פעילות מתוקשבת
נועם כבר לא לבד
דינה ציונית, עינת שמחי ושלמה זיס, מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת בנושא עמידה באמצעות הסרטון "נועם כבר לא לבד – לא עומדים מהצד".

רקע

הפעילות עוסקת בנושא העמידה מהצד סביב הסרטון "נועם כבר לא לבד – לא עומדים מהצד".

מטרות

1. התלמידים ילמדו מהי עמידה מהצד.
2. התלמידים ילמדו דרכי תגובה אפשריות כאשר הם נתקלים באלימות ויחשבו כיצד הם מגיבים כיום לאלימות.

הנחיות

לפני הפעילות

  • שיחה עם התלמידים לפני הפעילות:
    אמרו לתלמידים כי היום תעסקו בנושא עמידה מהצד. שאלו את התלמידים:
    1. מהי עמידה מהצד?
    2. למה לדעתכם חשוב לעסוק בנושא זה?
  • הסבירו לתלמידים כי עמידה מהצד היא מצב שבו אדם מתבונן מהצד באירוע אלים או פוגעני ואינו מתערב כדי לסייע או לסיים את האירוע. הסבירו לתלמידים כי יש דרכים רבות לסייע ולהתערב, כגון קריאה לעזרה או התערבות ישירה. פעמים רבות שתיקה מתפרשת כשיתוף פעולה עם התוקף.
  • בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות לעמידה מהצד.

במהלך הפעילות

עמוד 1 – עמידה מהצד

התלמידים יקראו את הכתוב בעמוד לגבי עמידה מהצד. בררו עם התלמידים אם יש להם הערות או שאלות לגבי הכתוב.

עמוד 2 – איך אני הייתי מגיב?

  • התלמידים יענו על שאלון אישי הבוחן את עמדותיהם ומעשיהם במקרים שונים. בקשו מהתלמידים לשתף בתגובותיהם.
  • דונו באפשרויות שניתנות לפעילות זאת:אתם נוטים שלא להתערב במקרים שאינם קשורים אליכם ולאפשר לילד שמציקים לו להתמודד לבד. ייתכן שזה קשור לכך שאתם מרגישים שלא באמת תוכלו לעזור. האמינו בעצמכם!אתם מראים מידת אחריות כלפי חבריכם ויש סבירות שאכן תתערבו, בעיקר בשביל ילד שאתם מכירים. זכרו שהפגנת אכפתיות הופכת אתכם לילדים רגישים ומתחשבים!

    יש סבירות גבוהה שתתערבו ותעזרו לכל ילד שתראו שמציקים לו. אכפתיות לסובב אתכם ומעורבות הן תכונות שיוכלו לתרום לכם הרבה בחייכם. המשיכו כך!

  • שאלו את התלמידים מדוע ענו כפי שענו. מה גורם להם להתנהג כך?

עמוד 3 – סרטון

  • התלמידים יצפו בסרטון "נועם כבר לא לבד – לא עומדים מהצד".
  • לאחר מכן יענו התלמידים על שאלות. בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם ולהסביר מדוע לדעתם נועם הרגיש כך.

עמוד 4 – אייל עומד בצד

התלמידים יענו על השאלות בעמוד. לאחר מכן מומלץ לבקש מהם שישתפו בתשובותיהם ושינמקו אותן. בקשו מהתלמידים להסביר כיצד לדעתם הרגיש נועם כאשר חברו אייל עמד מהצד ולא סייע לו.

עמוד 5 – אייל ונועם מדברים

התלמידים יכתבו טקסט לשיחה בין אייל ונועם על הרגשות שלהם ועל מעמדם בכיתה. במידת הצורך ניתן להנחות את התלמידים על פי השאלות הבאות:

1. מה אומר אייל לנועם לגבי מה שקרה בשיעור אנגלית? כיצד אייל מסביר את העובדה שלא סייע לו?
2. מה אומר נועם לאייל? האם הוא מבין את אייל? האם הוא כועס עליו?
3. כיצד הם מסכמים את השיחה? האם הם משלימים?

לאחר הפעילות

  • אמרו לתלמידים שסיימתם את הפעילות בנושא.
  • שאלו את התלמידים:
    האם למדתם משהו חדש במהלך הפעילות? מהו?
לחצו להמשך קריאה
הקטן