הנחיות
קראו את השיר לפני הילדים
מַעֲשֶׂה בַּחֲתוּלַיִם / ע' הִלֵּל
(על פי מעשייה עממית)
הָיֹה הָיוּ־יוּ חֲתוּלַיִם:
אֶחָד חָתוּל שָׁחוֹר כְּזֶפֶת
וְשֵׁנִי לָבָן כְּסִיד.
אָמַר הֶחָתוּל הַשָּׁחוֹר כְּזֶפֶת:
"אֲנִי יָפֶה הֲכִי הֲכִי!"
הֵשִׁיב הַלָּבָן כְּסִיד:
"אֲנִי פִּי כֵּפֶל כָּפוּל כִּפְלַיִם!"
נֶעֱלַב הֶחָתוּל הַשָּׁחוֹר כְּזֶפֶת,
נֶעֱלַב כְּנֶגְדּוֹ הַלָּבָן כְּסִיד,
סָמְרוּ עוֹרָם זֶה עַל זֶה,
זָקְרוּ זְנָבָם זֶה מוּל זֶה,
שָׁחוֹר כְּזֶפֶת,
לָבָן כְּסִיד
לֹא דִּבְּרוֹּ עוֹד זֶה עִם זֶה.
נִמְשַׁךְ הַבְּרֹגֶז יוֹם יוֹמַיִם,
כִּי עַקְשָׁנִים הָיוּ הַשְּׁנַיִם.
עוֹד יוֹם חָלַף, גַּם לֵיל עָבַר,
עַד שֶׁנִּמְאַס קְצָת הַדָּבָר.
הִרְהֵר הֶחָתוּל הַשָּׁחוֹר כְּזֶפֶת:
אוּלַי בֶּאֱמֶת הַלָּבָן כְּסִיד
אוּלַי בֶּאֱמֶת הֲכִי הֲכִי?
וְאִלּוּ הַלָּבָן כְּסִיד
חָשַׁב: אוּלַי הַשָּׁחוֹר בֶּאֱמֶת כִּפְלַיִם?
מֶה עָשָׂה הַשָּׁחוֹר כְּזֶפֶת?
קָפַץ לְתוֹךְ חָבִית שֶׁל סִיד.
וּמֶה עָשָׂה הַלָּבָן כְּסִיד?
קָפַץ לְתוֹךְ חָבִית שֶׁל זֶפֶת.
יָצָא הַשָּׁחוֹר – לָבָן כְּסִיד,
יָצָא הַלָּבָן – שָׁחוֹר כְּזֶפֶת.
עוֹלָם הָפוּךְ, עוֹלָם הָפוּךְ:
שָׁחוֹר – כְּסִיד, לָבָן – כְּזֶפֶת!
אוּךְ! אוּךְ! אוּךְ!
לֹא יָדְעוּ אָז מִי הוּא מִי,
לֹא הִכִּירוּ מִיהוּ מָה,
אֵיזוֹ,
אֵיזוֹ מְהוּמָה!
מְהוּמָה, מְיָאוּ, מְיָאוּ, מְיָאוּ!
מְיָאוּ!
יִלֵּל שָׁחוֹר מִזֶּפֶת,
מְגָרֵד, נִדְבָּק הַזֶּפֶת.
מְיָאוּ!
יִלֵּל לָבָן מִסִּיד,
מְעַצְבֵּן, צוֹרֵב הַסִּיד!
אַלְלַי וְאַלְלַיִם
יִלְּלוּ הַחֲתוּלַיִם.
מֶה עָשׂוּ הֵם? חַת וּשְׁתַּיִם
חִישׁ הַיָּמָּה אָצוּ רָצוּ,
בַּגַּלִּים רָחֹץ רָחָצוּ,
הִסְתַּבְּנוּ, כִּבְּסוּ עוֹרָם,
מִזְּנָבָם עַד קְצֵה חָטְמָם.
אָז יָצְאוּ מִתּוֹךְ הַיָּם
וְהִרְגִּישׁוּ מְצֻיָם!
וְהִנֵּה הַחֲתוּלַיִם
נֶחְמָדִים שְׁנֵיהֶם כִּפְלַיִם.
הַשָּׁחוֹר – שָׁחוֹר כְּזֶפֶת,
הַלָּבָן – לָבָן כְּסִיד,
עַלִּיזִים כְּמוֹ תָּמִיד.
זֶה מִזֶּה בִּקְּשׁוּ סְלִיחַיִם
זֶה לָזֶה שִּלְבוּ זְנָבַיִם,
וְאָמְרוּ הֵם: כְּמוֹ שֶׁכָּכָה,
כָּל אֶחָד, גַּם שְׁנֵינוּ יַחַד,
נֶחְמָדִים מִילְיוֹן כִּפְלַיִם.
וְהֵרִיעוּ בְּקוֹלָם:
בְּרֹגֶז בְּרֹגֶז אַף פַּעַם,
שֹׁלֶם שֹׁלֶם לְעוֹלָם.
וְנָסְעוּ לִירוּשָׁלַיִם.
כל הזכויות שמורות ליוצר ולאקו"ם
- כדאי ליצור בובות כפפה משני גרביים ולהמחיז את השיר.
שאלות לאחר קריאה:
- על מה השיר מדבר?
- מה חשבתם על השיר?
- למה החתול הלבן נכנס לזפת? איזה צבע יש לזפת?
- למה החתול השחור נכנס לסיד? איזה צבע יש לסיד?
- מה אמר החתול השחור על עצמו?
- מה אמר החתול הלבן על עצמו?
- לפי דעתכם, מדוע החתולים נעלבו?
- איך התנהגו החתולים זה אל זה?
- החתול הלבן והחתול השחור "משוויצים" במה שהם. הם מתנשאים ומתחרים זה בזה על התואר "הכי הכי".
- בואו נדמיין שהחתולים מבינים עברית… מה אתם רוצים לומר להם על התחרות הזאת? לאן היא עלולה להוביל?
- מה הייתם מציעים להם לעשות ביחד, במקום להתחרות על יופי ולקנא זה בזה?
- האם יש לכם דברים שבהם אתם הכי הכי ואחרים פחות? תנו דוגמאות.
- האם יש דברים שבהם אתם פחות מאחרים ואחרים הם הכי הכי? תנו דוגמאות.
כלומר, אפשר שנהייה הכי הכי בדברים מסוימים – ובדברים אחרים נהיה פחות… וזה בסדר.
- לפי דעתכם, מה קרה כששני החתולים הביטו זה בזה, לאחר שצבעם השתנה?
- מה קרה אחר כך?
- האם טוב להתפייס?
- מה קורה כשמתפייסים? איך מרגישים?
- חודש ועוד חודש הם…
יום ועוד יום הם…
שעה ועוד שעה הן…
ובשיר הזה: חתול ועוד חתול הם…
פעילות יצירתית לסיום:
- הילדים יתחלקו לקבוצות.
- בכל קבוצה יונחו שבלונות של חתולים, ומהם יתבקשו הילדים לצייר שני חתולים כרצונם: צבעוניים או שחור-לבן, דומים או שונים, העיקר שלדעתם יוכלו השניים להיות חברים.