הנחיות
לפני הפעילות
הסבירו לתלמידים שבפעילות הזאת הם יעסקו בשמירה על הסביבה, יכירו בחשיבות הנושא ויבינו כיצד הוא קשור לאכפתיות ולאחריות כלפי האחר.
שאלו את התלמידים:
1. אילו דרכים אתם מכירים לשמור על הסביבה? (למורה: דוגמאות: צמחונות, קומפוסט ביתי, הפרדת פסולת, מסירת בטריות בנקודות איסוף במקום לאשפה).
2. האם יש דרך שבה אתם מקפידים לשמור על הסביבה? אם כן, מהי?
3. מה מניע אתכם לעשות זאת?
4. איך אתם מרגישים כשאתם עושים זאת?
הפעילות
עמוד 1: מתחשבים ושומרים על הסביבה
התלמידים יקראו את ההגדרה על יום איכות הסביבה העולמי.
בקשו מהתלמידים להסביר מדוע לדעתם חשוב למצוא פתרונות שיאפשרו לבני האדם לשפר את איכות חייהם בלי לפגוע במשאבי הטבע ובאוצרות הסביבה.
עמוד 2: מה בין התחשבות ושמירה על הסביבה
התלמידים יקראו את הדיאלוג בין יעל ודן וינסו לעמוד על הקשר בין שמירה על הסביבה לבין התחשבות.
עמוד 3: מכבדים את הטבע
התלמידים יקראו את הסיפור התלמודי על חוני המעגל שנוטע עץ חרוב למען הדורות הבאים ולא למען עצמו. התלמידים יתבקשו להסביר איך אפשר להסביר את מעשיו של חוני כהתחשבות באחר.
עמוד 4: עד כמה אתה ידידותי לסביבה?
התלמידים ילמדו מהו מִחזור, יעמדו על הקשר שבין מחזור להתחשבות באחר, ילמדו להבחין בין פעילויות ידידותיות לסביבה לפעילויות שאינן ידידותיות לסביבה.
לאחר מכן יבחרו התלמידים בהתנהגות ידידותית לסביבה שהיו רוצים לאמץ, יזהו מהם החסמים לכך וכיצד לדעתם ניתן להתגבר עליהם.
עמוד 5: קיימות במקורות
התלמידים יכירו את מצוות השמיטה המופיעה במקורות ומעודדת שמירה על הסביבה, ויציינו בבחירה מה בין מילוי המצווה להתחשבות באחר.
לאחר מכן ינסחו התלמידים סלוגן המעודד להתנהגות ידידותית לסביבה.
בתום הפעילות, הסבירו לתלמידים שההתחשבות בסביבה יכולה לבוא לידי ביטוי בהיבטים נוספים שלא דנו בהם בפעילות זו, כגון נטיעת עצים, הימנעות משימוש בתרסיסים הפוגעים באוזון ועוד. בפעילות זו דנו בעיקר בנושא המחזור.
שאלו את התלמידים: מה התחדש לכם בעקבות הפעילות היום? האם בעקבות הפעילות תאמצו מנהג חדש שמתחשב בסביבה? אם כן, מהו?