אקטואליה
זה אקטואלי: שביתת משרד החוץ: המצות לליל הסדר תקועות בהודו
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

אירוע המזמן דיון סביב הסוגיה האם ראוי לקיים שביתות בשירותים חיוניים כן או לא.

רקע

ועד עובדי משרד החוץ הודיע לראשונה בתולדות המדינה על שביתה כללית כחלק ממאבק העובדים לשיפור תנאי העסקתם. המשמעות היא ש-103 נציגויות ישראל ברחבי העולם ייסגרו.
יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, יאיר פרומר, אמר בעקבות ההחלטה: "משרד האוצר הכריז מלחמת חורמה על שירות החוץ של מדינת ישראל ועל הדיפלומטים המסורים שנאבקים על עתידם של הישראלים יום יום, שעה שעה".
הפסקת עבודת המשרד מסבה לישראל נזקים מדיניים וכלכליים נרחבים. אילנה שטיין, עובדת משרד החוץ, אומרת שהציבור יחוש את העיצומים על בשרו: "מי שדרכונו אבד או נגנב, פשוט יהיה תקוע במדינה בה הוא נמצא. לצערנו, אנחנו לא נעזור במקרים האלה גם אם מישהו מאבד קשר עם הארץ" "
השביתות במשרד החוץ נתנו את אותותיהם בנפאל הרחוקה ושיבשו את הגעת מכולת מזון המיועדת לליל הסדר של הישראלים בקטמנדו, שבו צפויים להשתתף כ-1,700 יהודים… המכולה תקועה בהודו"
(מתוך חדשות אתר מאקו, מדור פוליטי-ביטחוני, 23.3.14 ועל מאמר בעיתון "ישראל היום").

הפעילות

האם ראוי לקיים שביתות בשירותים חיוניים (כגון בתי חולים, חברת החשמל וכדומה)?

מצד אחד: זכות השביתה נגזרת מזכות הפרט להיאבק על תנאי עבודה ושכר הולמים, ולכן יש להגן עליה, במיוחד במשטר דמוקרטי.
מצד שני: שביתה בשירותים חיוניים עלולה לפגוע בהרבה אנשים ולכן חשוב להגביל אותה.

נקודות לבירור אישי:
1. עם איזו טענה אתם מסכימים יותר ומדוע?
2. האם לדעתכם יש מקומות עבודה שבהם צריך לאסור על קיום שביתות? מדוע?
3. מדוע לדעתכם חשוב לשמור על הזכות לשבות?
4. כיצד לדעתכם מרגישים אנשים שזקוקים לשירות חיוני כשהוא בשביתה?
5. כיצד לדעתכם חשים עובדים בשירות חיוני הנאלצים לשבות למען מאבקם?
6. מלבד שביתה, האם לדעתכם יש לעובדים דרכי מאבק נוספות? אם כן, מהן?

אירוע:
דני הוא עובד משרד החוץ, ולכן בשבוע האחרון הוא שובת כחלק ממאבקם של העובדים לשיפור תנאי עבודתם. מורן, חברתה הטובה של בתו שרון, היא קפטן נבחרת הכדורעף של התיכון שבעירם. אתמול גילתה מורן כי נסיעת נבחרת הכדורעף לאליפות העולם בפורטוגל נמצאת בסכנת ביטול, מפני שבית הספר אינו יכול לקבל אישור ביטחוני לנסיעת הנבחרת בשל עיצומי משרד החוץ.
מורן וחברותיה התאמנו כל השנה לקראת אליפות העולם, ומורן הנסערת שחשה כעס ותסכול מיהרה לשתף בתחושותיה את שרון חברתה הטובה. שרון חשה נבוכה ולא ידעה מה לומר למורן. היא בהחלט מבינה את האכזבה ואת הכעס שלה, אבל היא גם יודעת כמה קשה וכמה הרבה אביה עובד ומהי התמורה המעטה שהוא מקבל עבור עבודתו התובענית. "אני צריכה לגרום למורן להבין שלא רק היא נפגעת בסיפור הזה", חשבה לעצמה שרון בעצב.

משחק תפקידים:
קיימו משחק תפקידים שבו התלמידים ישחקו את מורן ושרון:
מורן הנסערת מספרת לשרון את החדשות הקשות. שרון שומעת את דבריה אך אינה יכולה לתת לה את התמיכה ואת האמפתיה שמורן מצפה לקבל…

– לו הייתם במקומה של מורן, מה היו הטענות שלכם?
– לו הייתם במקומה של שרון, כיצד הייתם מגיבים?
– כיצד יכולה שרון להרגיע את מורן? איך נכון להגיב לטענותיה?
– כיצד יכולה שרון לתאר למורן את קשייו של אביה בעבודתו?
– האם בעקבות משחק התפקידים שיניתם את דעתכם בנוגע לשאלה המרכזית של הדיון? הסבירו.

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן