וידאו
מצא את הטוב שבך
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בפעילות זאת ילמדו התלמידים לפתח מודעות לנושא קבלת השונה, ויעלו הצעות להתמודדות.

על הסרט

סהר הוא ילד חילוני. בעקבות פטירת אביו החליטה אמו לעבור למקום מגורים אחר, קרוב לבני משפחתה. המעבר לבית חדש הוביל לשינוי נוסף בחייו – מעבר לבית-ספר חדש, שונה מבית הספר הממלכתי שהוא למד בו עד עכשיו – בית ספר ממלכתי-דתי. כילד חילוני יחיד בכיתה סהר מתקשה להתחבר עם הילדים האחרים. כיצד יסתיים הסיפור?…

משתתפים: תלמידי כיתה ו, בית-ספר ממ"ד ע"ש יוסף בורג, רחובות
הפקה: בית-הספר בשיתוף הקרן להנצחת מעין ספיר ז"ל
בעלי זכויות: תחרות הסרטים על שם מעין ספיר ז"ל

רקע

מעין ספיר נרצחה באכזריות ליד ביתה ברחובות ב 27.5.05. משפחתה בחרה להנציח את זכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. נושא התחרות הוא המלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול. כאמור, התחרות היא פרי יוזמתה של המשפחה. שותפים לכך גם עיריית רחובות, המשרד לביטחון הפנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מצילה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול  ומשטרת ישראל.

המידע מתוך: אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים
הסרט באדיבותתחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל
תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות.

מטרות

1. התלמידים יפתחו מודעות לנושא קבלת השונה, ויעלו הצעות להתמודדות.
2. התלמידים ילמדו להתייחס בחיוב, בהערכה וברגישות לילדים השונים מהם.

הנחיות

מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט שוב, ולהתעכב על הפרטים ועל הרמזים שבו.
צפו בסרט (המופיע בסוף הפעילות) יחד עם התלמידים.
ספרו על הנערה, מַעְיָן סַפִּיר, ועל נסיבות הירצחה.
שאלו את השאלות לדיון.
קיימו את הפעילות בכיתה.

הצעות לפעילות

1. סהר היה ילד מקובל בכיתה הקודמת, שלמד בה, אך בכיתה החדשה הוא מרגיש לא רצוי.
שאלו את התלמידים:
א. מדוע, לדעתכם, סהר הרגיש כך?
ב. במה סהר שונה משאר התלמידים בכיתה?
תוכלו לכתוב את הדברים שעולים בכיתה בטבלה:

הבדלים

סהר

תלמידי הכיתה

מראה חיצוני / סגנון לבוש

 

                                              

                                               

סגנון דיבור והתנהגות

 

 

 

אורח חיים

 

 

 

 

 

2. האם סהר רצה להתקבל לחברת הילדים בכיתה החדשה?
3. מדוע תלמידי הכיתה התקשו לקבל את סהר? תנו דוגמה מתוך הסרט / צטטו מתוך הסרט.
4. האם אתם יכולים להבין את התנהגותם של תלמידי הכיתה?

תוכלו לקיים דיון בשאלה זאת באמצעות משחק תפקידים:
א. התלמידים יתחלקו לזוגות. אחד או אחת מבני הזוג יהיו סהר, והאחד או אחת יהיו חבר/ה בכיתה.
ב. תנו להם כמה דקות לחשוב על הנושא.
ג. זוגות התלמידים ישוחחו ביניהם, כאילו היו סהר וחבר/ה מהכיתה.
ד. בהתחלה סהר יסביר את נקודת המבט שלו, והחבר או החברה יקשיבו.
ה. אחר כך החבר או החברה יסבירו את נקודת המבט שלהם.
למשל, החבר או החברה יגידו לסהר: "חשוב לי מאוד שבכיתה שלי יהיו ילדים שדומים לי באורח החיים שלהם. לא נעים לי לשמוע שילד לא מקיים את מצוות השבת…"
ו. בני הזוג יחליפו תפקידים.

5. בסיום התרגיל שאלו:
א. איך הרגשתם בתרגיל?
ב. האם הצלחתם להבין את העמדה של האחר/ת?
ג. האם ההקשבה לאחר/ת הגבירה או הפחיתה את הכעס שלכם?
ד. איך השפיעה השיחה על היחסים ביניכם?
ה. איך, לדעתכם, הייתה מתפתחת השיחה מהנקודה שהפסקתם אותה?
ו. כעת, כאשר אתם מבינים טוב יותר כיצד סהר מרגיש, מה, לדעתכם, הוא רוצה להגיד עכשיו לילדי הכיתה?
(תשובות אפשריות: "סליחה, לא ידעתי מה אתה מרגיש", "לא התכוונתי לפגוע בך", וכדומה).
ז. האם קרה לכם מקרה דומה? ספרו.
ח. האם, לדעתכם, סהר צריך להשתנות, כדי להתאים את עצמו לחברה החדשה? מדוע?
ט. בשיחה בין תלמידי הכיתה אמר אחד התלמידים: "דרך ארץ קדמה לתורה" – למה הוא התכוון? הסבירו במילים שלכם.

"דרך ארץ קדמה לתורה" הוא פתגם של חז"ל. המשמעות: רק אדם, שמתנהג היטב אל אחרים, יכול לעבור לשלב הבא: ללמוד תורה ומצוות.
למי התכוון הילד שאמר זאת?
י. הסרט נקרא "מצא את הטוב שבך". מי, לדעתכם, "מצא את הטוב שבו" בסוף הסרט? במה הדבר מתבטא?
יא. בסוף הסרט סהר תופס את מקומו בכיתה בזכות המעשים החבריים, שעשה לטובת חבריו. כיצד, לדעתכם, הוא מרגיש עכשיו?

מידע נוסף למורים

  1. קראו עוד על נסיבות הירצחה של מעין ספיר.
  2. דרך ארץ קדמה לתורה

המסורת היהודית מעלה על נס כל גילוי של מוסר, הגינות ונימוס. לכן היא רואה את טוהר המידות של האדם, בהתנהגותו כלפי הזולת וכלפי עצמו, אחד הדברים החשובים ביותר בחיים. את הדברים האלה החשיבו חכמי ישראל במידה כזאת, עד שהשוו אותה לתורה עצמה. על כך נאמר בפרקי אבות "אִם אֵין תּוֹרָה, אֵין דֶּרֶךְ אֶרֶץ. אִם אֵין דֶּרֶךְ אֶרֶץ, אֵין תּוֹרָה" (שם, ג, יז).

אדם אשר נוהג ביושר, בכבוד ובנימוס כלפי עצמו, כלפי הוריו, כלפי מוריו וכלפי כל אדם אחר, זוכה להערצה ומשמש דוגמה לסובבים אותו. לעומת זאת, אדם שאינו מקפיד על עצמו ומתנהג בגסות ובזלזול כלפי חבריו וכלפי עמיתיו, אינו רצוי, ואינו מתקבל בחברה. מכריו מתרחקים ממנו, ואיש אינו מכבד אותו.

על-פי: אתר האינטרנט סנופי – אנציקלופדיה


לחצו להמשך קריאה
הקטן