינם פוגעים זה בזה, אבל רצוי לאפשר להם להתנהל בעצמם. כך יועבר להם המסר שהם מסוגלים לפתור את המריבה בכוחות עצמם ולווסת את עצמם. כאשר ילדים מצליחים להתמודד עם כעסים ועם מריבה בצורה מוצלחת ולגייס מיומנויות ויסות אוטונומי, חשוב לציין בפניהם את היכולות החיוביות שהפגינו.
לצורך למידה של ויסות רגשי ושליטה בכעסים, אפשר לספק לילדים פעילות מובנית שבה יתנסו בעוצמות שונות של הבעת כעס. למשל, לתת לילדים להתנסות בהבעת קולות בעוצמות שונות: לחישה, צעקה ועוד. לבקש מהם לשים לב מתי הם לוחשים, מתי צועקים, איזו עוצמת קול נעימה להם ולסביבה, ואיזו עוצמת קול עלולה לפגוע בהם ובסביבתם.
מבוסס על: שופר אנגלהרד, ע'. (2014). משרד החינוך, לקראת חינוך מיטבי בגן הילדים, הצעות לגננות, על בסיס ידע מחקרי, גף הפרסומים.