מאמר
תוכנית מעטפ"ת: כלים מבוססי SEL כשפה משותפת של פסיכולוגים חינוכיים ומורים
פרופ' אליעזר יריב ורחל פורשנר

שיתוף הפעולה של פסיכולוגים חינוכיים עם מורים כרוך בקשיים רבים: היעדר שפה מקצועית משותפת, פערים בסביבות הפעילות וממשק עבודה לקוי. התמודדות עם המכשולים האלה מחייבת לגבש המשגה חדשה ולפתח כלים ייעודיים שמבוססים על עולמות התוכן של הפסיכולוגיה והחינוך. במאמר זה אנו מציגים את תוכנית מעטפ"ת (מערך טפול תומך), הכוללת כלים מבוססי למידה רגשית חברתית (SEL) שפותחו לצורך עריכת התערבות עם תלמידים שסובלים מקשיים רגשיים וחברתיים. הכלים יושמו בהצלחה בהתערבויות שערכו 120 מורות וגננות במסגרת לימודים לתואר שני. נבחן את מהות הכלים, העקרונות הפסיכולוגיים והחינוכיים שהם מבוססים עליהם ואת התרומה שלהם לשיפור מצבם של התלמידים. כמו כן נסביר מדוע כלים אלה יוצרים תשתית טיפולית וממשק עבודה משותף לפסיכולוגים ומורים.

תוכן

מבוא: מדברים בשפות שונות

בביקוריהם השבועִיים של הפסיכולוגים החינוכיים בבית הספר, הם מביאים עמם הרבה רצון טוב, התלהבות וידע. אבל לעתים קרובות מתברר להם, לאכזבתם, שקיימים פערי ציפיות בינם לבין המורים בשאלה כיצד לטפל בתלמידים עם קשיים רגשיים, לימודיים והתנהגותיים. דוגמא לכך היא כאשר ההנהלה מבקשת לבצע טיפול נקודתי בהתנהגות בעייתית של תלמיד אבל הפסיכולוגית סבורה שנחוצים אבחון והתערבות מערכתית (אנגלרט, 2018); הצוות מתעקש שהיא תערוך לו אבחון מקיף, אבל הפסיכולוגית משוכנעת שהבעיה נובעת מיחס לא חומל של המורים לתלמיד. הפערים בהבנה ובפתרונות המוצעים מקטינה את שיתוף הפעולה ומגבירה את תחושת התסכול ההדדית. שני מחקרים שנערכו במערכת החינוך באוסטרליה המחישו את אכזבתם של המורים מעבודת הפסיכולוגים. במחקר אחד נמצא שמורים סבורים שהפסיכולוגים החינוכיים מתמקדים בסיוע פרטני לתלמידים וכלל לא עוזרים להם בהתמודדות היומיומית עם לחצים וקשיים (Beltman, Mansfield, & Harris, 2016). במחקר שני, רק 10 אחוזים מן המורים חשו שלפסיכולוגים החינוכיים באוסטרליה יש תרומה ממשית בתהליך של שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים, ורק 4 אחוזים אמרו שבכוונתם לבקש מהפסיכולוגים הנחיה וכלים מעשיים שיגבירו את תחושת המסוגלות וביטחונם המקצועי בהוראה משלבת (Anderson, Klassen, & Georgiou, 2007).

לקריאת המשך המאמר

ביבליוגרפיה

יריב, א. , פורשנר, ר. (2020). תוכנית מעטפ"ת: כלים מבוססי SEL כשפה משותפת של פסיכולוגים חינוכיים ומוריםפסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=4054

לחצו להמשך קריאה
הקטן