הנחיות
לחצו כאן כדי לקרוא את הטקסט הסיפורי (מלווה בשאלות- כחלק מדף לתלמידים).
מתוך הספר: "החבר שלי, החברה שלי: סיפורי חברות". אסופה בעריכת יונה טפר, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002. עמודים 63–79. באדיבות ההוצאה.
- התחילו את השיעור בשאלה: האם הגעתם אי פעם למקום חדש שבו כולם כבר הכירו זה את זה?
איך הרגשתם, ממה חששתם, האם ציפיתם להתנהגות כלשהי מצד החברים שקיבלו אתכם? מהי?הפעילות
- חלקו את התלמידים לקבוצות של 3–4 ילדים, וחלקו לכל קבוצה קובץ של הסיפור. בקובץ מופיעות שאלות בצד הטקסט.
- בקשו מהתלמידים לפעול לפי ההוראות בדפים.
- לאחר קריאת קטע כלשהו בקשו מכל תלמיד לענות על שאלה אחת, לפי הסדר ולפי הנחיות שלכם.
- מומלץ לאפשר כמה דקות לקריאה שקטה לכל קטע ולחשיבה על השאלה, ורק לאחר מכן לבקש מהתלמידים לענות בעל פה.
לאחר שאלה מספר 1 – בקשו מהתלמידים להקריא את מילות הגנאי ואת המילים המביעות יחס של זלזול כלפי בועז.
כתבו את המילים על הלוח.
לאחר שאלה 4 – בקשו מהתלמידים לחוות את דעתם על התנהגותו של בועז ולהסביר כיצד הם היו נוהגים במקרה כזה?
לאחר שאלה 7 – בקשו מהתלמידים להקריא את המילים המביעות את יחס הילדים כלפי רותי.
לפני שאלה 8 – הסבירו לתלמידים מהי דילמה:
מצב שבו עומדות לפני אדם שתי דרכי פעולה אפשריות, ולכל פעולה יש שיקולים מוסריים המצדיקים אותה, אבל הם מתנגשים ביניהם. לכן, כל פעולה שיבחר האדם לעשות כרוכה בעשיית הרע.
לפני שאלות 8 ו-9: שימו לב שלשאלות מצורף קובץ ובו טבלה. אפשר לסרטט את הטבלה גם במחברות וגם על הלוח.
- הסבירו את הטיעונים שלדעתכם עלו בראשה של רותי בעד ונגד כוונתה לספר למורה דב על התכנית של הילדים להערים על בועז: בעד ונגד.
- כתבו על הלוח בעד ונגד – הטיעונים שלדעתכם עלו בראשה של רותי בעד ונגד כוונתה לספר למורה דב על התכנית של הילדים להערים על בועז.