פעילות מתוקשבת
לכבוד שבועות: מגילת רות – להתמודד עם זרות
רוני גבריאלי, דינה ציונית ושלמה זיס, מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות אינטראקטיבית לחג השבועות. דרך היכרות עם סיפור מגילת רות ידונו התלמידים במשמעויות השונות של זרות וקושי להתאקלם במקום חדש.

רקע

את מגילת רות נוהגים לקרוא בחג השבועות בבית הכנסת. ראשית, מפני שחג השבועות הוא חג הקציר, כמו שכתוב בספר שמות (כ"ג 16): "וחג הקציר ביכורי מעשיך אשר תזרע בשדה", והסיפור במגילת רות מתרחש בתקופת הקציר.
סיבה נוספת לקריאת מגילת רות בשבועות נעוצה בכך שחג זה הוא גם חג מתן תורה. בתקופת התלמוד, במהלך הקביעה של הלוח העברי, נקבע התאריך ו' בסיוון כזמן מתן תורה: "בשישה בחודש [סיוון] ניתנה תורה". מעמד קבלת התורה בהר סיני נחשב מעין גיור של בני ישראל, שעד לאותו מעמד היו עבדים, ובמעמד הר סיני קיבלו את התורה והתחייבו לקיים אותה. מגילת רות מספרת על רות המואבייה, נוכריה שהצטרפה לעם ישראל וקיבלה את ההתחייבות לעם ישראל ולאלוהי ישראל.
המגילה עוסקת בערכים חברתיים של חסד וצדק חברתי ומאפשרת דיון ביחס לאחר,לזר ולשונה.

מטרות

  1. התלמידים יעסקו במשמעויות חברתיות של חג השבועות דרך סיפור מגילת רות.
  2. התלמידים יכירו את סיפור מגילת רות ויתמקדו באופן שבו רות המואבייה התמודדה עם היותה זרה ושונה בקרב העם היהודי.
  3. התלמידים ידונו ביתרונות ובחסרונות שיש למי שמגיע למקום חדש שבו הוא נחשב ל'זר' או שונה.

הנחיות

לפני הפעילות

שוחחו עם התלמידים לפני הפעילות, ואמרו להם כי היום תעסקו בפעילות לקראת שבועות.
       בקשו מהתלמידים לספר מה הם יודעים על מנהגי החג.
–       בקשו מהתלמידים לספר האם הם מכירים את מגילת רות.

הפעילות

עמוד 1: פתיח

בקשו מהתלמידים לתאר מה הם רואים בתמונה המוצגת בעמוד 1. התמונה נקראת "המלקטות" והיא ציור שמן מאת האמן הצרפתי ז'אן-פרנסואה מילה, (1857).

  • שאלו את התלמידים: מה לדעתכם מרגישות אותן מלקטות? (נראות טרודות, עייפות). האם זו עבודה קשה? מדוע?
  • בהזדמנות זו הסבירו בקצרה כי בפעילות תעסקו במגילת רות שנקראת בשבועות מפני שזו עונת הקציר.

 עמוד 2: סיפור המגילה

בקשו מאחד התלמידים להקריא את סיפור המגילה בקצרה. לאחר מכן התלמידים יבצעו באופן עצמאי פעילות גרירה שבה יצטרכו להרכיב מחדש את סיפור המגילה בעזרת תמונות.

עמוד 3: רות מתמודדת בארץ חדשה

  • התלמידים יתבקשו להשיב על שתי שאלות בנוגע להתנהלות של רות בארץ החדשה.
  • בקשו מכמה תלמידים לשתף בתשובתם לגבי הבחירה שעשתה רות. אפשר להוסיף ולשאול: האם לדעתכם הייתה לרות ברירה אחרת? מה לדעתכם היא הרגישה במצב הזה?

עמוד 4: איך אתם מתמודדים במקום חדש?

בעמוד זה יתבקשו התלמידים לדמיין את עצמם כאילו הם "החדשים" בכיתה. הם יצטרכו להיכנס לנעליים של תלמיד חדש ולחשוב כיצד היו פועלים במקומו.

שאלות לדיון קצר:

  • איך לדעתכם מישהו במקום חדש יכול להרגיע את עצמו? מה הוא יכול לומר לעצמו כדי לחזק את הביטחון העצמי? (למשל, במהרה ילמדו להכיר אותי ויראו שכיף לשחק איתי…, יש לי כוחות להתמודד עם התחלה קצת קשה וכו').
  • בקשו מן התלמידים להציע נוהל קבלה לילד חדש בכיתה. אפשר לחלק את הכיתה ל-5 קבוצות וכל קבוצה תציע "כלל" אחד לקבלת פנים מיטבית. לבסוף יצורפו הכללים יחד ויועלו על הכתב כדי לתלותם בכיתה.

עמוד 5: היחס של בעז לרות

בעמוד זה יבחנו התלמידים את היחס של בעז לרות המואבייה. הם יתבקשו לקרוא את תמונות הקומיקס ולאתר את שלושת הדברים שבהם בעז עוזר לרות:

  1. דואג עבורה ליחס מכבד.
  2. דואג לצרכיה הפיזיים (מזון ומשקה).
  3. נותן לה להרגיש מוגנת ובטוחה.

עמוד 6: איך אני יכול לעזור למישהו אחר להתאקלם?

לאחר שדיברנו על הקושי להיות "החדש", התלמידים יתבקשו באופן עצמאי לחשוב כיצד הם עצמם יכולים לסייע למישהו חדש בהתאקלמות. בנוסף, התלמידים מתבקשים לחשוב כיצד מישהו בעמדת "החדש" יכול גם הוא לעזור לעצמו ולקחת יוזמה.

בקשו מכמה תלמידים לשתף את שאר הכיתה במחשבותיהם.

עמוד 7: לסיכום

סיפורה של רות המואבייה מדגים כיצד גם התחלה קשה יכולה לבסוף להוביל לחיים טובים ומספקים.
התלמידים יתבקשו להיזכר במקרה שבו הם חוו קשיים כשהיו "החדשים" ולכתוב על כך. ניתן לשאול אם מישהו מהתלמידים רוצה לשתף בסיפורו. נרצה לעודד ולהכיר בקשיים שהיו ובאופן שבו בחרו התלמידים להתמודד עמם.

לחצו להמשך קריאה
הקטן