מערך שיעור
לא על הצדק לבדו – כיצד להגיע לפשרה במהלך סכסוך
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעלה זאת בוחנת את אחד הגורמים, המפריעים לנו להגיע לפשרה ולפתרון סכסוכים – חוסר הנכונות לוותר והעמידה על הצדק, וכן היא עוסקת בדרכים לפתרון.

רקע

אל תהיה צודק – היה חכם!

לעתים קרובות קשה למצוא פתרון לסכסוכים בין מדינות, בין מבוגרים וגם בין ילדים. אחד הגורמים המקשים על סיום הסכסוך, הוא התעקשות של כל צד על הצדק: שני הצדדים בטוחים בצדקתם ואינם מוכנים לוותר ולהתפשר. בחברת הילדים ויכוחים וסכסוכים רבים מסתיימים ב"פיצוץ" בשל ההתעקשות על הצדק.

הפעלה זאת בוחנת את אחד הגורמים, המפריעים לנו להגיע לפשרה ולפתרון סכסוכים – חוסר הנכונות לוותר והעמידה על הצדק, וכן היא עוסקת בדרכים לפתרון.

מטרות

1. הכרת מכשולים לפתרון סכסוכים מסוגים שונים.
2. פיתוח יכולת להגיע לפשרה במהלך סכסוך.

הנחיות

בפעילות זאת חמישה שלבים

שלב א: הפעלת פתיחה – דו-שיח

גיל: אני בחיים לא אוותר לך! אני לא אתן לך את הכדור! אני לקחתי אותו מהאולם, אני
צודק, וזהו!
חן: אני הזמנתי את הכדור אתמול! אני צודק!
גיל: מי שהולך, לוקח ומביא את הכדור – הכדור שלו!
חן: השם שלי רשום ביומן של המורה להתעמלות!
גיל: הכדור עכשיו אצלי בידיים, אם לא שמת לב!

1. מה דעתכם: האם חן וגיל יצליחו לפתור את הסכסוך ביניהם? מדוע?
2. מה, לדעתכם, מפריע להם להגיע לפשרה? הסבירו.

שלב ב: תרגיל – משא ומתן לפתרון סכסוך

1. קראו את האירוע הבא ונהלו את המשא ומתן לפי ההוראות.

אירוע – הפקק הזוכה:
בחתונה התרחש אירוע בלתי צפוי. אחת האורחות, בת דודתו של החתן, פתחה בקבוק שתייה, שהיה מונח על שולחנה, והתברר, שהפקק מזכה בפרס הגדול – רכב שטח חדיש! האורחת בישרה בשמחה לאורחים על זכייתה. החתן שמע על הזכייה, ועוד בטרם נערכה החופה ניגש אליה ודרש שתיתן לו את הפקק בטענה שכל השתייה עבור החתונה נרכשה מכספו, ולכן הפקק שייך לו.

האורחת סירבה לתת לו את הפקק ועזבה את המקום בזעם. החתונה התקיימה כמתוכנן, אולם הסכסוך הגיע לבית משפט. מאחר שמדובר בבני משפחה, והסוגיה היא סוגיה משפטית סבוכה מאוד, בית המשפט הציע לצדדים לנסות להגיע לפשרה.

2. הדמויות הפועלות במשא ומתן – האורחת והחתן:

  • תלמיד או תלמידה ייצגו את האורחת ועוד תלמיד או תלמידה ייצגו את החתן.
  • כל אחד מהם יקבל דף הנחיות, וינהל בעזרתן ההנחיות את המשא ומתן.

שימו לב: בשלב זה אין להראות את ההנחיות לשאר התלמידים.

3. משקיפים – כל תלמידי הכיתה יהיו המשקיפים במטרה לזהות מה מקשה על הצדדים למצוא פתרון לסכסוך.
4. לפניכם ההנחיות לדמויות הפועלות. הדפיסו אותן ונהלו משא ומתן בפני המשקיפים.

דף הנחיות לאורחת

את משוכנעת בצדקתך ועומדת על כך. את פתחת את הבקבוק, ולכן הפקק שלך.

אינך מוכנה לשום פתרון אחר מלבד קבלת רכב השטח. אינך מוכנה, כמובן, לקבל "חצי" מכונית, משום שאת סבורה שאת זכאית לקבל את הפרס!
אל תוותרי!

דף הנחיות לחתן

אתה משוכנע בצדקתך ועומד על כך. אתה קנית את השתייה לאירוע, ולכן הפקק שלך. אינך מוכן לשום פתרון מלבד קבלת רכב השטח החדיש. אינך מוכן לקבל "חצי" מכונית, משום שאתה סבור שאתה זכאי לקבל את הפרס!
אל תוותר!

שאלות למשקיפים

5. דיון במליאה

א. המשקיפים ידווחו לכיתה על התרשמותם מהמשא ומתן, והכיתה תדון בשאלות הבאות:

  1. לאילו פתרונות אפשריים ניתן להגיע בסכסוך זה?
  2. מה, לדעתכם, הקשה על הצדדים להגיע לפתרון? (למשל: האם הייתה התעקשות על "הצדק"? האם התקשו לראות את נקודת המבט של הצד האחר?)
  3. משחק התפקידים שצפיתם בו, מבוסס על מקרה אמתי. המקרה הגיע לדיון בבית משפט, והוא פסק כי המכונית תימכר, ותמורתה תחולק שווה בשווה בין הצדדים. הסכסוך על הפרס פגע במשפחה והרס יחסי חברות בין קרובי משפחה, שהיו מעורבים בו.

ב. עכשיו הקריאו לכל הכיתה את ההנחיות שניתנו לאורחת ולחתן.

  1. האם, לדעתכם, נהגו נכון בני המשפחה, כשהתעקשו לעמוד על ה"צדק" ולא קיבלו פתרון של פשרה?
  2. האם בחברה שלכם, ביניכם, אתם מתקשים להגיע לפתרון סכסוכים בגלל התעקשות על "הצדק"?

שלב ג: תרגיל היגדים

לפניכם שני היגדים. עם איזה היגד אתם מזדהים? מדוע?
1. פתרון לא צודק הוא פתרון לא הוגן!
2. חשוב יותר להגיע לפתרון מאשר להתעקש על הצדק!

שלב ד: אירועים

  • לפניכם שלושה אירועים.
  • חלקו את הכיתה לשלוש קבוצות, כל קבוצה תדון באחד מהם:

לכבוד יום העצמאות רצו רוני ודנה, כל אחת בנפרד, לערוך מסיבה בביתה. הן שכנעו את ההורים, הזמינו תקליטן וקנו אוכל ושתייה. להפתעתן, כל אחת מהן גילתה שהאחרת הזמינה את תלמידי הכיתה.
רוני: אני לא מוותרת על המסיבה! אני אעשה אותה אצלי בבית!
דנה: תשכחי מזה. המסיבה אצלי בבית!
רוני: את יודעת כמה כסף זה עלה לי?
דנה: ולי זה לא עלה כסף?!

1. מה יקרה אם כל צד לא יוותר ויטען שהוא הצודק?
2. אילו פתרונות אפשריים יש לפשרה בין רוני לדנה?
3. מה, לדעתכם, יהיה פתרון צודק לשני הצדדים?

אירוע ב – תפקיד אחד בהצגה:

טלי ועינת ידועות כבעלות כישרון משחק ושירה. לקראת סוף השנה בחנה הבמאית תלמידים רבים, שביקשו להשתתף בהצגת הסיום. בסוף המבחנים התברר שקרתה טעות: הבמאית הבטיחה את התפקיד הראשי בהצגה גם לטלי וגם לעינת.

טלי: הבמאית הבטיח לי את התפקיד, והיא חייבת לקיים את ההבטחה!
עינת: היא הבטיחה לי! אני לעולם לא אוותר!
טלי: תקפצי לי, התפקיד שלי!
עינת: לכי תחפשי את החברים שלך! אני צודקת!

1. מה יקרה אם כל צד לא יוותר ויטען שהוא הצודק?
2. אילו פתרונות אפשריים יש לפשרה בין טלי לעינת?
3. מה, לדעתכם, יהיה פתרון צודק לשני הצדדים?

אירוע ג:
דנה ועומר רצו שניהם להיות נציגים במועצת התלמידים. שניהם עבדו קשה ועשו כל מאמץ להיבחר בבחירות. אולם ביום הבחירות קיבלו דנה ועומר קולות שווים.
דנה: אני אהיה במועצת תלמידים, ואני לא אוותר!
עומר: אם נדמה לך שאני אוותר – את טועה!
דנה: אני צודקת! רוב הילדים אוהבים אותי והצביעו בשבילי!
עומר: באמת? שקרנית! אני צודק ואני לא אוותר!

1. מה יקרה אם כל צד לא יוותר ויטען שהוא הצודק?
2. אילו פתרונות אפשריים יש לפשרה בין דנה לעומר?
3. מה, לדעתכם, יהיה פתרון צודק לשני הצדדים?

א. דיון במליאה:

1. התלמידים יציגו את האירועים ואת הפתרונות שהציעו.
2. מה חשוב יותר: לעשות צדק או למצוא פתרון מעשי (שהוא בדרך כלל פשרה) לסכסוך?

שלב ה: תרגיל סיכום

לפניכם חמישה פתרונות אפשריים לסכסוך בין גיל לחן מהפעלת הפתיחה. איזה פתרון נראה לכם? מדוע?

1. מכיוון שגיל הביא את הכדור, רק הוא ישחק בו.
2. מכיוון שחן הזמין את הכדור, רק הוא ישחק בו.
3. גם גיל וגם חן לא ישחקו בכדור אלא יחזירו אותו לאולם הספורט.
4. גיל וחן ישחקו ביחד בכדור.
5. גיל וחן יתחלקו בכדור – חן ישחק חצי שעה וגיל ישחק חצי שעה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן