שאלה ותשובה
קושי חברתי לילדה בת 7

שאלה של אם באשר לקשיים חברתיים שיש לביתה אשר מסיימת כיתה א'.

ד"ר עידית ליוש מומחית בתחום הגיל הרך. ד"ר ליוש מרצה במכללת אורות ישראל. חברת צוות מומחים במדור מזה מספר שנים.
שאלה

הבת שלי מסיימת כיתה א'. היא ילדה נבונה, תלמידה טובה, קצת ביישנית אך חברותית. למרות זאת, היא מתקשה ברכישת חברות. בתחילת השנה לא היו לא כלל חברות, השנה היא התחברה יותר אך גם כיום החברות שיש לה בן התלמידות החלשות יותר (חברותית ולימודית). לעיתי אנחנו מזמינים אלינו הביתה את הבנות ה"חזקות" יותר והן מגיעות, משחקות יפה וכו', אך הן אינן מזמינו את בתי,וכן בביה"ס אינן משחקות איתה. גם כשהיא הייתה בגן הרגשתי שהיא נוטה לשחק יותר עם ילדות הקטנות ממנה בגיל, ולא עם בנות גילה. נטייתה להתחבר עם בנות החלשות ממנה מטרידה אותי. אני חוששת שהקשיים שלה נובעים מאינטליגנציה רגשית נמוכה. למשל, בהזדמנויות שונות נכחתי כי היא מתקשה להתמודד עם הפסד, מרבה "לשבות את הכלים" כשהדברים אינם הולכים כרצונה, לעיתים אינה מדברת בצורה נעימה, אינה קוראת סיטואציות חברתיות נכון ולכן מרבה להיעלב, מתנהגת בילדותיות. אינני יודעת מה לעשות בעיניין, ואני חוששת שעיסוק רב מדי בכך ונתינת תשומת לב לילדה על רקע זה יביא לתוצאה הפוכה.

מה ניתן לעשות?

תשובה

את מתארת ילדה עם קשיים, הן ברכישת חברות והן באינטליגנציה רגשית, אבל מה שאני רואה ממכתבך זו ילדה שיודעת להתמודד עם הבעיה החברתית שלה, אם כי היא ילדותית ועושה זאת בדרך משלה. יחד עם זאת אני מבינה שאת מרגישה מוטרדת, ובדרך כלל התחושות של אמא הן נכונות ומוצדקות. אכן יש ילדים שמתפתחים יפה מבחינה שכלית אבל מגלים קשיים בהבנה חברתית. את עשית את מה שיכולת, והזמנת חברות אליכם הביתה. יותר מזה אינך יכולה, בשלב הזה, לעשות בצורה ישירה. ואת צודקת בחשש שלך שעיסוק רב מדי בכך, ונתינת תשומת לב לילדה על רקע זה, עלולים להביא לתוצאה הפוכה. אכן להציב למישהו מראה שמשקפת לו את הקושי, כשאין לו כלים לפיתרון – זה לא הגון, לא חינוכי ועלול לייאש.
נראה לי שבשלב הזה כדאי לך להתייעץ עם איש מקצוע. את יכולה לפנות בעניין ליועצת של בית הספר, או לפסיכולוג שעובד עם ילדים צעירים. אמנם, מבחינת העיתוי, את פונה קצת מאוחר, כי שנת הלימודים הסתיימה והיועצת לא תוכל לצפות בילדה שלך משחקת בספונטניות בית הספר. אבל יש לך הרבה עובדות ותיאורים ואני חושבת שזה יכול להספיק לשיחת ייעוץ. לפני שאת פונה ליועצת, ועל מנת שתהיינה לך עוד עובדות, כדאי שתיגשי למחנכת של הילדה ותשוחחי איתה על מצבה של הילדה. בדרך כלל בעיות כמו אלו שאת מתארת אינן מתעוררות ביום אחד בהיר, ולא קורות רק בבית. יכול להיות שהמחנכת ראתה בכיתה התנהגויות, או תגובות, שיכולות לחזק את העובדה שהילדה לא יודעת להתמודד עם תסכול, או שיש לה תגובות של ייאוש, התפרצויות של כעס, או אמירות של חוסר יכולת. לפעמים מחנכת מפרשת זאת כילדותיות, או כחוסר בשלות, ולכן היא לא דיווחה לך, אבל ככל שיהיה לך יותר ידע – תוכלי לתת למומחה תמונה מקיפה יותר, שתכלול יותר פרטים, והדבר יכול לסייע לאיש המקצוע, ולכם, בטיפול.

כל טוב ובהצלחה
ד"ר עידית ליוש

לחצו להמשך קריאה
הקטן