מאמר
מניעת שימוש בחומרים נדיפים – מידע להורים
יאיר אפטר, מכון יסודות

חומרים נדיפים נמצאים ניתנים להשגה ממקומות רבים: מהמחסן בבית, מהמזווה, מהארון מתחת לכיור, מחנות מוצרי הבניין הקרובה, מתחנת הדלק, ממזגנים, מחנויות וירטואליות באינטרנט, בכניסות למקומות בילוי ומפיצוציות. מדובר בחומרים הנמצאים בכל מקום, קלים מאוד להשגה ועלותם נמוכה. יאיר אפטר מסביר כיצד ניתן למנוע גישה של ילדים ובני נוער אליהם.

תוכן

מה זה שימוש בחומרים נדיפים?
שימוש בחומרים נדיפים מתייחס להרחה ושאיפה של מספר רב של חומרים ומוצרים שהמשותף לכולם הוא העובדה שהם גורמים לתחושה אופורית הכוללת סחרחורת, תחושת ניתוק, קהות-חושים, הזיות שמיעה וראיה ועוד. בין החומרים הנפוצים בקרב בני-נוער ניתן למצוא דבק מגע, גז מזגנים (פריאון), גז-צחוק ((Nitrous oxide, פופרס, מדללי צבע, ספריי שיער וגז להקצפה.
בדרך כלל לא מתייחסים להרחת חומרים נדיפים כשימוש בסמים, עם זאת, חשוב לזכור שחומרים אלו עלולים להיות מסוכנים לא פחות מסמים אחרים ועלולים לגרום למוות כבר בשימוש הראשון. כמו כן, הם עלולים לגרום לפגיעות במוח, בריאות, בכבד, בכליות או להוות דלת כניסה לשימוש בסמים לא חוקיים.

כמה בני-נוער משתמשים בחומרים נדיפים?
על פי נתוני הרשות למלחמה בסמים, בשנים האחרונות חל גידול במספר הילדים ובני הנוער המשתמשים בחומרים נדיפים. מנתונים שהתפרסמו בשנת 2005 מתברר ש- 15.8% מבני הנוער בגילאי 12-18, דווחו על שימוש בחומרים נדיפים. משמעות הדבר, שכל נער/ה שישי/ת במדינת ישראל התנסה לפחות פעם אחת בחומרים אלו למטרת עונג. עוד נמצא שהגיל הממוצע לתחילת השימוש בחומרים נדיפים הינו 13, כאשר לחברים ולהורים יש השפעה מכרעת על ההחלטה להשתמש או לא.

האם באמת אפשר למות משימוש בחומרים נדיפים?
חנק בעקבות כיסוי חלל הפה והאף על ידי שקית נילון, חנק בעקבות הקאה, חוסר חמצן בעקבות השימוש בחומר הנדיף, חימצון לא יעיל של הריאות, התפוצצות או הדלקות החומר הנדיף, שיבוש בקצב ופעילות הלב, תאונות כגון נפילות מגגות בעקבות השימוש, נזקים קוגניטיביים ופגיעה בחושים, הם חלק מהסיבות לתוצאות הקטלניות שעלולות להגרם בעקבות הרחה של חומרים נדיפים.

למה בני-נוער משתמשים בחומרים נדיפים?
כמו כל סם אחר, סגריות, אלכוהול ומריחואנה, הסיבה העיקרית לשימוש בקרב בני-נוער הינה סיבה חברתית. הצורך של הנער/ה להרגיש "שייכים" וחלק מ"קבוצת-הגיל", מקשה עליהם לסרב להשתמש בסמים במפגשים חברתיים. כמו-כן, הקלות הרבה בהשגת החומר, תפיסה מוטעית ש"לא מדובר בסמים", הריגוש, זמן ההשפעה המוגבל ותפיסה מוטעית לגבי נזקי השימוש, כל אלו משפיעים על הבחירה להשתמש.

מאיפה הם משיגים את החומרים?
מהמחסן בבית, מהמזווה, מהארון מתחת לכיור, מחנות מוצרי הבניין הקרובה, מתחנת הדלק, ממזגנים, מחנויות וירטואליות באינטרנט, בכניסות למקומות בילוי ומפיצוציות. מדובר בחומרים הנמצאים בכל מקום, קלים מאוד להשגה ועלותם נמוכה.

איך אפשר לדעת עם הילדים שלנו הריחו חומרים נדיפים?
השימוש ברוב החומרים הנדיפים אינו קשה לזיהוי כל עוד קיימת מודעות לנושא. שימוש בחומרים אלו משאיר ריח המתנדף דרך מערכת הנשימה. כמו כן, קיים ריח ייחודי שיכול להשאר לאורך שעות אשר נספג בבגדים וניתן לזהותו. סימני הרעלה מיידיים נמשכים בין דקה לחמש דקות לכן, בדרך כלל, לא תוכלו לזהות על פי השפעת החומר אלא על פי סימנים נוספים הכוללים:
מיכלים או שפורפרות של דבק מגע, צבע, מדללים וספריי בחדר של ילדיכם, מתחת למיטה שלהם או בכל מקום שהמיכלים לא צריכים להיות.
העלמות של חומרים נדיפים ממקומם הקבוע.
כאשר יש סימני צבע, מדללים או דבק מגע על גופו של ילדכם או על פניו ללא סיבה מובנת.
כאשר נודף מהפה של ילדיכם ריח חזק של חומרים נדיפים.

מה ניתן לעשות?
במידה ויש לכם ילדים מתחת לגיל 12 דאגו שהחומרים לא יהיו בהישג ידם. אחסנו חומרים רעילים במקום גבוה ונעול, ללא גישה לילדים.

להורים לילדים מעל גיל 12 :
* הסבירו מה זה רעל וכיצד רעלים פוגעים בגופנו.
* ציינו מוצרים הנמצאים בבית שאסור לילדכם לגעת בהם.
* קראו ביחד את הוראות הזהירות הכתובות על מיכלים ואריזות המוצרים.
* הבהירו מה הם אמצעי הזהירות לשימוש בחומרים ביתיים.
* שאלו את ילדיכם האם הם מכירים בני-נוער שמשתמשים בסמים, מריחים חומרים נדיפים או משתכרים מאלכוהול. חשוב שתביעו את עמדתכם בעניין. ציינו שלהשתכר, להשתמש בחומרים נדיפים או להשתמש בסמים זו לא דרך ראויה להרגיש שייך או מקובל בעייני החברים.

* חזקו את ילדכם על היכולת שלהם להתמודד עם לחץ חברתי ולסרב למצבים שעלולים לסכן אותם.

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות אתר יסודות, יוזמות חברתיות

לחצו להמשך קריאה
הקטן