מאמר
אקלים בית ספרי וחינוך לערכים
אבי גיסר

מכל מקור ומכל כיוון אנו שומעים ואף מתרשמים בעצמנו ממצבה העגום של מערכת החינוך בכל הקשור להקניית הרגלי התנהגות המתאימים להגדרות: נימוס, דרך ארץ, איפוק, כבוד הדדי, קבלת סמכות, כבוד האדם, כיבוד הורים, יושר עקבי, אחריות והתחשבות.
כל אלה הם ערכי מינימום לתשתית אנושית וחברתית אשר רק על גבה יקום או ייפול המשא הפדגוגי-לימודי-ערכי.

תוכן

המחנכים שפגשנו, סקרים ומדדים שקראנו, הורים ומורים מקוננים על אובדן ערכים מקיף. יש לחלק חסר זה לשני חלקים:

א. חסר במסד התנהגותי ראוי – הדבר בא לידי ביטוי בהתנהגות צעקנית, היעדר תרבות דיון והקשבה, קללות והתנהגות תוקפנית בכיתה בחצר בכביש ובכל מקום, גנבות והשחתת ציוד ורכוש, אלימות מתונה, אלימות קשה, סמים ואלכוהול.

ב. חסר במסד ערכי ראוי – הדבר בא לידי ביטוי בזלזול ובאדישות כלפי סל ערכים וזהות יהודית-ישראלית אשר הם נשמת אפה של החברה בישראל. עידוד להצלחה אישית על חשבון הזולת והחברה, חוסר מוטיבציה ללימודים, שחיקת ערך ההתנדבות, ירידת תנועות הנוער, צפייה ממושכת במדיה וחיקוי ערכיה השליליים, שחיקת חובת השירות האיכותי בצה"ל, גיבורי תרבות דלה, ידע רדוד ביותר בכל הקשור לספרות מופת לתרבות יהודית ולטקסטים מכוננים.

גם בהנחה שלרקע המשפחתי והחברתי ישנה השפעה מכרעת בתחומים אלה, הרי שבית הספר הוא המקום שבו יש לעשות את המיטב ואת המרב כדי להביא כל תלמיד למינימום נדרש ועד למצוינות בתחומים אלה.

תפקיד בית הספר הוא כפול:

  • לספק הגנה לתלמיד מפני גורמים סביבתיים המאיימים על שלומו ועל שלוות נפשו ועל יכולתו למצות את כישוריו. להגן עליו מפני אלימות ותוקפנות, תרבות דלה, מדיה שלוחת רסן, דלות סביבתית ומצב סוציו-אקונומי המדכא את יכולתו.
  • ליצור שייכות ונאמנות ערכית ותרבותית. גורם המפתח לחינוך ערכי הוא תרבות של "מסירה". כדברי חכמינו: "משה קיבל תורה בסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה". לחברה ולקהילה קל וחומר לאומה ולהשתייכות ליהדות ישנם ערכים מכוננים אשר עלינו להעבירם ולמוסרם במסירה מדויקת מדור לדור. בכל דור יחולו שינויים מתחייבים אך בכל זאת תישמר מסורת. המסורת נגזרת מן הנאמנות. הנאמנות להורים, לחברה וליהדות. בית הספר צריך ליטול מקום גבוה בגיבוש הנאמנות.

מושג המפתח הוא יצירת אקלים חינוכי בית ספרי להשגת היעדים האלה. אקלים זה יבוא לידי ביטוי במספר תחומים:

1. יצירת תהליך (מכל סוג שהוא) בית ספרי – "בית ספר הולך"

    * הצבת יעדים

    * המנהל כמנהיג

    * מעורבות צוות

    * פיתוח השייכות והאחריות לתהליך

2. גיבוש תקנות בית ספריות שיש בהן העמדת גבולות מחד ומנגנון בקרה והסכמה דמוקרטית מאידך.

    * הצורך בסמכות ובמשמעת

    * הקשבה לצורכי התלמידים

    * שקיפות בנהלים

    * אכיפה עקבית והוגנת

3. הטיפול בפרט

    * יצירת מסגרות קשב לכל פרט

    * חניכה אישית

    * גיבוש צוות מקצועי וכלים מקצועיים לסיוע פרטני

    * משאבי זמן מתוכננים לשיחות בין אישיות, בין הוריות, ביקורי בית וטיפול ואישי.

4. תכני למידה וחינוך

   * משאבי זמן לבירור ישיר של ערכים

   * הוראת ליבה תכנית ערכית מחייבת, שבמרכזה העמקת הזהות היהודית  והערכים הדמוקרטיים.

   * פעילות חברתית קהילתית סדירה.

   * לימוד / שינון / ידע של מושגים וטקסטים מכוננים.

   * חינוך לצפייה ביקורתית ולצריכת תרבות איכותית.

ביבליוגרפיה

מתוך: התכנית הלאומית לחינוך 2004, עמ' 199-198
© כל הזכויות שמורות למחבר

לחצו להמשך קריאה
הקטן