שאלה ותשובה
לא מכינה שיעורים

שאלה בנושא הכנת שיעורים.

פרופסור אליעזר יריב פסיכולוג חינוכי, מרצה ומנחה סדנאות לבתי-ספר, מרצה אורח באוניברסיטאות, במכללות ובמכון מופ"ת.
שאלה

מומחים,
ביתי בכיתה ה'. היא  מאוד רשלנית בשיעורים שלה. הבעיה שהמורה שלה בכלל לא מקפידה על השיעורים. אני מנסה לא להתערב. מה לעשות?

תשובה

לאמא של ילדה שמתרשלת בהכנת שיעורי בית.
אכן בעיה קשה: סגנון ההתנהלות של המורה, שמתרשלת בבדיקת שיעורי הבית, מחמיר מאוד את סגנון ההתנהלות של ביתך, שמתרשלת בהכנת שיעורי הבית. להערכתי, לא תוכלי לשנות את סגנונה של המורה ופתוחה בפניך רק הדרך לשפר את אופן הכנת שיעורי הבית של ביתך. הצעד הראשון – לברר מדוע היא מתרשלת. לכך עשויות (או עלולות) להיות סיבות רבות: לקויות למידה, תרגילים משעממים שמורידים את החשק לבצע אותם, אווירה כיתתית שמעודדות הגשה 'חפיפית' (למשל בהעתקה של אלה מאלה) וכמובן חוסר בדיקה של המורה. לכל אחת מהסיבות האלה מענה שונה בתכלית ולא אוכל, במסגרת המצומצמת שעומדת לרשותי, לפרט את כל 'התרופות'. כדאי שתתייעצי עם פסיכולוגית בית הספר. ואולי עוד כמה מלים שישימו את הדברים בהקשר יותר רחב (ואני מצטט מאמר שפרסמתי לפני שנה):

"שיעורי בית מהווים מושא למחקר כבר שנים רבות. המחקרים והמאמרים 
שנכתבו בארצות הברית תומכים בהם כעיסוק שמקדם את הלמידה 
וההישגים. אבל ניתוחי–על שנערכו לאחרונה העלו שלשיעורי הבית 
אין כל תרומה להישגים בבית הספר היסודי, תרומה מעטה בחטיבת 
הביניים ותרומה בינונית בחטיבה העליונה; ככלל, מעט שיעורים 
עדיפים על פני היעדרם וגם על פני עומס רב מדי. עוד מתברר 
ששיעורי בית לא משפרים הרגלים ומוטיבציה".

אשמח לקבל ממך עדכון במייל אם תשובתי הועילה לך

בהצלחה,

פרופ' אליעזר יריב

לחצו להמשך קריאה
הקטן