מטרות
1. לעודד דיון על התמודדות במצבי קושי.
2. העלאת אפשרויות שונות של פנייה לעזרה במצבי קושי.
המשחק מעורר דיון על התמודדות עם מצבי קושי, ומעלה למודעות את האפשרות לבקש עזרה, כאשר מתמודדים עם בעיה.
1. לעודד דיון על התמודדות במצבי קושי.
2. העלאת אפשרויות שונות של פנייה לעזרה במצבי קושי.
התמודדות של ילדים עם קושי ופנייה לעזרה:
כאשר ילדים מתמודדים עם קושי, אנו, המבוגרים, תוהים מה עלינו לעשות, וכיצד נוכל לסייע להם. עולמם של ילדים מורכב ומאתגר כעולמם של המבוגרים. אולי הבעיות הן "הישרדותיות" פחות בעיני המבוגרים, אך מבחינת הילדים הן עוצמתיות מאוד. תפקידנו כמבוגרים במצבים אלה הוא, בעיקר, להקשיב, לתמוך, להביע אמפתיה ולתת מקום לרגשות של הילדים. אמנם עזרה מעשית ועצות כיצד לנהוג הן חשובות מאוד, אך זמנן יגיע רק אחרי הכלת הרגשות של הילדים.
שימו לב: מובן, שיש מקרים יוצאי דופן של סכנה ממשית לילדים. במקרים כאלה עלינו לעזור להם באופן מידי!
מה עלינו לדעת, כאשר נדבר עם ילדים על פנייה אל מבוגרים כדרך להתמודד עם קושי?
א. אצל ילדים פנייה לעזרה אל מבוגרים, כדי להתמודד עם קושי, אינה דבר פשוט. כדי שיוכלו לעשות זאת, עליהם להרגיש שהם סומכים על המבוגרים ומאמינים שהם רוצים בטובתם.
ב. חשוב שהילדים ימצאו דמות, שהם חשים בנוח לפנות אליה; דמות שיש להם אמון בה, שתנהג בצורה מכבדת, שתהיה קשובה, שתאמין להם, ושתהיה עקבית וברורה ביחס אליהם.
ג. חשוב שנברר אם יש דמויות בחייהם של הילדים, שהם יכולים לפנות אליהן, ואם כן – מי הן (הורה, אח/ות גדול/ה, מחנך/ת, יועץ/ת בית-ספר, מורה).
ד. ייתכן שצריך לעזור לילדים לחשוב על דמות כזאת בסביבתם, ולעורר את המודעות שלהם לכך שיש מבוגרים הרוצים בטובתם.
ה. חשש להיחשב "מלשינים" מרתיע ילדים מפני פנייה אל מבוגרים. המחיר החברתי עלול להיות קשה יותר מההתמודדות עם רגש או עם מצב בעייתי. אם זה עולה בפעילות, חשוב מאוד להבהיר: כאשר מישהו פוגע או עלול לפגוע בי (או בעצמו) – הכרחי לספר זאת למבוגרים! אין בזה הלשנה!
ו. חשוב שאתם כמבוגרים תבדקו את דעותיכם לגבי פתרון בעיות בכלל, ולגבי הלשנה בפרט ומה מקור העמדות האלה? ואיך מדברים עם הילדים בנושא מתוך העמדות האישיות שלנו? תחושות אלה יכולות לעלות כתוצאה מחוסר אונים, שמבוגרים חשים לגבי התמודדות עם בעיות ועם הקושי לפתור אותן.
ז. לכן חשוב לזכור: עזרה לילדים היא לא בהכרח פתרון הבעיה. העזרה יכולה להיות הקשבה, תמיכה וליווי במצב הקשה.
ח. הדגישו: פנייה לעזרה היא יכולת שיש לנו, אך היא קשה לנו, כי אנו חשים נזקקים, חסרי ישע ופגיעים. לכן יש אנשים שיעדיפו לא לבקש עזרה. אך בקשת עזרה מעידה על הכוחות שלנו, ושאיננו מפחדים להראות את הקשיים שלנו.
1. הסבר על המשחק – הסבירו: היום תעסקו בדרכי התמודדות עם מצבים, שקשה לנו לפתור לבדנו, ללא עזרה. שימו לב שכל הילדים מבינים מהי התמודדות (להצליח לפתור, לתת מענה, לתת תשובה).
2. דוגמאות – בקשו מהילדים לתת דוגמאות לבעיות, שהם התקשו לפתור בעצמם: מה קרה? מי היה מעורב בזה? האם פנו למבוגרים? האם זה עזר?
3. חוקים – הסבירו לילדים את חוקי המשחק.
1. העמקת השיח במהלך המשחק- קיימו דיון במהלך המשחק בעזרת שאלות מנחות ואמירות מקדמות.
שימו לב:
א. ייתכן שיש בכרטיסים נושא רגיש לילדים. לכן טפלו בכל נושא בעדינות, באמירות מקבלות ואמפתיות. דוגמה: "זה יכול לקרות לכל אחד.." "באמת לא נעים להרגיש כך…"
ב. חשוב לשמוע קולות שונים ורעיונות מגוונים לגבי המצבים השונים. כדי לפתח את הדיון, תוכלו להציע רעיונות משלכם, או לשאול מה הם חושבים. חשוב לתת מקום לכל הקולות ולכל הרעיונות ולשקול את היתרונות ואת החסרונות שלהם.
דוגמאות לשאלות מנחות ולאמירות מקדמות במהלך המשחק:
א. מה דעתכם על מה שהדמות (בכרטיס) עשתה?
ב. כיצד אתם הייתם נוהגים במצב כזה? אל מי הייתם פונים? מדוע?
ג. מה דעתכם: איך עוד אפשר להגיב? מה עוד אפשר לעשות?
ד. האם נתקלתם פעם במצב כזה? מה עשיתם? אם פניתם לעזרה – מה אמרתם?
ה. מדוע פניתם לעזרה דווקא אל הדמות הזאת?
ו. מה הפנייה אל מבוגרים מעידה על הדמות? האם היא חזקה יותר? חלשה יותר?
2. דוגמה אישית
עודדו השתתפות ושיתוף של הילדים והעמיקו את הדיאלוג על-ידי שיתוף בדעותיכם ובהתנסויות שלכם כילדים. שיתוף בבקשת עזרה ממבוגרים יכול להרחיב את הבחירה של הילדים במצבים שונים מתוך הזדהות אתכם, ולתת להם תחושה ש"זה בסדר".
גם דוגמה אישית של אדם בוגר, המבקש עזרה, תעודד את הילדים להרגיש שזהו דבר נורמטיבי ומקובל בעולם המבוגרים.
3. 'כאן ועכשיו' כהזדמנות להעמקת השיח
1. השתמשו במצבים, שקורים במשחק, כדי להעמיק את הדיאלוג על התמודדות עם קושי.
דוגמה: אם ילדים חשים כעס או תסכול על שאינם "זוכים" במשימה, תוכלו לומר להם: "אני רואה שהמצב הזה אינו קל לך. מה היית רוצה לעשות?"
א. אם הם עונים, תוכלו לפתח דיון על פתרון המצב (שמישהו יוותר על המשימה שלו; לעזור בכך שיבינו שאלה החוקים, ולא ניתן לשנותם).
ב. אם הם אינם עונים, בקשו הצעות משאר הילדים.
2. אם ילדים מבקשים עזרה מכם, עודדו אותם על כך, ובררו מה הם מבקשים. תוכלו לומר: "אני שמח/ה שפנית אליי, כדי שאעזור לך. איזו עזרה את/ה צריך/ה?"
1. העשירו את הדיאלוג אחרי המשחק- שאלו את הילדים שאלות מנחות, כדי להעמיק את הדיאלוג אחרי המשחק:
א. מה למדתם מהמשחק ששיחקנו?
ב. האם יש דברים נוספים במשחק, שהייתם רוצים לספר עליהם?
ג. האם יש דמות בבית-ספר, שתפנו אליה לקבל עזרה? האם יש כזאת מחוץ לבית-הספר?
ד. איך הרגשתם, כאשר שיתפתם בסיפורים שלכם?
ה. האם הפעילות עזרה לכם בקושי שלכם?
ו. למה, לדעתכם, חשוב לדבר על מי שיכול לעזור לנו במצבים שונים?
ז. למה חשוב לדבר על ההתמודדות שלנו במצבים שונים?
2. פעילות המשך
1. הדביקו ביחד עם התלמידים על פלקט גדול את המצבים השונים.
2. הילדים יכתבו מסביב את הפתרונות, שמצאתם לכל מצב.
3. תלו את הפלקט בכיתה.