שאלה ותשובה
מורה ממלא מקום – ענישה ומשמעת

שאלה בנושא סמכויות ענישה למורה מחליף.

אורנה מידן בעלת תואר שני בחינוך מיוחד. מומחית תחום הבניית התנהגות, מתי"א יבנה על"י, מדריכה להתנהגות מאתגרת
שאלה
מורה מחליף:
שלום רב,
אני משמש מורה מחליף בשני בתי ספר יסודיים גדולים. כמעט בכל יום מזמינים אותי.
ברצוני לשאול אילו אמצעי אכיפה וענישה אתם מציעים לנקוט במקרים של בעיות משמעת.
יש לציין כי אני מורה מחליף, ולא מורה מן המניין, ולכן הדבר קשה אף יותר.
ברוב הכיתות אני כמובן מסתדר נפלא, אולם ישנם מקרים הדורשים ענישה, ובנוסף על התלמידים לדעת כי יש בידי את הכלים להענישם במידת הצורך. הדבר חשוב לסמכות ולכוח ההרתעה.
כאמור, עד עתה אני "מקצץ" לתלמידים זמן מההפסקה אם אכן נהגו בזלזול/בחוסר אחריות במהלך השיעור. רציתי לשמוע הצעות נוספות, והאם אתם בכלל תומכים בקיצוץ זמן מההפסקה כאקט ענישה.

אלי רגב, יסודי

                                                                                                                                              נשאל בתאריך 19/12/2010

תשובה

אורנה מידן וחגית ארי-עם:

שלום,

אנו שמחות לשמוע שאתה מסתדר נפלא בעבודתך כמורה מחליף, אכן אתגר לא פשוט… ניהול התנהגות בכיתה היא מיומנות מורכבת ועל אחת כמה וכמה לגבי מורה מחליף. ניראה כי יש לך מיומנות כזאת וזה יתרון משמעותי.

אתה מדווח שברוב הזמן התלמידים נשמעים לך ורק במקרים חריגים ישנם תלמידים שאינם נשמעים לכללים, זהו המצב הטבעי.

כשאנו מקנים מיומנויות של ניהול התנהגות בכתה, אנו מתייחסים לכלל התגובות של המורה לכלל התנהגויות התלמידים. קיימות שלושה סוגי תגובות להתנהגות:

חיזוק – כל תגובה המגבירה את הסיכוי שההתנהגות תחזור על עצמה

עונש – כל תגובה המפחיתה את הסיכוי שההתנהגות תחזור על עצמה

התעלמות – התעלמות מההתנהגות תוך כדי חיזוק התנהגות אלטרנטיבית.

חשוב ביותר תוך כדי ניהול התנהגות להתמקד בחיזוק של התנהגות נאותה של התלמידים (ראה דוגמאות בתוכניות ניהול כיתה שכבר הצענו באתר זה).

לאור הדיווח שלך על תדירות הופעת ההתנהגות הלא נאותה בכתה, יש סיכוי גדול שאתה באופן טבעי מחזק התנהגויות נאותות, כך שהתקשורת שלך עם התלמידים טובה, הם מעריכים אותך ונשמעים לך.

אם אכן כך הדבר, כשהתלמיד או התלמידים מפגינים התנהגות לא נאותה, בעיקר התנהגות לא נאותה שחצתה קווים אדומים (כמו אלימות, התנהגויות שאינן מאפשרות למידה או חוסר כבוד), יש צורך להגיב בענישה, כלומר בתגובה שתפחית את הסיכוי שההתנהגות תחזור על עצמה. רפרטואר התגובות מפחיתות ההתנהגות האפשרי בבית הספר אינו גדול ביותר, כך שהבחירה שלך בקיצוץ זמן מההפסקה נשמעת כבחירה הגיונית, אם כי יש לזכור שהתלמידים זקוקים מאוד להפסקה (בעיקר תלמידים בבית ספר יסודי ודווקא התלמידים עם הקשיים לעיתים קרובות זקוקים לכך מאוד) ולכן היינו מציעות שקיצור ההפסקה לא יהיה ארוך מאוד, אלא לדקות ספורות בלבד (למעט מקרים מיוחדים). המשמעות של קיצור הפסקה היא גם שעליך להישאר בכיתה על מנת להשגיח שהתלמידים אכן נשארו בהפסקה בכיתה ולוודא שזמן זה אינו הופך להיות זמן כייפי עבור התלמידים, מה שעלול להיות מחזק במקום מעניש.

נקודה נוספת שיש לשים לב אליה, אם אתה רואה שאותם תלמידים חוזרים שוב ושוב על אותה התנהגות שמביאה אותם להפסד זמן בהפסקה, סביר להניח שהעונש אינו משמעותי עבורם או שהינו כן משמעותי אך יתכן שהם זקוקים להכוונה ותמיכה יותר אינטנסיבית בהתנהגות אחרת, נאותה יותר. סביר להניח שתוכל להשיג טוב יותר את מטרתך ולהביא את התלמיד לתפקוד טוב יותר דווקא באמצעות חיזוקים על התנהגויות נאותות (לדוגמא, במקום לשים דגש רב על כעס על תלמיד שקם במהלך השיעור, לשים לב יותר כשהוא יושב ועובד, להתייחס אליו בזמנים אלו ולחזק אותו על כך).  כמו כן, יש לוודא שאותם תלמידים מסוגלים לעבוד בשיעור ויתכן שיש צורך, למשל, בהתאמות של חומרי למידה או בהפוגות במהלך השיעור שיסייעו להם להיות ממוקדים יותר במשימה ופחות בהפרעות.

אתה יכול לבחון את יעילות התגובה במבחן התוצאה, האם התלמידים הפחיתו את הסיכוי לשוב ולהפגין התנהגות לא נאותה.

בנוסף לכך, יש לזכור כי ענישה אינה מכחידה את ההתנהגות, היא מפחיתה אותה זמנית ובתקופה זה של הפחתה זמנית של ההתנהגות הלא נאותה, עלינו לחזק התנהגות נאותה אלטרנטיבית כדי להשיג את המטרה.

בהצלחה,

אורנה מידן וחגית ארי-עם, מומחיות תחום התנהגות במתי"א

לחצו להמשך קריאה
הקטן