רקע
הפעילות מזמנת את המשתתפים לראות את הטוב שבעצמנו ובאחרים ולבטא זאת. במהלך הפעילות לומדים התלמידים מילות פרגון, להבדיל מאמירות שאינן פרגון, יצפו בסרטון ויענו על שאלות.
מהו פרגון?
פִרְגוּן הוא הערכה חיובית, אהבה, קבלה. לפרגן למישהו זה להעריך אותו, לראות את הטוב שיש בו, ולומר לו במילים או במעשים, שאנחנו שמחים בשבילו על הטוב שיש לו. בפרגון יש רצון טוב, משאלה שיהיה לאחרים טוב, שיצליחו, שייהנו מעצמם, שיעשו טוב לעצמם. הפרגון מעודד, מאמין באדם וביכולת שלו להצליח ולהיות מרוצה. פרגון יכול להיות גם פרגון עצמי – אדם מעריך את יכולותיו.
דוגמאות למשפטי פרגון:
א. "אני שמחה שאת משחקת יפה עם חברייך! בוודאי גם מחר תשחקי אתם יפה."
ב. "אני מפרגן לך על כך שאתה קורא מצוין!"
ג. "את מציירת יפה מאוד! אני אשמח לראות אותך מציירת גם בהמשך השנה."
נסו להיזכר: איך הרגשתם כאשר פרגנו לכם? איך הרגשתם כאשר פרגנתם למישהו אחר?
תחושות אלה הביאו אתכם למשחק, והשתמשו בהן, כדי להמחיש לילדים איך מרגישים כאשר מפרגנים לזולת. ככל שתתחברו יותר למטרה של הפעילות, ותאמינו בה, הדבר יעבור אל הילדים בצורה אמיתית יותר ואותנטית.
דוגמה אישית
האם תרצו להשתתף בפעילות בעצמכם? – אמנם אין זאת חובה, אך זה רצוי, כי כך תהיו מודל אישי לילדים ותתנו לגיטימציה לתכנים, שאולי הם יתביישו להעלות בעצמם. אם תחליטו לעשות זאת, חשוב שתחושו בנוח, כאשר תשתפו בתכנים האישיים שלכם, אך גם להציב גבולות לשאלות, אם תחששו מפני חשיפת יתר.