על הסרט
אורי שולח בקבוצת הווטסאפ סרטון ובו הוא קולע כדור לסל והוא מרוצה מכך. אחד הילדים יוצר לסרטון עיבוד חדש ופוגעני, ואורי נשבר וחוֹוה מצוקה קשה. למזלו הוא חוֹוה את הקושי יחד עם חבר שנשאר לצידו כדי לתמוך בו.
אורי שולח סרטון לחבריו בווטסאפ וחווה השפלה ופוגענות נגדו. מדוע קל כל כך לפגוע ממרחק מקלדת? האם יש מה לעשות?
אורי שולח בקבוצת הווטסאפ סרטון ובו הוא קולע כדור לסל והוא מרוצה מכך. אחד הילדים יוצר לסרטון עיבוד חדש ופוגעני, ואורי נשבר וחוֹוה מצוקה קשה. למזלו הוא חוֹוה את הקושי יחד עם חבר שנשאר לצידו כדי לתמוך בו.
בעקבות התרחבות השימוש ברשתות החברתיות, תופעת הבריונות גדֵלה והיא מתרחבת גם אליהן. ומאחר שהן נסתרות מעיניהם של אנשי הצוות החינוכי והורי הילדים, התופעה הופכת מסוכנת ומטרידה.
לפני עידן הרשתות החברתיות, לרוב הפוגענות הייתה מוגבלת למסגרת הכיתה או בית הספר, אך כיום לעג ואף חרם יכולים להגיע בקלות לכל עבר בהקלקה.
ילדות/ים ובני/ות הנוער הנפגעים מבריונות ברשת, עוברים תקופה קשה של בדידות והסתגרות ותחושה שאין מוצא מהמצב. חשוב שיבינו כי יש כתובת, שיש למי לפנות, ובעיקר – שהתופעה אינה לגיטימית ואין לתת לה יד.
מקרי התאבדות של בני נוער רבים בארץ ובעולם, וניסיונות אובדניים על רקע בריונות ברשת, מלמדים כי חשוב לדון בתופעה ולעסוק בה בהרחבה.
בריונות ברשת היא פעילות מכוּונת ותוקפנית, שנועדה לפגוע באחֵר באמצעות רשת האינטרנט והקבוצות החברתיות השונות (ווטסאפ, פייסבוק ודומיהן). השימוש ברשת מֵקל מאוד על מעשה הבריונות, כי באמצעות המקלדת אפשר לפגוע מבלי לראות כלל את הנפגע. מנגד – החשיפה ברשת היא מיידית ורחבה והיא מעצימה מאוד את הפגיעה. פעמים רבות הבריונות ברשת מתרחשת במקביל לבריונות בבית הספר, שבאה לידי ביטוי באופנים שונים כגון חרם, הטרדות, איומים, סחטנות ועוד. מצבו של מי שהופך קורבן לאלימות ברשת קשה במיוחד – שום מקום אינו מוגן בעבורו שכן הרשת נמצאת בכל מקום (הן בסלולארי, שנמצא בידי הילד במשך כל היום, והן במחשב הנייח).
הפעילות שלפנינו, המבוססת על הסרטון "פנים אל פנים", מאפשרת לצופים להיווכח כיצד פגיעה באמצעות הרשת החברתית, הנצפית גם בטלפון וגם במחשב, גורמת לילד הנפגע מצוקה רבה וקשה. כיצד עליו לפעול? מה יעזור לו? בסופו של דבר הילד שנפגע מצליח להפתיע את עצמו וגם את הצופים.
* את הסרטון יצרו ילדים במסגרת הפרויקט "ילדים יוצרים סרטים", בשיתוף עמותת להב וערוץ הילדים. הסרטון מדבר מליבם וממחיש את האופן שבו הם מתייחסים לדברים.
1. להעלות למודעות של התלמידות והתלמידים את הסכנות הגלומות בהעלאת תכנים פוגעניים בקבוצות החברתיות (פייסבוק, ווטסאפ ודומיהן).
2. לעורר את התלמידות והתלמידים לחשיבה משותפת בכיתה על דרכי התמודדות, במקרה שנופלים קורבן לבריונות ברשת ונקלעים למצוקה רגשית.
3. להעלות את המודעות של התלמידות והתלמידים ליתרונות שבשיח רגשי 'פנים אל פנים', ולעודד שיח כזה בכיתה, בין התלמידים.
ספרו לתלמידים שהיום תצפו בסרטון שנקרא "פנים אל פנים".
שאלו:
כעת הקרינו לתלמידים את הסרטון. במהלכו מצויות שתי נקודות עצירה מובנות שבהן עולות כמה שאלות לדיון כיתתי. גם בסיום עולות שאלות לדיון:
להרחבת הדיון
להרחבת הדיון
פעילות בקבוצות קטנות:
כל קבוצה תחשוב על 2 יתרונות לשיח 'פנים אל פנים', ותייצר עבור כל יתרון סיסמה או משפט שקל לזכור.
דוגמה: כשאנחנו מדברים עם מישהו פנים אל פנים, אנחנו יכולים לקבל ממנו או ממנה תגובה מיידית ולא צריכים לחכות (ולעתים גם לכעוס) שאינו מגיב מיד…
הסיסמה: 'פנים אל פנים – ומיד מגיבים'
ערכו סבב קצר, ונציג מכל קבוצה יציג את היתרונות ואת הסיסמאות שהקבוצה יצרה. לאחר מכן בקשו מהתלמידים לכתוב כל סיסמה על דף A4, ולעצב את הדף. לבסוף תלו בכיתה את כל הסיסמאות.
*לפניכם כתובות של אתרים ומערכי סיוע. אפשר לכתוב את הכתובות והטלפונים על הלוח או להעביר לכל התלמידים במייל*
קו טלפון חירום ארצי בכל שעות היממה: 1201
Yelem – מערך הסיוע של עמותת עלם באינטרנט לבני נוער
איגוד האינטרנט: הקו החם לנפגעים מגלישה באינטרנט: 03-9700911
קו פתוח לתלמידים במשרד החינוך: 1800-222-003