וידאו
להיות שייכת
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט עוסק בילדה דחויה ולא מקובלת, ומאפשר לצופים להציץ לעולמה הרגשי ולהבין את תחושותיה באמצעות משחק.

על הסרט

לילך היא ילדה דחויה בכיתה. אף ילד אינו מוכן לשתף אותה או לשחק אתה. הילדים מתעלמים ממנה, והיא מתאכזבת מהתנהגותם פעם אחר פעם. לאחר שאיש מילדי הכיתה אינו מגיע למסיבת יום ההולדת שלה, היא יוזמת משחק חברתי בכיתה שמלמד את שאר הילדים על תחושותיה.

רקע

הסרט באדיבות: תחרות הסרטים ע"ש מעיָן ספיר ז"ל

ב-27/5/2005 נרצחה מעיָן ספיר באכזריות ליד ביתה, ברחובות. משפחתה בחרה להנציח את זִכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. נושא התחרות הוא "המלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול". התחרות היא פרי יוזמתה של המשפחה, ושותפים בה גם עיריית רחובות, המשרד לביטחון הפנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מציל"ה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול ומשטרת ישראל.

המידע מתוך: אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים

תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות.

מטרות

– לעודד את התלמידים להרגיש אמפתיה כלפי אחרים.
– לאפשר לילדים "להיכנס לנעליו של האחר" במטרה להבינו ולגלות כלפיו רגישות.

הנחיות

  1. לפני הקרנת הסרט: ערכו את המשחק שלילך, הילדה בסרט, עורכת עם ילדי הכיתה:
    בקשו מכמה ילדים להתנדב לקבוצה א – ילדי קבוצה זאת יישארו יחדיו בכיתה, ויונחו לשוחח ביניהם ולהתעלם מכל ילד שייכנס וינסה לדבר אתם.
    בקשו מכמה ילדים להתנדב לקבוצה ב – הילדים מקבוצה זאת יצאו מחוץ לכיתה. כל ילד בתורו ייכנס לכיתה וינסה להשתלב בשיחה בין הילדים בקבוצה א.
    בסיום המשחק שאלו את הילדים מקבוצה ב איך הרגישו.
    הפנו את תשומת לבם לכך שככל שהקבוצה גדולה כך קשה יותר להשתלב בה, ושהתעלמות המשתתפים מן הנכנסים לכיתה אף מקשה את הדבר עוד יותר.
    שאלו אותם כיצד מרגיש ילד דחוי מול הכיתה שאינה מקבלת אותו?
  2. צפו בסרט יחד עם התלמידים. (08:25 דקות). השאלות מלוות את עלילת הסרט.
  3. קיימו דיון בכיתה. תוכלו להיעזר בשאלות שלהלן:
    א. בתחילת הסרט לילך מנסה להשתלב במשחק הכדור של קבוצת ילדים במגרש, אבל הם לא מוכנים לקבל אותה. האם זה לגיטימי (סביר, מוצדק, הגיוני)? האם מקובלת עליכם הדרך שבה נאמר ללילך שהיא אינה רצויה?
    ב. חשבו, איך הייתם מרגישים אם היו מתייחסים אליכם בצורה הזו?
    ג. איך אתם הייתם מתנהגים אם הייתם במקומם של הילדים בקבוצה? אם מישהו היה מבקש להצטרף למשחק באמצעו ולא הייתם יכולים לשתפו, מה הייתם אומרים לו?
    ד. הפנו את תשומת לב הילדים לכך שלילך נדחית שוב ושוב, ללא סיבה נראית לעין.
    שאלו: מדוע לדעתכם מצב זה קורה?
    מה ילד דחוי יכול לעשות כשכל הכיתה מתעלמת ממנו?
    ה. לילך יזמה מסיבת יום הולדת, אבל אף אחד מהכיתה לא הגיע. איך הרגישה לילך? איך הרגישה אימא שלה?
    ו. פעילות לסיום: הוזמנתם למסיבת יום ההולדת של לילך, אבל אתם יודעים שלילך אינה מקובלת בכיתה. מה תעשו? האם תלכו למסיבה, או שתתעלמו ממנה, בקשו מהילדים לכתוב ללילך עצות כיצד עליה לנהוג.

ביבליוגרפיה

יוצרי הסרט: כיתה ו1, בית ספר בכור לוי, רחובות.

בעלי זכויות על הסרט: תחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל.

לחצו להמשך קריאה
הקטן