מערך שיעור
הזמן שלי – לקראת החופש הגדול
איריס סבן וצוות למידה חברתית רגשית (SEL), מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

מפגש המעלה את השאלה: איך אני מנצל נכון את זמן החופש שלי?

רקע

אחת המיומנויות הבסיסיות בלמידה חברתית רגשית היא מודעות עצמית – היכולת להכיר את עצמנו: האופן שבו אנחנו מתנהגים, חושבים ומבינים את עצמנו. מודעות עצמית היא גם היכולת לזהות את האמונות והערכים שמנחים אותנו בחיים, שלפיהם אנחנו פועלים ויוצרים.

לקראת היציאה לחופשת הקיץ, כאשר השגרה היומיומית משתנה לחלוטין, ילדים וילדות רבים ייאלצו להתמודד עם האתגר שמביא איתו החופש הגדול – שפע של זמן פנוי. אנחנו מציעים שלושה מערכים העוסקים בחופשת הקיץ הקרֵבה מנקודות מבט שונות ומשלימות.
המערך לפניכם מעלה את השאלה: איך אני מנצל נכון את זמן החופש שלי?

מערכים נוספים:

להיות בחופש – לקראת החופש הגדול

להפעיל את הדמיון שלי – לקראת החופש הגדול

 

מטרות

  • לעורר את המודעות של הילדים לזמן הרב שעומד לרשותם בחופש הגדול.
  • לעורר חשיבה על ניצול נכון של הזמן בחופש הגדול.
  • לבנות סדר יום לאחד השבועות בחופש הגדול, שיוכל לסייע לילדים ליהנות מהזמן הפנוי ולנצל אותו כראוי.

הנחיות

**במערך המוצע יש פעילויות מגוונות. בחרו את הפעילויות לפי היכרותכם עם הכיתה, ובהתאם לרמת הקשב ומשך הזמן המתאימים לכיתה ולכם.

פתיחה: (15 דקות)

הציגו לתלמידים שתי שאלות סקר שמטרתן לברר איך הם מנצלים את הזמן שלהם בחופש הגדול, ואם הם מודעים למספר הימים הפנויים שיש להם בחופש – אפשר לקיים את הסקר בהרמת יד של הילדים או בכתיבת התשובה שלהם על גבי לוח מחיק.

ניתן להקציב זמן לכל מענה, וכך לתרגל את הנושא של ניהול זמן.

  1. בזמן החופש הגדול אני בדרך כלל:
  • מתעורר/מתעוררת מאוחר ומבלה רוב הזמן בבית – טלוויזיה, משחקי מחשב. אני גם משתתף/משתתפת בפעילויות שהמשפחה יוזמת.
  • יש לי סדר יום קבוע למדי: קייטנה, זמן מוגדר למסכים, נסיעה לחופשה בארץ או בחו"ל, נסיעה לבני משפחה.
  • לא משהו מאורגן – מה שיוצא אני מרוצה.
  • בדרך כלל, המשפחה שלי מתכננת את רוב הפעילויות בחופש הגדול, ואני מצטרף/מצטרפת אליהם.

2. כמה ימי חופשה יש לדעתכם בחופש הגדול? סִפרו גם את סופי השבוע.

  • 55 ימים
  • 49 ימים
  • 60 ימים
  • 63 ימים

אפשר לשלב בפעילות עבודה עם יומן שנה: ספירה של הימים, התמקדות בשמות החודשים – בעברית ובלועזית.

שאלו את הילדים:

  • מה דעתכם – האם החופש ארוך?
  • האם יש צורך לתכנן מה לעשות בזמן הזה? אם כן, איך מתכננים?

בתרגיל הבא, הילדים יחשבו על הדברים שמעניינים אותם ושירצו לעשות בזמנם הפנוי בחופש הגדול.

מה אני עושה בחופש הגדול ומתי?

בשאלת הסקר הראשונה בחרה יהלי בתשובה: "לא משהו מאורגן – מה שיוצא אני מרוצה."

באחת מחופשות הקיץ, בסיום כיתה ו, התחשק ליהלי בוקר אחד להיפגש עם חברים וחברות. כשהתקשרה לחברה אחת – גילתה שהיא בחופשה אצל סבתהּ, ואחרת – כבר הייתה בדרך לבריכה עם חברה נוספת. חבר אחר אמר שכבר קבע עם כמה ילדים מאוחר יותר, ושיהלי מוזמנת כמובן להצטרף, אבל יהלי הייתה צריכה לאסוף את אחיה הקטן מהקייטנה.

יהלי הייתה עצובה כי לא הצליחה לתאם עם אף אחד מהחברים/חברות שלה. מה הייתם מציעים לה לעשות?

 

(20 דקות) – משימה עצמאית בכיתה או במרחב הבית ספרי

בקשו מהילדים לכתוב במחברת שלהם את כל הדברים שהם רוצים לעשות בחופש הגדול.

בקשו מהם לחשוב:

  • אילו פעילויות אתם עושים עם המשפחה?
  • אילו פעילויות אתם עושים עם עצמכם, אולי כאלה הקשורות לתחביבים שלכם?
  • אילו פעילויות אתם עושים עם חברים?
  • האם יש לכם מחויבויות או משימות שעליכם לבצע בחופש הגדול?
  • האם יש דברים קבועים שאתם עושים בחופש הגדול?

חלקו לילדים את "לוח החופש שלי" המצורף כדוגמה, ובקשו מהם למקם בו את כל הפעילויות שהם מתכננים לחופש הגדול. האם יש דברים שהיו רוצים לעשות אך לדעתם לא יוכלו לעשות בגלל סיבות שונות? האם יש פעילויות שייאלצו לדחות כי "לוח החופש" שלהם עמוס מדי? ואולי דווקא נשאר להם הרבה זמן פנוי, שצריך לחשוב מה לעשות בו?

בקשו מהם להביא בחשבון את שעת הקימה שלהם בכל יום, את שעות הפתיחה והסגירה של מקומות שבהם הם רוצים להיות, את התוכניות שכבר תוכננו על ידי המשפחה. אִמרו לילדים שהפעילות הזאת היא עבורם – כדי שיוכלו להיערך טוב יותר לחופש הגדול. המליצו להם לשתף את "לוח החופש שלי" עם המשפחה שלהם, שאולי תוכל לסייע להם בתכנון סדר היום.

בקשו מהם לבחור את המשפט המתאר את "לוח החופש" שלהם. אם הם רוצים, הם יכולים גם להשלים את המשפט שבו בחרו כראות עיניהם:

הזמן שלי פנוי…

הזמן שלי מאורגן…

יש לי זמן מתוכנן וזמן חופשי…

לדיון

שאלו את הילדים מה ההבדל בין זמן שגרה שבו הם מגיעים יום יום לבית הספר לבין זמן חופשה.

עמדו יחד איתם על ההבדלים בין ימים בחופש שבהם יש לוח זמנים קבוע פחות או יותר לבין ימים שבהם אין לוח זמנים מסודר ואין פעילויות שתוכננו מראש.

 

הזמן מאפשר לי:

(15 דקות ובהתאם לזמן שנותר)

צאו עם הילדים לחצר בית הספר עם כדור. בקשו מהילדים לעמוד במעגל רחב, ובאמצעות מסירת הכדור לשתף במשהו חדש שהם מתכוונים לעשות בחופש הגדול.

לסיום, שתפו את הילדים בסיפור שלכם – מה אתם מתכננים לעשות בחופשה שלכם ועל מה אתם נאלצים לוותר מכל מיני סיבות.

במפגש הבא נפעיל את הדמיון שלנו, ואולי יהיו לנו רעיונות נוספים לפעילויות שאפשר לעשות בחופשת הקיץ.

לחצו להמשך קריאה
הקטן