מערך שיעור
קשר השתיקה – האם כל הלשנה היא פסולה?
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות מעודדת תלמידים לגלות מעורבות בכל מה שקשור לאלימות ולבחון יחד מתי הלשנה היא מעשה פסול ומתי היא המעשה הנכון.

רקע

מרבית התלמידים אינם יודעים כיצד יש להגיב למעשי אלימות, שהם עדים להם. לצערנו, ברוב המקרים התלמידים מתעלמים מהמעשים, ורק לעתים רחוקות הם מתערבים ומנסים למנוע את האלימות או מדווחים עליה למורה או למנהל/ת. בהפעלה זאת נעסוק בשאלות אלה:
1. מה צריך לעשות, כשאנחנו עדים למעשי אלימות או נפגעים מהם?
2. האם כל הלשנה היא פסולה?
3. מה הן דרכי התגובה הראויות להתנהגות אלימה?

מטרות

1. לעודד תלמידים להיות מעורבים ואכפתיים יותר במה שנוגע למניעת אלימות.
2. לבדוק מתי הלשנה היא מעשה פסול, ומתי היא המעשה הנכון.

הנחיות

בפעילות זאת שבעה שלבים.

שלב א: אירוע
רון לומד בכיתה ה'. באחת ההפסקות הוא הלך במסדרון בית-הספר, כאשר לפתע ראה את עומרי מהכיתה שלו מצמיד לקיר את אלון, ילד מכיתה ב'. אלון נראה מבוהל, ובעיניו דמעות. כאשר ראה עומרי שרון מתבונן בהם, סינן לעברו: "אל תתערב! זה לא עניינך!"
1. מה, לדעתכם, רון צריך לעשות?
2. מה אתם הייתם עושים?

שלב ב: אירוע (המשך)
למחרת החליט רון לדווח על כך למנהלת. הוא סיפר על כוונתו לחברו הטוב רועי. רועי הסתכל בו במבט מופתע, ואמר: "השתגעת? זה לא קשור אליך! זה ביניהם, ואתה לא יודע מה קרה שם. חוץ מזה אם תלך למנהלת – תהיה מלשין מגעיל".
האם, לדעתכם, רועי צודק?

שלב ג: משחק תפקידים
ערכו עימות בין רון לרועי.

שלב ד: תרגיל
הגדירו: הלשנה – מהי?
באילו מקרים צריך, לדעתכם, לדווח להנהלה, מבלי שזה ייחשב הלשנה?

שלב ה: תרגיל
לפניכם שבעה מקרים של אלימות.
על אילו מקרים הייתם מדווחים, ועל אילו – לא? מדוע?
א. יוסי מקלל את יואב.
ב. איתן חוטף מנורית את הספר שהיא קוראת בו, ומתחיל לקרוא בו.
ג. רוני יושבת על המדרגות ואוכלת כריך. משה רץ ודוחף אותה בדרכו. מעוצמת הדחיפה היא נופלת ומקבלת מכה חזקה.
ד. אלון מאיים על יובל שאם לא יזיז את הספרים מהצד שלו בשולחן, הוא ירביץ לו.
ה. רון בועט באלון בכל פעם שהוא רואה אותו. אם לאלון יש תיק ביד, רון שופך את תכולתו לרצפה, קורע את הספרים והמחברות ולוקח לו את האוכל.
ו. עמוס כועס על איתמר ועל רועי על שאינם משתפים אותו במשחק הכדורסל. הוא זורק עליהם אבן. האבן פוגעת באיתמר וגורמת לפציעתו.
ז. יאיר לועג ליריב בגלל קומתו הנמוכה, מרביץ לו כאילו "בצחוק", דוחף אותו וחוטף לו דברים.

שלב ו: פרשה
לפני שנים אחדות התפרסמה פרשה של התעללות גופנית קשה של תלמידים בחברם לכיתה. ההתעללות נמשכה זמן מה. התוצאה הייתה שהילד שהתעללו בו, הסתגר בביתו והפסיק לדבר, ללמוד ואפילו לאכול! עד היום הילד פגוע ונזקק לעזרה.

  • מה דעתכם על המשפט הבא:
    הילדים, שידעו על ההתעללות ולא עשו דבר,  גם הם אשמים במה שקרה לילד!שלב ז: אירוע משפט.
    ערכו משפט לילדי הכיתה ששתקו.
    התביעה תטען: אילו הילדים היו מספרים על ההתעללות, הם היו יכולים למנוע את הסבל שנגרם לילד!
    ההגנה תטען: התלמידים אינם אחראיים על מעשיהם של תלמידים אחרים!

שלב ז: אירוע משפט

ערכו משפט לילדי הכיתה ששתקו.
התביעה תטען: אילו הילדים היו מספרים על ההתעללות, הם היו יכולים למנוע את הסבל שנגרם לילד!
ההגנה תטען: התלמידים אינם אחראיים על מעשיהם של תלמידים אחרים!

לחצו להמשך קריאה
הקטן