הפעילות
שאלות לדיון בכיתה:
1. המגזין שבו אירע הפיגוע עורר שערוריות רבות בעבר אחרי שפרסם קריקטורות* של הנביא מוחמד שבהן הוצג הנביא כדמות נלעגת. המגזין עורר זעם מצד מוסלמים רבים.
– האם לדעתכם ראוי לבטא גם מסרים פוגעניים בשם חופש הביטוי?
– האם לדעתכם צריכים להיות גבולות לחופש הביטוי של יוצרים ועיתונאים? אם כן, מהן הגבולות?
2. שגריר ישראל בצרפת פטריק מיזונאב אמר: "אני רוצה להודות לישראלים ולישראליות על תמיכתכם ועמידתכם לצדנו".
– כיצד לדעתכם יכולים אזרחי מדינת ישראל לתמוך ביהודים בארצות שונות החווים טרור?
– האם לדעתכם מדינת ישראל צריכה לסייע ליהודים הנמצאים במצוקה בארצות שונות בעולם?
3. יש הטוענים כי אם בעקבות גל הטרור יהגרו יהודי צרפת למדינות אחרות, זה יהיה כניעה לטרור.
– מדוע לדעתכם ניתן לראות זאת ככניעה?
– האם לדעתכם מדינת ישראל צריכה לעודד עלייה של יהודים לארץ בעקבות הטרור בעולם או דווקא לפעול לחיזוק ביטחונם במקום מושבם? הסבירו.
– מה דעתכם על משפחות שהחליטו להגר מצרפת בעקבות הפיגוע? הסבירו.
* קריקטורה היא ציור או רישום היוצרים רושם משעשע ועוקצני המעורר לעג וביקורת.
הצעה לפעילות נוספת:
כתבו מכתב לפיליפ, נער בן 12 שלומד בבית ספר יהודי בפריז. פיליפ נולד בצרפת ויש לו אח מבוגר ממנו ושני אחים צעירים. פיליפ מעולם לא ביקר בישראל, אך לומד עברית בבית הספר, חוגג את החגים היהודיים ומתעניין בכל מידע שהוא מוצא על ישראל. לאור הפיגועים השבוע הרגיש פיליפ עצב רב, פחד ובלבול.
– לאחר הכתיבה בקשו מכמה תלמידים להקריא את המכתבים שכתבו, ובקשו שיסבירו איך הם בחרו לעודד את פיליפ.