הנחיות
בפעילות זו נעסוק בפן מסוים במורשתו של זאב ז'בוטינסקי, המתייחס לשוויון האישה.
הסבירו כי הפעילות היום תעסוק בזאב ז'בוטינסקי, שהיה מנהיג ציוני ותמך בחיזוק השוויון בחברה, כולל חיזוק מעמד האישה.
פעילות זו תתמקד בתפיסותיו בנושא זה.
שאלו את התלמידים:
א. האם לדעתכם יש כיום שוויון זכויות בחברה (שכר, קידום, השכלה, חלוקת תפקידים שוויונית בבית וכדומה)
בין נשים לגברים?
ב. כיצד השוויון או חוסר השוויון של הנשים מתבטא?
טיפ: ייתכן והתלמידים יטענו כי כיום ישנו שוויון מלא – נשים לומדות, מצביעות, מנהיגות, נוהגות, מנהלות ואפילו עוסקות בענפים בצה"ל (טיס, סיירות) ובשוק האזרחי (כגון: מהנדסות חשמל, אלקטרוניקה) המוגדרים "גבריים".
במקרה זה שאלו את התלמידים:
א. מהו לפי דעתכם אחוז הנשים המנהלות מכלל תפקידי הניהול וממה זה נובע?
ב. האם קיימים פערים בשכר בין גבר לאישה שעובדים בתפקידים זהים, ומדוע?
ג. מהו אחוז הנשים שעוסקות בענפים הנחשבים גבריים, דוגמת הנדסת אלקטרוניקה, חשמל ואפילו נהגות אוטובוס?
היעזרו בעובדות הבאות, וחשפו כמה מהן על-פי הצורך:
עובדות היסטוריות
– עד לתקופת העלייה השנייה (1904-1914) נשים בישראל סבלו מנחיתות חברתית – לא הייתה להן זכות בחירה, קופחו בהיבטים של ירושות ועוד.
– רק ב-1920 הותר לנשים בארצות הברית להצביע בבחירות.
– עד אמצע המאה ה-19 משפחה פטריארכלית נחשבה כמצב הטבעי. במסגרת מילוי דף העבודה שלכם, תלמדו מהי משפחה פטריארכלית.
– רק באוקטובר 2000 התקבלה החלטה באו"ם על הצורך לדאוג לייצוג של נשים בפוליטיקה.
– בשנת 1922 הקימה הכנסת ועדה לקידום מעמד האישה.
עובדות עכשוויות[1]
– במגזר הציבורי גברים מרוויחים בממוצע 23% יותר מנשים (12,235 ₪ אצל נשים לעומת 15,881 ₪ אצל גברים).
– קיימת תופעה רחבה של אלימות נגד נשים במשפחה. נתון הנובע מכך שבחברות פטריארכליות נחשבה האישה לרכוש הגבר ואלימות נגדה הייתה דרך לשלוט בה ולהגביל את צעדיה ומעמדה בחברה.
שאלו את התלמידים:
א. לאור העובדות ההיסטוריות והעובדות העכשוויות, מה לדעתכם מעמד האישה בימינו?
ב. האם זה הוגן לדעתכם? הסבירו.
ג. ממה לדעתכם נובע חוסר השוויון בין גברים לנשים בחברה?
חלקו את הדף לתלמידים למילוי עצמי.
בקשו מכמה תלמידים לשתף את הכיתה בתשובותיהם.
אם אין הסכמה בין התלמידים בתשובותיהם, היעזרו לצורך כך בנתונים העובדתיים לגבי מצב הנשים בחברה ועודדו את התלמידים לחפש תימוכין לטענותיהם באינטרנט ולהציגן לכיתה.
לסיכום, שאלו את התלמידים:
א. בעקבות פעילות זו, מה דעתכם על דמותו ופועלו של זאב ז'בוטינסקי?
ב. מה התחדש לכם בנוגע למעמד האישה בימינו בעקבות הפעילות?
ג. האם הייתם רוצים לפעול לצמצום הפערים בין גברים לנשים בחברה, וכיצד לדעתכם אפשר לעשות זאת כבר כאן בכיתתנו?
הצעה לפעילויות המשך והעמקה:
בקשו מהתלמידים לצייר בצורה מוחשית, מופשטת או סימבולית את דמות האישה כיום כפי שהיא מצטיירת בדמיונם בעקבות הפעילות. בקשו מהם להציג את ציור דמות האישה, ושאלו שאלות על התוצרים שיסייעו לתלמידים להבהיר לעצמם ולשאר הכיתה מה ביקשו להביע.
בהמשך, תוכלו להציע לתלמידים להכין בזוגות או בשלשות בריסטול המציג את דמות האישה, בדגש על מצבה החברתי:
במאה ה 17, במאה ה 21 ובחברה עתידנית כפי שהיו שואפים אליה. דמות האישה יכולה להיות מוצגת כציור, כסימבול או בכל דרך יצירתית אחרת שהילדים יבחרו בה.
אפשר להכין מהתוצרים תערוכה כיתתית או לתלות אותם במסדרונות בית הספר.
מומלץ לעורר דיון על החשיבה והתובנות שהתעוררו בקרב התלמידים בעקבות עבודתם על תוצרים אלו.
כדי להעמיק בהבנת הנושא של מעמד האישה, משימה אפשרית לבית היא לתת לתלמידים לאתר באינטרנט את המושגים הבאים, ולהסבירם במילים שלהם: משפחה פטריארכלית; סוציאליזם; פמיניזם. בשיעור העוקב, אפשר לדון במושגים ולעמוד על הקשר בין פמיניזם למשפחה הפטריארכלית ובין סוציאליזם לפמיניזם.
[1] https://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02950.pdf