מערך שיעור
שלוש המסננות של סוקרטס
דינה ציונית וצוות החינוך החברתי, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בתורה כתוב "לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ", והכוונה היא שאסור לרכל, לומר דברים שהם לשון הרע. היהדות רואה בלשון הרע דבר שלילי, והיא שואפת לחנך את האדם להימנע מכך. לשון הרע הוא אמירה הפוגעת בכבוד או בשם הטוב של אדם, קבוצת בני אדם או ארגון. התופעה של הפצת שמועות, רכילות ולשון הרע תופסת תאוצה לאחרונה ברשתות חברתיות (פייסבוק) ובאפליקציות להעברת מסרים (וואטסאפ). לתופעה זאת של הפצת שמועות עלולות להיות השלכות חברתיות -רגשיות קשות, במיוחד כשמדובר בילדים.
הפעילות עוסקת בנושא רכילות, הוצאת לשון הרע, פגיעה בשם הטוב וקבלת האחר. פעילות מלווה למשל של סוקרטס "שלוש המסננות".

רקע

הכירו את הפילוסוף סוקרטס
סוקרטס היה פילוסוף יווני שחי באתונה. עוד בחייו זכה לכינויים כגון "החכם באדם" ו"האלוהי".
סוקרטס לא הותיר דבר בכתב, והמקור העיקרי למידע עליו כאדם, כפילוסוף וכמורה הוא כתבי תלמידו אפלטון. אפלטון חיבר את רוב כתביו כמחזה, בצורת שיחות שהדמות המרכזית בהן היא סוקרטס.
סוקרטס האמין בחיפוש האמת והצדק, וטען שהאמיתי הוא הנכון, הטוב, הצודק והיפה. להשקפתו, לעשות רע פירושו לנהוג שלא בתבונה, ולכן מקור הרע הוא באי-הידיעה, בבורות. האדם החכם יודע ומבין מה נכון, מה טוב ומה צודק, לכן הוא גם יתנהג נכון עם עצמו ועם זולתו. כשסוקרטס היה בן 70 הוא הועמד למשפט ונידון למוות. הוא הואשם שלא כחוק ונשפט שלא בצדק. הוא עמד על עקרונות הצדק והאמת, ושופטיו החמירו בדינו. על פי תקנות המשפט האתונאי יכול היה סוקרטס להתחנן על נפשו, ולבקש שעונש המוות יוחלף בעונש אחר כגון הגליה, אך הוא סירב לעשות זאת.

מטרות

1. התלמידים יכירו בחשיבות קבלת האחר.
2. התלמידים יבינו כיצד לשון הרע ורכילות פוגעים באנשים.
3. התלמידים ילמדו לזהות שיחה שמטרתה רכילות ושיחה שמטרתה הוצאת לשון הרע.

הנחיות

קראו בכיתה את הטקסט הבא.
מומלץ לחלק את הטקסט לתלמידים או להעתיק אותו ללוח.

שלוש המסננות של סוקרטס
אחד מידידיו של סוקרטס בא לבקרו.
"שמעת מה שמספרים על ידידך?" שאל אותו.
"רגע", אמר סוקרטס, "לפני שאתה מספר לי – האם העברת את השמועה הזאת דרך שלוש המסננות?"
"אילו מסננות?"
"המסננת הראשונה היא המסננת של האמת. האם אתה בטוח שמה שאתה עומד לספר לי הוא אמת?"
האורח היסס קצת. "אני לא כל כך בטוח. שמעתי את זה ממישהו. ומה המסננת השנייה?"
"המסננת השנייה", אמר סוקרטס, "היא המסננת של הטוב. "האם מה שאתה עומד לספר לי על ידידי הוא דבר טוב?"
"להיפך, זה דבר איום ונורא. ומה היא המסננת השלישית?"
"המסננת השלישית היא המסננת של הנחוץ: האם באמת נחוץ שתספר לי את הדבר הנורא
ששמעת על ידידי ושאתה לא בטוח שהוא אמת?"
האורח חשב לרגע ואחר כך אמר "לא, זה לא כל כך נחוץ".
"אם כך, תשתוק!", אמר סוקרטס.

בקשו מהילדים לספר במילים שלהם את עלילת הסיפור.
שאלו: מהי מסננת?
מסננת: כלי דמוי חצי כדור העשוי רשת צפופה של חורים קטנים. משמש לסינון חומרים, ובעיקר להפרדת חומר מוצק מחומר נוזלי. (מתוך מילון רב מילים) למה משמשת המסננת במשל הזה של סוקרטס?
באילו שלוש מסננות ביקש סוקרטס שהחבר יעביר את המידע? איך נקראת כל מסננת?
בקשו מהילדים לתת דוגמאות על מידע שצריך לעבור סינון של מסננות.
לפניכם כמה מקרים, דונו בהם ושאלו על כל מקרה את השאלות הבאות:

  1. מה דעתכם על השיחה, האם היא גורמת נזק למישהו?
  2. איך הייתם מרגישים אילו הדברים היו נאמרים עליכם?

האירועים:

  • "ראיתם את המכנסיים של נועה, מאיפה היא הביאה אותם? מסבתא שלה?"  
  • טל סיפרה שהיא ראתה שוטרים עוצרים את אבא של דור.
  • הודעה בוואטסאפ: המורה ביקשה להודיע שהמבחן מחר נדחה בגלל מחלה של כמה ילדים.

מה הייתם אומרים לחבר שסיפר לכם שמועה שלא עברה דרך שלוש המסננות?
חלקו את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תקבל פתגם ידוע.
רשמו את הפתגמים על הלוח.
כל קבוצה תמחיז את הפתגם לכיתה, והכיתה תתבקש לנחש מהו הפתגם.

רשימת הפתגמים:

לא תלך רכיל בעמך (אסור לרכל על חברים).
לא דובים ולא יער (דברי שקר, שאין בהם שמץ אמת).
לא היה ולא נברא (אין שמץ של אמת בדברים).
לא היו דברים מעולם (כל הנאמר הוא חסר בסיס ולא התרחש מעולם).
לא מינה ולא מקצתיה (אין בדברים אפילו מעט מן האמת).
מדבר שקר תרחק (צריכים להימנע מאמירת שקר).
מפיח כזבים (אדם שמפזר שקרים).

לחצו להמשך קריאה
הקטן