מאמר
מסר "אתה" ומסר "אני"
מכון אדלר

הצעה להתמודדות עם נושא המשמעת בכיתה ושיפור התקשורת הבין-אישית מורה תלמיד.

תוכן

מקרה שקרה

רון נכנס לשיעור באיחור של עשר דקות, מיוזע ונסער: "הפסדנו לכיתה ה2! איזה באסה!" המורה, שהייתה בדיוק באמצע משפט, אמרה לו: "אתה תמיד מאחר ומפריע! תראה איך אתה מתנהג! לא מספיק שאתה תלמיד שבקושי לומד, אתה גם מפריע לאחרים ללמוד! שב במקום!"

רונן יצא מהכיתה בטריקת דלת זועמת. מה עושים?

הגישה

תקשורת בין-אישית עלולה להיות כוחנית ואף פולשנית וחודרנית. לעתים קרובות אנחנו – מורים, הורים, גננות וילדים – משתמשים בשפה ביקורתית, שיפוטית, מאיימת, תחרותית או מתנשאת, , אך שימוש בצורת חשיבה שיצרה את הבעיה,הקושי, העלבון והמחסום לא יכולה להיות דרך היציאה ממנה.

כדי לפתור אותה, צריך ללמוד דבר חדש: תקשורת בין-אישית יעילה ומועילה, המתאימה לחברה דמוקרטית ומונעת העברת מסרים אלימים וכוחניים, גלויים וסמויים – תקשורת המקדמת את הדיאלוג ואת הקשר בין השותפים.

ישנם כלים המקדמים את התקשורת, כגון: מסר הממוקד בי ובמה שהמצב גרם לי, במקום מסר הממוקד במקשיב ובמה שהוא עשה (מסר "אני" לעומת מסר "אתה"). כלי כזה הוא חלופה לקונפליקטים שוחקים, לפגיעות הדדיות, להאשמות ולהשלכת אחריות.

תקשורת טובה, תומכת, יעילה ורציפה בין מורים לתלמידים היא גם מודל של שיתוף פעולה ושל הידברות, וגם משאב למערכת היחסים עם התלמידים ובסיס לפיתוח כישורים רגשיים.

עקרונות הפעולה

לפניכם שני סוגי המסרים: מסר "אתה" ומסר "אני".

מסר "אתה":
* צד אחד מאשים את הצד האחר, מבקר אותו ומטיל עליו אחריות.
* צד אחד מייחס לצד האחר קווי אופי, נותן לו "כותרות" ומתייג אותו (אתה עצלן, את שקרנית וכדומה).
* צד אחד עושה הכללות לגבי עברו של הצד האחר (תמיד אתה מאחר).

מסרי "אתה" אינם מאפשרים הקשבה, הבנה, למידה ושינוי. הם חוסמים!

דוגמה: "את כל כך לא אחראית! אף פעם לא מגיעה בזמן! תמיד כולם צריכים לחכות לך!"

מסר "אני":
* הדובר מתאר מה הוא מרגיש ביחס להתנהגות של המקשיב.
* הדובר מתרכז בעצמו ולא במקשיב.
* הדובר מדווח מה הוא מרגיש בלי להאשים ובלי לשפוט.

נוסחת המסר:

אני מרגיש/ה (תיאור הרגש) כשאת/ה (תיאור ההתנהגות של המקשיב ללא הכללה), כי (הסבר למה התנהגות הצד האחר גורמת).

יעזור לי, אם (תיאור ההתנהגות הרצויה).

דוגמה: "קשה לי, כשאת מגיעה לשיעור באיחור, כי זה מפריע לי, לך ולשאר התלמידים להתרכז וללמוד. יעזור לי, אם תגיע לשיעור בזמן".

השלב הבא בתקשורת אחרי למידה ואימון במסר "האני", יהיה העמדת גבולות אישיים ויעילים תוך שימוש במסר " אני" בדרך אסרטיבית ומכבדת את הדובר ואת האחר. הדובר יאמר מה הוא עושה באמצעות " מסר אני" ולא מה על האחר לעשות באמצעות "במסר אתה" – סוג תקשורת ההולמת חברה דמוקרטית.

תרגיל: ניסוח מסרי "אני"
כתבו את מסרי האני שלכם במקרים הבאים.

א. תלמיד מעביר פתקים במהלך השיעור:

אני מרגיש/ה __________________________­___________________________

כשאת/ה ________________________________________________________

מפני ש __________________________________________________________

יעזור לי, אם ______________________________________________________

ב. תלמיד אינו מרוכז בשיעור, אינו מקשיב לך ואינו מצליח לענות על שאלה ששאלת:

אני מרגיש/ה __________________________­___________________________

כשאת/ה ________________________________________________________

מפני ש __________________________________________________________

יעזור לי, אם ______________________________________________________

ג. תלמידה מציקה לתלמיד, שיושב לפניה, צובטת אותו וזורקת עליו כדורי נייר:

אני מרגיש/ה __________________________­___________________________

כשאת/ה ________________________________________________________

מפני ש __________________________________________________________

יעזור לי, אם ______________________________________________________

 

 

כדי להכיר כלי נוסף המקדם תקשורת בין-אישית, על-פי מכון אדלר, היכנסו להפעלה:
אוזן קשבת

לחצו להמשך קריאה
הקטן