מאמר
להיות קרוב – עזרה ראשונה למורה בהתמודדות עם מצוקות תלמידים
יצחק גילת, מכללת לוינסקי לחינוך

ספר המשמש כסוג של עזרה ראשונה שמורים יכולים לתת לתלמידים, שעיקרה הקשבה, הכלה, תמיכה רגשית, עידוד, חשיבה משותפת על דרכי התמודדות עם הקושי, והפניה אל אנשי מקצוע. הספר מיועד לסייע למורים לזהות מצבים של קושי ולהחליט מתי יש צורך בהתערבות של איש מקצוע ומתי די בסיוע הראשוני שלהם.

תוכן

בספר חמישה פרקים:
הפרק הראשון עוסק בשאלה עקרונית: האם סיוע לתלמידים הנתונים במצוקה אישית הוא חלק בלתי נפרד מתפקידו של המורה? מוצגות בו תפישות שונות הנוגעות לשאלה הזאת הן של אנשי מקצוע בתחום החינוך והפסיכולוגיה והן של תלמידים ומורים.
הפרק השני מתמקד ביחסי סיוע, כלומר בהיבטים שונים שבאים לידי ביטוי בבניית קשר רשמי בין עוזר לנעזר, כמו תכונות של עוזרים, מיומנויות של עזרה ושלבים בתהליך של עזרה נפשית. היבטים אלה אינם ייחודיים לקשר שבין מורים לתלמידים ואינם תלויים בסוג הבעיה או הקושי, אלא מאפיינים כל הקשר של עזרה נפשית.
הפרק השלישי עוסק במשברים אישיים באופן כללי. מובאים בו מאפייני התופעה המכונה "משבר" ותהליך ההתמודדות עמו, המכונה "התערבות בעת משבר." החומר המוצג בו נוגע לכל סוג של משבר ואין בו התמקדות בכל אחד מהם בנפרד, למעט הסבר מפורט יותר על משברים בתקופת ההתבגרות. הפרק הרביעי עוסק בהתמודדות עם אובדן. הוא מציג את התהליכים שעובר אדם שחווה אובדן, וכן מבט התפתחותי על תפישת המוות ועל דרכי התמודדות של ילדים ומתבגרים עם מוות של אדם קרוב או עם אובדן מסוג אחר. כמו כן משולבות בו עצות מעשיות למורה המלמד בכיתה שבה חווה תלמיד אובדן של דמות קרובה.
הפרק הרביעי עוסק בהתמודדות עם אובדן. הוא מציג את התהליכים שעובר אדם שחווה אובדן, וכן מבט התפתחותי על תפישת המוות ועל דרכי התמודדות של ילדים ומתבגרים עם מוות של אדם קרוב או עם אובדן מסוג אחר. כמו כן משולבות בו עצות מעשיות למורה המלמד בכיתה שבה חווה תלמיד אובדן של דמות קרובה.
הפרק החמישי עוסק בהתאבדויות. הוא מציג ידע עדכני בנוגע להיקף התופעה, סיבות אפשריות לה ודרכי התמודדות עמה.

לקריאת הספר:

https://www.mofet.macam.ac.il/ktiva/bitaon/Olive/%D7%9C%D7%94%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%91.pdf

ביבליוגרפיה

יצחק גילת, מכללת לוינסקי לחינוך
להיות קרוב
עזרה ראשונה למורה בהתמודדות עם מצוקות תלמידים
הוצאת מכון מופ"ת,  תל אביב, תשס"ז 2007

לחצו להמשך קריאה
הקטן