מערך שיעור
עולמה של רמונה
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בספר "עולמה של רמונה" מאת: בברלי קלירי, בנושא הערכה, הצלחות וכישלונות בבית ספר.

רקע

רמונה קימבי היא ילדה בת תשע העולה לכיתה ד. יש לה אם ואב, אחות גדולה ששמה ביאטריס ואחות תינוקת חדשה ושמה רוברטה. רמונה משתוקקת להגיע לכיתה ד ולספר לכולם על אחותה החדשה. המורה, הגברת מיצ'ם, מבקשת מכולם לכתוב קטע ולספר בו על עצמם. רמונה מאוד מרוצה ממה שכתבה: "יש לי אחות תינוקת. היא חמודה. היא צורכת כשהיא רבעה"… למחרת המורה החליטה ללמד את הילדים כיצד לאיית וכתבה על הלוח כמה מלים שנראו מאוד מוכרות לרמונה: צורחת, רעבה… המורה השתעשעה קצת על חשבון רמונה כששאלה האם הילדות רעבות או רבעות לפני ארוחת הצהריים… כל זה וגם העובדה שכולם מציינים לשבח את אחותה הגדולה ו"האחראית", מכרכרים סביב אחותה התינוקת ושוכחים לשים לב אליה גורמים לה להרגיש רע מתמיד – לא אהובה, לא שייכת ומאייתת גרועה.
לאורך כל השנה האיות הוא נושא שמטריד מאוד רמונה, אך בסופו של דבר היא מגלה שאפשר להיות גם לא מושלמת ולשרוד אפילו את נושא האיות.

הספר בהוצאת כתר.

הנחיות

נקודות למחשבה

לילדים חשוב מאוד לזכות בהערכה ולהצליח במשימות הרבות המוטלות עליהם בבית הספר. חשוב לעסוק עם הילדים בנושאים כמו הצלחה וכישלון, כיצד מתמודדים עם אי הצלחה ולא מתרגשים מכל כישלון. ועוד נקודה למחשבה – כיצד אנחנו, המורים, עוזרים לילדים להתמודד עם כישלונות ואי הצלחות מבלי לפגוע בדימוי העצמי שלהם.

שאלות לדיון

1. כיצד אתם מרגישים כשמעירים לכם או מתקנים אתכם בבית או בבית הספר?
2. האם הייתם פעם מוטרדים, כמו רמונה, ממשהו שלא הצלחתם לעשות?
3. אילו עצות הייתם נותנים לרמונה המוטרדת כל כך מנושא האיות?

לחצו להמשך קריאה
הקטן