וידאו
ליטל ודניאלה מסתכסכות
דינה ציונית, שלמה זיס, עינת שמחי ושיר דרור, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

סרט בנושא סכסוכים בין חברים.

על הסרט

ליטל ודניאלה הן חברות טובות אבל לאחרונה חל ביניהן נתק . דניאלה עסוקה בחוג ריקוד ולליטל יש חברה חדשה.
החברות כועסות זו על זו אבל אינן אומרות דבר. הסכסוך מחריף עד שכל אחת אומרת את אשר על לִבה.
הסרטון יכול לזמן שיח משמעותי בנושא סכסוכים בין חברים.

רקע

לסכסוכים יש נטייה להסלים. די בכך שאחד הצדדים אומר משהו שמרגיז את האחר, כדי שהאחרון ייעלב וישיב באותה המטבע והסכסוך יחריף. כל סכסוך בין תלמידים שיש לו פוטנציאל של הסלמה עלול להיגרר לאלימות. אלימות בבית הספר מוגדרת בעולם כמגפה(Barron, 2001), ותכניות חינוכיות רבות עוסקות במניעתה. יש תכניות שעוסקות במניעת האלימות ויש שעוסקות בשורשי האלימות. ניהול קונפליקטים הוא אסטרטגיה שפוטנציאל ההצלחה שלה עצום, מפני שהיא אינה עוסקת בכאן ועכשיו ואינה עוסקת במניעי האלימות, אלא בדרכים לפעילות משותפת ולחיים משותפים למרות חילוקי הדעות [1].

[1] צוטט מתוך: צדקיהו שלמה, פישרמן, שרגא, עילם נורית, חבצלת רונן (עורכים), חינוך כיתה, מכון מופ"ת, סדרת תמה, 2008, עמ' 144-120. נדלה בתאריך 09.07.2013.
מהאתר: https://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=1887

מטרות

  1. להעלות את מודעות התלמידים לכך שלכל סכסוך יש שני צדדים.
  2. העלאת המודעות לדרכים השונות לפתרון סכסוכים.
  3. עידוד שיתוף ברגשות בין תלמידים כבסיס להיווצרות חברות וידידות.

הנחיות

סכסוכים ומריבות הן דבר שבשגרה בעולמם של ילדים (וגם של מבוגרים). אבל כיצד פותרים סכסוכים?
זה כבר מסובך קצת יותר.
זיכרונם של ילדים נוטה להיות קצר מאוד, רגע אחד הם רבים, ומיד חוזרים לשחק כאילו לא קרה דבר.
אך לא תמיד זהו המצב, יש סכסוכים שהופכים ל"ברוגז" ממושך, ויש סכסוכים שאפילו הופכים לאלימים.

  •  בקשו מהתלמידים לספר במילים שלהם מה התרחש בסרט.
  • שאלו: האם אתם חושבים שמישהי מהבנות צודקת יותר? האם אתם מזדהים עם אחת הדמויות?
  • בקשו מהתלמידים להציג את הסיבות שבגללן כל אחת מהבנות כעסה, כדי לאפשר להם להבין שלכל אחת היו את הטיעונים שלה.
  • רשמו את שלבי תהליך הסלמת הסכסוך על הלוח.
    שלב ראשון – בחצר
    שלב שני – במסדרון
    שלב שלישי – בכיתה
  • שאלו את התלמידים:
  1. מה ניתן היה לעשות בכל שלב?
  2. מה אתם הייתם עושים בכל אחד משלבי הסכסוך?
  • אם התלמידים יעלו את הנושא של שיתוף רגשות ומחשבות באמצעות שיחה – הדגישו כלי זה כיעיל לפתרון בעיות, כמו גם שיקוף הצד האחר והניסיון להבין את עמדתו.
לחצו להמשך קריאה
הקטן