רקע
בפעילות זאת נעסוק בנושא העמידה מן הצד לנוכח אלימות:
* האם אדישות כלפי אלימות היא שותפות לפשע?
* מה צריך לעשות כשאנו רואים אלימות?
בפעילות זאת נעסוק בנושא העמידה מן הצד לנוכח אלימות.
בפעילות זאת נעסוק בנושא העמידה מן הצד לנוכח אלימות:
* האם אדישות כלפי אלימות היא שותפות לפשע?
* מה צריך לעשות כשאנו רואים אלימות?
א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע להתנהגות לנוכח התנהגויות אלימות
ב. חינוך לשוני – כתיבת טקסטים בעקבות צפייה בתמונה
שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.
כאמור, הפעילות עוסקת בעמידה מן הצד לנוכח אלימות. לשם כך יבוצעו הפעילויות הבאות:
א. מדרש תמונה
ב. דיון בכיתה
א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים ודיון בכיתה: 45 דקות
ג. בקשו מהתלמידים להציג את הכותרות ואת הטקסטים שחיברו, ולתאר מה הרגישו כאשר התבוננו בתמונה.
ד. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים – היעזרו בשאלות הבאות:
1. האם ילדים שמתעלמים מאלימות, אשמים כמו הילדים האלימים? מדוע?
2. מה נכון, לדעתכם, לעשות כאשר אתם עדים למקרה של אלימות?
שימו לב: כאשר אתם עדים להתנהגות אלימה, קראו לאדם מבוגר! אל תתערבו ואל תנסו להפריד בין ילדים, כדי שלא תיפגעו בעצמכם.
הצעה לפעילות נוספת:
כאן אפשר לעסוק בפעילויות במדור יש לי בעיה – קשר השתיקה, העוסקות בהלשנה ובחשיבות של הדיווח על אלימות (ראו בסעיף: מידע נוסף למורים).
ד. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
– הקשבה
– השתתפות
הדיון והשיחה מתקיימים ב"תורות".
(על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח, 2004. עמודים 166–167)
אוכלוסיית היעד: עד סוף כיתה ד
הישג נדרש 1-
א. כתיבת רשמים בעקבות צפייה
ב. הבעת עמדה מנומקת על טקסט חזותי
הישג נדרש 2 – הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית
א. כתיבת כותרת בהתאם לסוג הטקסט
ב. כתיבת משפטים פשוטים ומורכבים תקינים מבחינה תחבירית
ג. שימוש באוצר מילים שהולם את הנושא, את הנמענים ואת המטרה
דיון בכיתה – הישגים נדרשים
הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות
השתתפות בשיחה ובדיון תוך:
1. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים
2. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם
3. דיבור לעניין וברמת פירוט מתאימה תוך ביסוס הנאמר