שאלה ותשובה
לרכוש חברים!

פרופסור עמוס רולידר משיב על שאלת אם בנושא בנה המעניק מתנות לחברים כדי להתקבל לחברתם.

פרופסור עמוס רולידר מומחה בניתוח וטיפול התנהגותי, בקשיי התנהגות מורכבים של ילדים ובני נוער. פרסם מאמרים העוסקים בטיפול בילדים הסובלים מקשיי התנהגות ותפקוד מגוונים.
שאלה

הורה:

לפרופ' עמוס רולידר שלום רב,
בני בן ה-11 לומד בכתה ה'  אובחן מגיל שלוש עם בעיות של קשב וריכוז ברמה גבוהה, מאז הוא טופל ומטופל עד היום (קלינאית תקשורת, ניורולוג, וכמובן בריטלין מכתה א') זהו ילד שקשה לו מאוד בלימודים, אך יש לו עזרה גם בבית וגם בביה"ס, עם כל הקושי יש לו בעיה חברתית, כדי לרכוש חברים מן השורה (מקובלים בגן ובביה"ס) הוא בוא נקרא לזה "משחד" אותם ע"י קניית דברים בקיוסק או הבאת ממתקים או חפצים מהבית.
גן כשהבחנו בזה גם הגננת וכשהייתה שיחה עם הפסיכולוגית היא הייתה מופתעת מאיפה בא לו הרעיון כשזה לא למד ולא רכש בסביבתו הקרובה לו.
היום הוא ממשיך בזה עם כל השיחות, התמיכה והאהבה שאנו מקנים לו, ואנו עובדי עצות.
אנא ייעץ לנו איך להביא אותו לכך שחברות טובה נקנת ללא כל תנאי.
אודה לך מאוד על הייעוץ וההכוונה.
מיכל, בי"ס יסודי, הרצליה
נשאל בתאריך 26/04/2009
תשובה

פרופ' עמוס רולידר:
מיכל שלום,
התמודדות יעילה עם התנהגותו של ילדך  צריכה להתבצע בשני כיוונים

1. מיומנויות ניהול דמי כיס או כל "טובין" אחרים שברשותו.
2.  מיומנויות תקשורתיות / חברתיות נאותות ואלטרנטיביות ליצירת קשר חברתי לגבי המיומנות הראשונה –

א. בתחילת כל שבוע, לשבת ולתכנן עם הילד מהם צרכי ה"אקסטרה" שלו לשבוע הקרוב
ב. לקבוע את גובה דמי הכיס בהתאם לצרכים שהוא מתאר
ג. להעניק את דמי הכיס בהדרגתיות בכל יום ולא כסכום אחד בתחילת השבוע
ד. ללוות את הילד בשימוש בדמי הכיס – בשלב ראשון לדרוש שאת הקנייה בכסף הוא יעשה בנוכחותכם ואף את השימוש במה שקנה
ה. לשבח את הילד על הרכישות המושכלות והשימוש היעיל
ו. לא להיכנע לדרישות פתאומיות לכסף במהלך השבוע
ז. לבדוק את התיק של הילד לפני צאתו לביה"ס, בנוכחותו, ולוודא שלא נלקח ציוד שאינו רלוונטי לשהייה בביה"ס ועלול להוות נתינה שאינה ראויה.

לגבי המיומנות השנייה –
א. סייעי בהגברת הקשרים החברתיים של ילדך בשעות אחה"צ – הליכה לחוגים, הזמנת חברים הביתה (בשלב ראשון ניתן "להיעזר" גם בילדים של חברות שלך או בני דודים)
ב. לפני שהחברים מגיעים לביתכם, הגדירי ציפיות לילדך מהן הפעילויות אותן הוא יכול לעשות עם חבריו ומה לא.
ג. עזרי לו במחשבה ותכנון של הפעילויות השונות ככאלו אשר הוא נהנה לעשות וגם כאלו שהוא יודע שחבריו נהנים מהן.
ד. הכיני אותו מראש מהן הנקודות בהן הוא יכול להציע לחבריו כיבוד קל – הגדירי בדיוק מה יהיה הכיבוד ומתי (שעה) שהוא יינתן – כך תקטעי את ההקשר ל"סחיטה" אפשרית.
ה. במידה ואת צופה בתחילתה של התנהגות "שוחד" מצדו של ילדך – גשי ומייד הפני אותו והציעי לו גישה אחרת ופיתרון אחר למצב בו הוא מצוי – כך הוא ילמד אט אט להשתמש בדרכים אלטרנטיביות נאותות "לצאת" ממבוי סתום חברתי בו הוא נמצא.

בהצלחה!
סיגל קנר ועמוס רולידר

לחצו להמשך קריאה
הקטן