הפעילות
האם ראוי לקיים שביתות בשירותים חיוניים (כגון בתי חולים, חברת החשמל וכדומה)?
מצד אחד: זכות השביתה נגזרת מזכות הפרט להיאבק על תנאי עבודה ושכר הולמים, ולכן יש להגן עליה, במיוחד במשטר דמוקרטי.
מצד שני: שביתה בשירותים חיוניים עלולה לפגוע בהרבה אנשים ולכן חשוב להגביל אותה.
נקודות לבירור אישי:
1. עם איזו טענה אתם מסכימים יותר ומדוע?
2. האם לדעתכם יש מקומות עבודה שבהם צריך לאסור על קיום שביתות? מדוע?
3. מדוע לדעתכם חשוב לשמור על הזכות לשבות?
4. כיצד לדעתכם מרגישים אנשים שזקוקים לשירות חיוני כשהוא בשביתה?
5. כיצד לדעתכם חשים עובדים בשירות חיוני הנאלצים לשבות למען מאבקם?
6. מלבד שביתה, האם לדעתכם יש לעובדים דרכי מאבק נוספות? אם כן, מהן?
אירוע:
דני הוא עובד משרד החוץ, ולכן בשבוע האחרון הוא שובת כחלק ממאבקם של העובדים לשיפור תנאי עבודתם. מורן, חברתה הטובה של בתו שרון, היא קפטן נבחרת הכדורעף של התיכון שבעירם. אתמול גילתה מורן כי נסיעת נבחרת הכדורעף לאליפות העולם בפורטוגל נמצאת בסכנת ביטול, מפני שבית הספר אינו יכול לקבל אישור ביטחוני לנסיעת הנבחרת בשל עיצומי משרד החוץ.
מורן וחברותיה התאמנו כל השנה לקראת אליפות העולם, ומורן הנסערת שחשה כעס ותסכול מיהרה לשתף בתחושותיה את שרון חברתה הטובה. שרון חשה נבוכה ולא ידעה מה לומר למורן. היא בהחלט מבינה את האכזבה ואת הכעס שלה, אבל היא גם יודעת כמה קשה וכמה הרבה אביה עובד ומהי התמורה המעטה שהוא מקבל עבור עבודתו התובענית. "אני צריכה לגרום למורן להבין שלא רק היא נפגעת בסיפור הזה", חשבה לעצמה שרון בעצב.
משחק תפקידים:
קיימו משחק תפקידים שבו התלמידים ישחקו את מורן ושרון:
מורן הנסערת מספרת לשרון את החדשות הקשות. שרון שומעת את דבריה אך אינה יכולה לתת לה את התמיכה ואת האמפתיה שמורן מצפה לקבל…
– לו הייתם במקומה של מורן, מה היו הטענות שלכם?
– לו הייתם במקומה של שרון, כיצד הייתם מגיבים?
– כיצד יכולה שרון להרגיע את מורן? איך נכון להגיב לטענותיה?
– כיצד יכולה שרון לתאר למורן את קשייו של אביה בעבודתו?
– האם בעקבות משחק התפקידים שיניתם את דעתכם בנוגע לשאלה המרכזית של הדיון? הסבירו.