הנחיות
מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט שוב, ולהתעכב על הפרטים ועל הרמזים שבו.
צפו בסרט (המופיע בסוף הפעילות) יחד עם התלמידים.
ספרו על הנערה, מַעְיָן סַפִּיר, ועל נסיבות הירצחה.
שאלו את השאלות לדיון.
קיימו את הפעילות בכיתה.
הצעות לפעילות
1. סהר היה ילד מקובל בכיתה הקודמת, שלמד בה, אך בכיתה החדשה הוא מרגיש לא רצוי.
שאלו את התלמידים:
א. מדוע, לדעתכם, סהר הרגיש כך?
ב. במה סהר שונה משאר התלמידים בכיתה?
תוכלו לכתוב את הדברים שעולים בכיתה בטבלה:
הבדלים
|
סהר
|
תלמידי הכיתה
|
מראה חיצוני / סגנון לבוש
|
|
|
סגנון דיבור והתנהגות
|
|
|
אורח חיים
|
|
|
|
|
|
2. האם סהר רצה להתקבל לחברת הילדים בכיתה החדשה?
3. מדוע תלמידי הכיתה התקשו לקבל את סהר? תנו דוגמה מתוך הסרט / צטטו מתוך הסרט.
4. האם אתם יכולים להבין את התנהגותם של תלמידי הכיתה?
תוכלו לקיים דיון בשאלה זאת באמצעות משחק תפקידים:
א. התלמידים יתחלקו לזוגות. אחד או אחת מבני הזוג יהיו סהר, והאחד או אחת יהיו חבר/ה בכיתה.
ב. תנו להם כמה דקות לחשוב על הנושא.
ג. זוגות התלמידים ישוחחו ביניהם, כאילו היו סהר וחבר/ה מהכיתה.
ד. בהתחלה סהר יסביר את נקודת המבט שלו, והחבר או החברה יקשיבו.
ה. אחר כך החבר או החברה יסבירו את נקודת המבט שלהם.
למשל, החבר או החברה יגידו לסהר: "חשוב לי מאוד שבכיתה שלי יהיו ילדים שדומים לי באורח החיים שלהם. לא נעים לי לשמוע שילד לא מקיים את מצוות השבת…"
ו. בני הזוג יחליפו תפקידים.
5. בסיום התרגיל שאלו:
א. איך הרגשתם בתרגיל?
ב. האם הצלחתם להבין את העמדה של האחר/ת?
ג. האם ההקשבה לאחר/ת הגבירה או הפחיתה את הכעס שלכם?
ד. איך השפיעה השיחה על היחסים ביניכם?
ה. איך, לדעתכם, הייתה מתפתחת השיחה מהנקודה שהפסקתם אותה?
ו. כעת, כאשר אתם מבינים טוב יותר כיצד סהר מרגיש, מה, לדעתכם, הוא רוצה להגיד עכשיו לילדי הכיתה?
(תשובות אפשריות: "סליחה, לא ידעתי מה אתה מרגיש", "לא התכוונתי לפגוע בך", וכדומה).
ז. האם קרה לכם מקרה דומה? ספרו.
ח. האם, לדעתכם, סהר צריך להשתנות, כדי להתאים את עצמו לחברה החדשה? מדוע?
ט. בשיחה בין תלמידי הכיתה אמר אחד התלמידים: "דרך ארץ קדמה לתורה" – למה הוא התכוון? הסבירו במילים שלכם.
"דרך ארץ קדמה לתורה" הוא פתגם של חז"ל. המשמעות: רק אדם, שמתנהג היטב אל אחרים, יכול לעבור לשלב הבא: ללמוד תורה ומצוות.
למי התכוון הילד שאמר זאת?
י. הסרט נקרא "מצא את הטוב שבך". מי, לדעתכם, "מצא את הטוב שבו" בסוף הסרט? במה הדבר מתבטא?
יא. בסוף הסרט סהר תופס את מקומו בכיתה בזכות המעשים החבריים, שעשה לטובת חבריו. כיצד, לדעתכם, הוא מרגיש עכשיו?
מידע נוסף למורים
- קראו עוד על נסיבות הירצחה של מעין ספיר.
- דרך ארץ קדמה לתורה
המסורת היהודית מעלה על נס כל גילוי של מוסר, הגינות ונימוס. לכן היא רואה את טוהר המידות של האדם, בהתנהגותו כלפי הזולת וכלפי עצמו, אחד הדברים החשובים ביותר בחיים. את הדברים האלה החשיבו חכמי ישראל במידה כזאת, עד שהשוו אותה לתורה עצמה. על כך נאמר בפרקי אבות "אִם אֵין תּוֹרָה, אֵין דֶּרֶךְ אֶרֶץ. אִם אֵין דֶּרֶךְ אֶרֶץ, אֵין תּוֹרָה" (שם, ג, יז).
אדם אשר נוהג ביושר, בכבוד ובנימוס כלפי עצמו, כלפי הוריו, כלפי מוריו וכלפי כל אדם אחר, זוכה להערצה ומשמש דוגמה לסובבים אותו. לעומת זאת, אדם שאינו מקפיד על עצמו ומתנהג בגסות ובזלזול כלפי חבריו וכלפי עמיתיו, אינו רצוי, ואינו מתקבל בחברה. מכריו מתרחקים ממנו, ואיש אינו מכבד אותו.
על-פי: אתר האינטרנט סנופי – אנציקלופדיה