הנחיות
קראו בכיתה את הטקסט הבא.
מומלץ לחלק את הטקסט לתלמידים או להעתיק אותו ללוח.
שלוש המסננות של סוקרטס
אחד מידידיו של סוקרטס בא לבקרו.
"שמעת מה שמספרים על ידידך?" שאל אותו.
"רגע", אמר סוקרטס, "לפני שאתה מספר לי – האם העברת את השמועה הזאת דרך שלוש המסננות?"
"אילו מסננות?"
"המסננת הראשונה היא המסננת של האמת. האם אתה בטוח שמה שאתה עומד לספר לי הוא אמת?"
האורח היסס קצת. "אני לא כל כך בטוח. שמעתי את זה ממישהו. ומה המסננת השנייה?"
"המסננת השנייה", אמר סוקרטס, "היא המסננת של הטוב. "האם מה שאתה עומד לספר לי על ידידי הוא דבר טוב?"
"להיפך, זה דבר איום ונורא. ומה היא המסננת השלישית?"
"המסננת השלישית היא המסננת של הנחוץ: האם באמת נחוץ שתספר לי את הדבר הנורא
ששמעת על ידידי ושאתה לא בטוח שהוא אמת?"
האורח חשב לרגע ואחר כך אמר "לא, זה לא כל כך נחוץ".
"אם כך, תשתוק!", אמר סוקרטס.
בקשו מהילדים לספר במילים שלהם את עלילת הסיפור.
שאלו: מהי מסננת?
מסננת: כלי דמוי חצי כדור העשוי רשת צפופה של חורים קטנים. משמש לסינון חומרים, ובעיקר להפרדת חומר מוצק מחומר נוזלי. (מתוך מילון רב מילים) למה משמשת המסננת במשל הזה של סוקרטס?
באילו שלוש מסננות ביקש סוקרטס שהחבר יעביר את המידע? איך נקראת כל מסננת?
בקשו מהילדים לתת דוגמאות על מידע שצריך לעבור סינון של מסננות.
לפניכם כמה מקרים, דונו בהם ושאלו על כל מקרה את השאלות הבאות:
- מה דעתכם על השיחה, האם היא גורמת נזק למישהו?
- איך הייתם מרגישים אילו הדברים היו נאמרים עליכם?
האירועים:
- "ראיתם את המכנסיים של נועה, מאיפה היא הביאה אותם? מסבתא שלה?"
- טל סיפרה שהיא ראתה שוטרים עוצרים את אבא של דור.
- הודעה בוואטסאפ: המורה ביקשה להודיע שהמבחן מחר נדחה בגלל מחלה של כמה ילדים.
מה הייתם אומרים לחבר שסיפר לכם שמועה שלא עברה דרך שלוש המסננות?
חלקו את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תקבל פתגם ידוע.
רשמו את הפתגמים על הלוח.
כל קבוצה תמחיז את הפתגם לכיתה, והכיתה תתבקש לנחש מהו הפתגם.
רשימת הפתגמים:
לא תלך רכיל בעמך (אסור לרכל על חברים).
לא דובים ולא יער (דברי שקר, שאין בהם שמץ אמת).
לא היה ולא נברא (אין שמץ של אמת בדברים).
לא היו דברים מעולם (כל הנאמר הוא חסר בסיס ולא התרחש מעולם).
לא מינה ולא מקצתיה (אין בדברים אפילו מעט מן האמת).
מדבר שקר תרחק (צריכים להימנע מאמירת שקר).
מפיח כזבים (אדם שמפזר שקרים).