מערך שיעור
רק מעשה קונדס?
עדי סימון בר, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

התלמידים יבינו שמה שקובע את חומרת מעשה הקונדס הוא מבחן התוצאה, גם אם למי שביצע את המעשה, לא הייתה כוונה לפגוע.

רקע

מעשה קונדס שאירע ברחובות הרחיק הרבה מעבר לגבול הטעם הטוב. שני ילדים בני 13 ו-12 כלאו שלוש ילדות בנות גילם בכלוב חיות בפינת חי באחד מבתי הספר היסודיים בעיר. הם נעלו את הכלוב, השליכו עליהן ירקות והעירו להן הערות מיניות. הבנות המפוחדות "לא ישכחו במהרה את החוויה הקשה". (Ynet, 29.12.09)
"תלמידים מבית הספר הטכנולוגי מדעי בכפר בתיה ביצעו מעשה קונדס והעלו את הסרטון באתר האינטרנט 'יוטיוב'. תלמיד הבחין באחת המזכירות, כאשר היא נשענת על שולחן עם שתי ידיה קדימה. התלמיד התקדם לעבר השולחן והזיז אותו בפתאומיות, בעוד תלמיד שני עמד בצד וצילם את האירוע בטלפון סלולארי. כתוצאה מהזזת השולחן נפלה המזכירה קדימה ונחבלה בידיה ובראשה". (local, הפורטל המקומי, רעננה, 14.12.08) מעשה קונדס נתפס כפעולה תמימה ומשחקית, שמתבצעת בתום לב, וללא כוונת זדון. למרות זאת, למעשה הקונדס ייתכנו תוצאות, שהקונדס בכלל לא חשב עליהן.
בפעילות זאת נעסוק בשאלה: "מה קובע את חומרת המעשה: מידת הנזק או הכוונה?".

מטרות

התלמידים יבינו שמבחן התוצאה קובע את חומרת המעשה, גם אם לא הייתה כוונה לפגוע.

הנחיות

1. ספרו לתלמידים את האירוע שלפניכם:
נהג שכח לנעול את מכוניתו, והשאיר אותה במעלה רחוב תלול. ילד שובב שהבחין בכך, התיישב ברכב והחל להשתעשע בו. תוך כדי משחק השתחרר בלם היד. הרכב הידרדר וגרם נזק למכוניות שחנו בסביבה.

2. שאלו את התלמידים:
א. למה, לדעתכם, הילד נכנס לרכב?
ב. האם הילד התכוון לפגוע במישהו?
ג. האם זה משנה שלא הייתה לו כוונה רעה?
ד. מהו המשך הסיפור? (האם הילד עלול היה להיפגע? מי יפצה את בעלי הרכבים? מה יגידו הוריו של הילד? איך הם ירגישו? ומה יגיד הנהג, ששכח לנעול את מכוניתו?)

3. לפניכם 4 אירועים ושאלות לכל אירוע.

4. חלקו את התלמידים לקבוצות. כל קבוצה תקבל אירוע. (אפשר לחלק אירוע אחד לשתי קבוצות).
5. כל קבוצה תקרא את האירוע שלה, ותענה על השאלות באירוע שלה.

אירוע 1: מסכה לשיער
אורי ויהל הם השובבים של הכיתה. אתמול, הם נכנסו ללא רשות למטבח של בית-הספר, לקחו מן המקרר ביצה, ושברו אותה על ראשה של ליטל, חברתם הטובה, וצעקו בהתלהבות: "מסכה לשיער!". הם לא התכוונו לפגוע בליטל, והם ידעו שזה יצחיק אותה. אבל את ליטל זה לא הצחיק, והיא בכתה. בעקבות האירוע, הגיעה אימא של ליטל לבית הספר, וביקשה לשוחח עם אורי ויהל.

שאלות
א. אילו טיעונים, לדעתכם, יטענו אורי ויהל, כדי להצדיק את המעשה?
1. ____________________________________________________
2. ____________________________________________________
3. ____________________________________________________
ב. אילו טיעונים, לדעתכם, תטען אימא של ליטל נגד המעשה?
1. ____________________________________________________
2. ____________________________________________________
3. ____________________________________________________
ג. לפניכם שני היגדים. האם הם נכונים, לדעתכם? מדוע?
היגד א: אמנם אורי ויהל לא התכוונו לפגוע בליטל, אבל היא נפגעה!
היגד ב: מותר לצחוק לפעמים…
______________________________________________________

אירוע 2: הטיול השנתי
בטיול השנתי של בית-הספר תכננה קבוצת תלמידים מעשה קונדס, כדי להצחיק את החבר'ה. בלילה הם מרחו משחת שיניים על הפנים של אחד התלמידים, בזמן שישן. הוא התעורר לפנות בוקר כשפניו אדומות, נפוחות וכואבות, והובהל לבית החולים. שם התברר שיש לו אלרגיה לאחד החומרים במשחת השיניים. התלמידים הוזמנו לשיחה אצל מנהל בית-הספר.
שאלות
א. אילו טיעונים, לדעתכם, יטענו התלמידים, כדי להצדיק את המעשה?
1. ____________________________________________________
2. ____________________________________________________
3. ____________________________________________________
ב. אילו טיעונים, לדעתכם, יטען המנהל נגד המעשה?
1.____________________________________________________
2. ____________________________________________________
3. ____________________________________________________
ג. לפניכם שני היגדים. האם הם נכונים, לדעתכם? מדוע?
היגד א: מעשה הקונדס של התלמידים הוא חמור, כי התוצאה שלו הייתה חמורה!
היגד ב: מה שחשוב זה שהם לא באמת התכוונו לפגוע בו. הם רק רצו להצחיק את החבר'ה.
______________________________________________________

אירוע 3: המדבקה
בן החליט לצחוק על איתי. כאשר איתי לא שם לב, בן הדביק לו על הגב מדבקה, שכתוב עליה: "אני כלבלב שנובח הב הב". בשיעור חברה, התפתחה שיחה בין תלמידי הכיתה על המעשה. חלק מהתלמידים היו בעד המעשה וחלק היו נגד.
שאלות
א. אילו טיעונים, לדעתכם, טענו התלמידים, כדי להצדיק את המעשה?
1. ____________________________________________________
2. ____________________________________________________
3. ____________________________________________________
ב. אילו טיעונים, לדעתכם, טענו התלמידים נגד המעשה?
1. ____________________________________________________
2. ____________________________________________________
3. ____________________________________________________
ג. לפניכם שני היגדים. האם הם נכונים, לדעתכם? מדוע?
היגד א: על אף שלא נגרם לאיתי נזק רציני, המעשה של בן פסול, כי הוא עשה זאת בכוונה לפגוע באיתי.
היגד ב: אם בן לא נפגע, אז זה לא נורא.
______________________________________________________

אירוע 4: אימא'לה!
שגיא החליט להצחיק את הבנות של הכיתה. הוא התחבא מאחורי הדלת, וכאשר הן נכנסו, הוא קפץ החוצה וצעק "בההההה!". הוא לא חשב שהן באמת ייבהלו. אבל ליאורה נבהלה מאוד. היא קפצה לאחור וקיבלה מכה חזקה בראש.
שאלות
א. כתבו אילו טיעונים אפשר לטעון כדי להצדיק את המעשה:
1. ____________________________________________________
2. ____________________________________________________
3. ____________________________________________________
ב. כתבו אילו טיעונים אפשר לטעון כנגד המעשה:
1. ____________________________________________________
2. ____________________________________________________
3. ____________________________________________________
ג. לפניכם שני היגדים. האם הם נכונים, לדעתכם? מדוע?
היגד א: על אף ששגיא לא התכוון לפגוע בליאורה, המעשה שעשה הוא פסול, כי הוא פגע בה.
היגד ב: שגיא לא התכוון לפגוע בליאורה; הוא רק רצה להצחיק את הבנות.
______________________________________________________

6. לאחר שהקבוצות ענו על השאלות בכל אירוע, תתאר כל קבוצה בקצרה את האירוע שלה.

7. שאלו את התלמידים לגבי כל אירוע:
א. האם הקונדסים התכוונו לפגוע במישהו?
ב. האם לפני שעשו את המעשה, הם חשבו על התוצאה?
ג. מה הייתה התוצאה של המעשה?
ד. מה חשוב יותר בעיניכם במקרה זה: הכוונה או התוצאה?
הדגישו: על אף שהכוונה חשובה מאוד, התוצאה של הפעולה חשובה יותר. מנקודת מבטו של הקורבן, הכוונה של הקונדס אינה חשובה אלא התוצאה הקשה.

8. (אפשרות להרחבה) משחק תפקידים: מתנדבים יציגו לכיתה שיחה בין התלמידים הקונדסים לבין המורה או המנהל/ת, או לבין תלמידים שיש להם דעה שונה משלהם.

לחצו להמשך קריאה
הקטן