מערך שיעור
יום הסובלנות העולמי בסימן "האחר הוא אני" חל ב- 16 בנובמבר
עינת שמחי וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בשנת 1996 הכריז האו"ם על ה-16 בנובמבר כיום הסובלנות הבינלאומי. ההכרזה הזאת הגיעה לאחר ששנת 1995 הוכרה כולה כשנת "סובלנות לאחר" באו"ם. המדינות החברות בארגון מציינות מדי שנה את היום הזה בפעילויות חינוכיות ובפעילויות שונות בקרב הציבור הרחב.

רקע

בשנת 1996 הכריז האו"ם על ה-16 בנובמבר כיום הסובלנות הבינלאומי. ההכרזה הזאת הגיעה לאחר ששנת 1995 הוכרה כולה כשנת "סובלנות לאחר" באו"ם. המדינות החברות בארגון מציינות מדי שנה את היום הזה בפעילויות חינוכיות ובפעילויות שונות בקרב הציבור הרחב.
סובלנות מוגדרת כ"הכרה בזכות קיומן של דעות ואמונות זרות" (מילון אבן שושן).
סובלנות קיימת בתנאים הבאים:
סובלנות מתקיימת רק כאשר קיים ניגוד, שוני, במאפיינים עיקריים (כמו מין, צבע עור, מראה או לבוש, דיבור בשפה זרה) בין אדם אחד לאחר. כלומר, חייב להיות שוני מהותי בין ה"אדם הסובלני" לאדם שאליו הוא מביע סובלנות. לדוגמה, אי אפשר לומר שתלמידת בית ספר "הגימנסיה הרצליה" בתל אביב מפגינה סובלנות כאשר אינה מביעה התנגדות להימצאות תלמידה ממוצא דומה בכיתתה. לעומת זאת, אותה תלמידה תיחשב לסובלנית כאשר תגלה יחס דומה לתלמידה ממוצא סיני הלומדת בכיתתה. הסיבה לכך היא שקיים ניגוד בולט, שוני מהותי, בין תלמידה ממוצא ישראלי לתלמידה ממוצא סיני.
בישראל חיים כיום אנשים ממגוון עדות, דתות וארצות מוצא שונות. המגוון הזה גורר מפגשים רבים בין אנשים ששונים זה מזה בצורה מהותית. כדי שמפגשים אלו יעברו בצורה חלקה ונעימה, על שני הצדדים להגיע למפגש מנקודת מבט סובלנית ומקבלת.
בשנת תשע"ד יזם משרד החינוך תכנית בשם "האחר הוא אני", שמטרתה לקרב בין תלמידים ממגזרים שונים ולפתח סובלנות כלפי השונים מאתנו.

מטרות

1.התלמידים ילמדו מהי סובלנות.
2. התלמידים יכירו את המאפיינים של אדם סובלני.
3. התלמידים ילמדו לזהות מצבים שבהם אדם מתנהג בסובלנות לעומת מצבים שבהם אדם אינו נוהג בסובלנות.
התלמידים ידונו ביתרונות של התנהגות סובלנית.

הנחיות

בפעילות הזאת נעסוק במושג סובלנות ובדרכים למימוש סובלנות בחברה. כמו כן, התלמידים יקיימו דיון בנושא יתרונות הסובלנות.

חלק א – היכרות עם המושג סובלנות
הקריאו לתלמידים את ההגדרה הבאה למילה סובלנות:
"הכרה בזכות קיומן של דעות ואמונות זרות" (מילון אבן שושן)
חלקו את התלמידים לזוגות. לאחר מכן חלקו להם את דפי הפעילות לתלמידים.
בקשו מהתלמידים לציין ליד כל משפט אם הוא מתאר התנהגות סובלנית או לא.

שימו לב: כדי לסייע לתלמידים להחליט אם המשפט מסמל סובלנות, תוכלו להיעזר בתנאים לקיומה של סובלנות המפורטים בתחילת הפעילות.

אלו האירועים מדף הפעילות לתלמידים:
1. מיה הגיעה לבית הספר וראתה את רותי, חברתה לכיתה, לובשת נעליים שאינן יפות בעיניה. היא אמרה "איזה טעם רע יש לרותי, היא ממש לא יודעת להתלבש". האם לדעתכם התנהגותה של מיה סבלנית?
2. במהלך דיון בכיתה בנוגע לקבלת השונה, אמר ליאור למורה: כל מי שלא דובר עברית צריך לשלול את אזרחותו. האם לדעתכם עמדתו של ליאור היא עמדה סובלנית?
3. בכיתה ג2 יש תלמידים ממוצא רוסי ותלמידים ממוצא אתיופי. ליום ההולדת שלו הזמין רון רק את התלמידים ממוצא רוסי. האם התנהגותו של רון משקפת עמדה סובלנית?
4. אלירן מרכיב משקפיים בשל קשי ראייה. בשעת השיעור התלמידים שיושבים לפניו מאפשרים לו להחליף עמם מקום כדי להקל עליו להעתיק מהלוח. האם לדעתכם התנהגותם של תלמידי הכיתה משקפת סובלנות? האם זוהי התנהגות סובלנית?

התכנסו חזרה במליאה ונהלו דיון על תשובות התלמידים.
כדי לפתח דיון בררו עם התלמידים מדוע הם חושבים כך או אחרת בנוגע לכל אחד מהמשפטים.
שאלות שיסייעו לכם לפתח את הדיון:
מדוע אתם חושבים שהתנהגות זו היא סובלנית?
מדוע אתם חושבים שהתנהגות זו אינה סובלנית?
מה לדעתכם היה הופך את הדמויות האלה לסובלניות?

חלק ב – לעומק הסובלנות
חלקו את הכיתה לזוגות.
לכל זוג תנו פתק ובו הציטוט הבא:
"כשמדובר בסובלנות, האויב הוא המורה הטוב ביותר" (דלאי לאמה)

בקשו מכל זוג לענות בכתב על השאלות הבאות:
מדוע הדלאי לאמה סבור כשמדובר בסובלנות, האויב הוא המורה הטוב ביותר?
תנו דוגמאות למצבים שבהם ה"אויב" יכול ללמד מהי סובלנות.
כתבו על מקרה אחד שבו גיליתם סובלנות כלפי השונים מכם או שאחרים גילו סובלנות כלפיכם.

חזרה במליאה
בקשו מכמה זוגות לשתף בתשובותיהם.

חלק ג – יתרונות הסובלנות
חלקו את הכיתה לחמש קבוצות. בקשו מכל קבוצה לכתוב ארבעה יתרונות לגילוי התנהגות סובלנית בכיתה, ולנסח סלוגן המעודד התנהגות סובלנית שייתלה בכיתה.
לאחר מכן כל קבוצה מציגה את הסלוגן שלה.

לסיכום נהלו דיון בכיתה: כיצד אפשר לקדם את הסובלנות בכיתתנו?
שאלות לדיון:
האם קיימת סובלנות בכיתה שלנו?
כיצד היא מתבטאת?
מה נוכל לעשות כדי לפתח יותר סובלנות כלפי מי ששונה מאתנו?
כיצד נוכל לעודד כבוד זה כלפי זה בכיתה שלנו?
נסחו עם התלמידים שלוש פעולות לקידום הסובלנות בכיתה. רשמו אותן על הפלקט ותלו על הלוח הכיתתי.
לדוגמה:
– מציינים חגים של דתות שונות.
– לא נפגשים בשישי-שבת כאשר יש ילדים ששומרים שבת ולא יכולים להגיע.
– מתנהגים בכבוד לכל תלמידי הכיתה, לא משנה מה מוצאם.

למורה: יש לשים לב שהתלמידים מנסחים פעולות שכוללות העלאת הסובלנות כלפי השונים בכיתה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן