תוכן
"חברת הילדים הדמוקרטית" הבית ספרית היא התארגנות חברתית הכוללת את כל תלמידי בית הספר. נקודת המוצא היא שכל תלמידי בית הספר שווים בזכויותיהם וחובותיהם. המועצה הפדגוגית והנהלת בית הספר מעבירים לרשות התלמידים את הסמכות והאחריות לניהול חייהם החברתיים, לרבות היחסים בינם לבין עצמם. העברת הסמכות מטפחת בקרבם את תחושת האחריות האישית לגורל המסגרות החברתיות אליהן הם משתייכים, מטמיעה בהם ערכים של כיבוד זכויות הזולת וכיבוד כללי המשחק הדמוקרטיים. "חברת הילדים הדמוקרטית" פועלת על פי המודל הדמוקרטי הקיים במדינה. כלומר, יש בה שלוש רשויות – רשות מבצעת (וועדות ביצוע של התלמידים), רשות מחוקקת (מועצת התלמידים) ורשות שופטת (וועדות ברור). התוכנית פועלת בלמעלה משלושים בתי הספר ברחבי הארץ.
הערכת התוכנית מנקודת מבטם של המנהל והצוות הפדגוגי
על מנת להעריך מקרוב את השפעת התוכנית "חברת הילדים הדמוקרטית" מנקודת מבטו של מנהל בית הספר נשלחו שאלונים ע"י צוות התכנית לכל המנהלים שבתי ספרם משתתפים בתוכנית. סה"כ נאספו 39 שאלונים ממנהלי בתי הספר המשתתפים בתוכנית . כל בתי הספר הנם בתי ספר יסודיים, מתוכם 8 בתי ספר ממלכתיים דתיים וכשלושים בתי ספר ממוקמים בפריפריה. מעל מחצית מהמנהלים (20 במספר) מנהלים את ביה"ס 7 שנים ויותר. ב- 70% מבתי הספר התוכנית פועלת מספר שנים.
השאלונים כללו מספר פרטי רקע על המנהל ו- 39 שאלות פתוחות וסגורות. רוב השאלות הסגורות בנויות בסולם ליקרט בין חמש דרגות, 1 =ערך נמוך ביותר ו- 5 = ערך גבוה ביותר, ומתייחסות להיבטים של ביצוע התוכנית הלכה למעשה. השאלות הפתוחות מתייחסות לשינויים במבנה הארגוני של בית הספר, לקשיים בביצוע התהליך, ולתועלת של המערכת הבית ספרית כתוצאה מהתהליך. כמו כן נתבקשו המנהלים לספק דוגמאות לערכים של "חברת הילדים הדמוקרטית", ולנמק האם ומדוע ימליצו למנהלים אחרים להשתתף בתוכנית.
קיימת שביעות רצון רבה בקרב המנהלים המשתתפים בתוכנית 37 מנהלים ימליצו בפני חבריהם להצטרף לתוכנית בעיקר משום שהיא תורמת ליצירת אקלים חיובי בבית הספר, להפחתה ברמת האלימות, לשיתופיות של התלמידים בחיי החברה בבית הספר להתנסות בפועל בהליכים דמוקרטיים ולפתיחות בין מורים לתלמידים .
מידת ההסכמה בקרב התלמידים למרבית המדדים שנבדקו הייתה גבוהה. הממוצע הכללי של כל המדדים (בסולם שבין 1 ל – 5) עומד על 4.3.
עיקרי הממצאים מלמדים כי הרוב הגדול של המנהלים, מרגיש שעקרונות התוכנית ומהלך הפעלתה ברורים לו מאד, שהסדנאות מכינות אותו לעבודה בכיתה ושמנהל בית הספר מאד מעורב בתהליך. 31 מהמנהלים מרגישים שהמורים משתפים פעולה ברמות הגבוהות ו- 37 מנהלים מדווחים שהם מעורבים בתהליך ברמות הגבוהות. יחד עם זאת, יש להיערך להכנסת התוכנית לבית הספר מבעוד מועד – להעביר השתלמות לכלל המורים ולקחת בחשבון שמדובר על תהליך שנמשך שלוש שנים.
קיימת שביעות רצון רבה מטיב ההנחיה בתוכנית ומאיכות ההנחיה. 34 מנהלים מדווחים שהמנחים שולטים בתכני התוכנית ובדרכי עבודתה ברמות הגבוהות, ו-31 מהם קבעו שהסדנאות מועברות ע"י המנחה טובה וטובה מאד.
עיקר הקושי בביצוע התוכנית של חברת הילדים הדמוקרטית טמון בשינוי בתפיסות ובעמדות השותפים בבית הספר (צוותי ניהול, מורים, תלמידים) ובשינוי מערכתי אותו יש לבצע על מנת להפיק את המירב מהתוכנית.
הערכת התוכנית מנקודת מבטם של התלמידים
כדי להעריך את התכנית מנקודת מבטם של התלמידים, הועברו שאלונים בבתי הספר השונים ברחבי הארץ המשתתפים בתכנית. בסך הכל התקבלו 513 שאלונים. השאלון בחן עמדות, היקפי השתתפות ואת מאפייני ההשתתפות בתוכנית "חברת הילדים הדמוקרטית".
חינוך לדמוקרטיה
במדד "כתוצאה מפעילות חברת הילדים אני מבין/ה מהי דמוקרטיה" התקבל ממוצע כללי של 4.2.
במדד העקיף המתייחס להכרה בוועדות הברור – "וועדות ברור הן כתובת לפתרון סכסוכים בעיני תלמידים" – המעיד על הכרה בהליך תרבותי לא אלים כאמצעי ליישוב סכסוכים בעיני התלמידים.
התקבל ממוצע כללי של 4.1.
נושא "ישימות ההליך הדמוקרטי" נבדק באמצעות המדדים "כתב ההסמכה שקיבלנו מהמורים מאפשר לנו פעילות" בו התקבל ממוצע כללי של 4.3 , והמדד" אנחנו אחראים על ביצוע תקנון שחיברנו" בו התקבל ממוצע 4.4.
לגבי המדד שעסק באחריות לביצוע התקנון, במרבית בתי הספר נמסר ממוצע גבוה – 4.1-4.7.
הפחתת האלימות בבתי הספר:
במדד הישיר "מאז פעולת חברת הילדים ירדה האלימות בבית הספר" נמסר ממוצע כללי של 3.5.
במדד העקיף בו מסרו הילדים באופן חופשי אילו וועדות/תהליכים/צוותים עזרו להפחתת האלימות בבית הספר שלהם, מרבית הילדים ציינו את אחת מוועדות הברור – 60% מסרו וועדה אחת לפחות.
"אקלים" בית ספרי:
במדד "פעילות חברת הילדים משפרת את האווירה החברתית בבית הספר" התקבל ממוצע כללי של 4.2.
במדד "פעילות חברת הילדים עוזרת לשפר הישגים לימודיים" התקבל ממוצע כללי של 3.5.
בשאלה הפתוחה בה נשאל מה יחס יתר התלמידים לפעילותם הם במסגרת החברה הדמוקרטית, מרבית הילדים ציינו גישה חיובית כלפיהם – 66%.
מעורבות בתוכנית – תלמידים, הורים וסגל בית הספר.
מעורבות והרגשת שיתוף של התלמידים הוא נושא עקיף המלמד ומחזק למעשה את תפישת ההצלחה של התוכנית בעיני המשתתפים.
במדד "אני שותף/ה פעיל/ה בחברת הילדים" נמסר ממוצע כללי של 4.6 המלמד על מעורבות גבוהה.
במדד "אני מרגיש/ה שאני משפיע/ה בחברת הילדים" נמסר ממוצע כללי של 4.2.
במדד "אני שותף/ה שווה/ת זכויות וחובות בחברת הילדים" הממוצע הכללי הוא 4.6.
במדד "המורים מכבדים ומתחשבים בגופים הנבחרים" ממוצע הציונים נע בין 3.4-4.7.
במדד "המנהל/ת יודע/ת ומתעניינ/ת בחברת הילדים" טווח הממוצעים בבתי הספר הוא 3.7-4.8.
במדדים המתייחסים למעורבות ההורים נמסר ממוצע כללי של 4.5.
באופן כללי, מידת ההסכמה למרבית המדדים שנבדקו הייתה גבוהה. הממוצע הכללי של כל המדדים (בסולם שבין 1 ל – 5) עומד על 4.3.