מאמר
סיפור טוב להורים בצל הקורונה – הזדמנות להתחבר לילדים שלנו
קרן כהן

בתקופת הקורונה, ועד החזרה לשגרה אמיתית, אנחנו וגם הילדים הרבה בבית.

אובדי עצות אנחנו נותנים למסכים לתפקד, פתרון אשר מייצר בעיות לא קטנות עבור הילדים ועבורנו- חוש הראייה חווה עומס גדול, וישנה הזנחה של חושים אחרים של הילדים. בעזרת המילים הבאות אני מציעה לכם להסיח את דעתם של הילדים לעבר הקשבה לסיפור, אשר תרומתה רבה ומשמעותית, גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך. הסחת דעת זו תסייע להם ולכם לחיזוק הקשר ביניכם, הילדים ילמדו עוד על הקשבה, וגם יחוו הפגת מתח שנוצר ממורכבות המציאות הנוכחית. ובנוסף, זמני החשיפה הגבוהים למסכים יפחתו באופן זמני.

למה לספר להם סיפור? לסיפור טוב ערך גדול: סיפור טוב יוצר ודאות עבור המקשיב, הילד המאזין כאילו טווה חוטים ליצירת תמונה שלמה שניתן לדמיין אותה. ילד שמצוי בעולם הדמיון נרגע.

תוכן

בעידן הקורונה אנחנו נמצאים באי ודאות שאפשר לצמצם דרך הקשבה לסיפור, חיבור לחלקים ברורים מחיי היום יום, ודרך סיפור עליהם. קחו את אותם הדברים בחיינו ובחיי הילדים, שנותרו ללא שינוי גם בתקופה הזאת. למשל, הצורך לרכוש מוצרי מזון או להוריד את הכלב לטיול – ניתן לספר לילדים על החלקים הפשוטים והברורים מאליהם גם בתקופה זו של חוסר ודאות. להסברים האלו יש ערך מרגיע עבור הילדים.

איך בונים סיפור טוב שיתאים לילדים שלנו, לכל אחת ואחד, בגילאים השונים?

 

  • מספר טוב נותן מעצמו. כשאני חושבת על לספר סיפור טוב למטופלת בת שתיים עשרה הנמצאת בטיפולי, אני יודעת כמה פרטים חשובים: היא אוהבת לצחוק (מה אוהבים הבת או הבן שלכם? אוירה שקטה ורגועה, אולי סיפור מותח, או תיאורים בדיוניים), היא רוצה לדעת "מה באמת קרה", סיפורים שקרו באמת (האם הילדים שלכם אוהבים סיפורי מעשיות או תיאורים מחיי היום יום?), ושיהיו קצרים (האם הילדים שלכם אוהבים סיפורים ארוכים? סיפור בהמשכים?). כלומר, עלינו לרקום את הסיפור במיוחד עבור המאזין או המאזינה שלנו ומתוך הכרותינו אותו או אותה.
  • כדי לבנות סיפור טוב מחפשים מילים ש"מדברות" לילד מסוים, ולשם כך עליי להקשיב וללקט מידע. איספו לאורך היום מידע – לדוגמא מה הילד אוהב לאכול – ואת הנקודה הזו שיזרו בסיפור. מידת הקשב של הילד תהיה גבוהה כאשר הסיפור יהיה רצוף בפריטים רלוונטיים עבורו, כמו סוגי מזון שמועדפים עליו. דוגמא נוספת לשאלה יכולה להיות 'מה אהבת שקרה בפגישה עם הגננת הבוקר, בזום?' כך תאספו רעיונות מסביבת הגן לסיפור. עם ילדים שאינם מרבים במילים, אין דאגה, גם מילים בודדות מספיקות למטרה זו.
  • לאחר שאספתם כמה רעיונות, ולאחר שהקשבתם לסיפוריו של הילד, חברו סיפור. ילדים שמקשיבים להם, הם ילדים שלומדים להקשיב לנו, ההורים. זהו אוצר אמיתי שרצוי לנו לטפח כהורים. זוכרים סיפורים טובים מהילדות שלכם? או סיפורים שאספתם לאורך הדרך? לא פעם אני מוצאת את עצמי מקשיבה ואוספת מסיפוריהם של אחרים, ומעבירה הלאה.

 

ילדים מבקשים לשוב ולשמוע סיפורים שמוכרים להם, סיפורים מתוך ספר או כאלה שסיפרנו להם בעל פה. בדרך טבעית זו מסגלים הילדים לעצמם סדר וארגון בעולמם הפנימי, והעולם הזה רוחש התפתחות יום יומית. לסיפור טוב שטווינו עבורם יש ערך רב, בעיקר בעידן זה הטובל באי ודאות, וחוסר שקט. ספרו להם, הקריאו, המציאו, וחברו את הילדים למילים ולתיאורים. בדרך זו תוכלו לחוות יחד רגיעה משותפת, והקשר ביניכם יתהדק.

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות הכותבת: קרן כהן, פסיכולוגית חינוכית, מטפלת בילדים, זוגות ומשפחות

kcohen.tipul@gmail.com

www.keren-cohen.co.il

לחצו להמשך קריאה
הקטן