מערך שיעור
פערים כלכליים וחוסר שוויון
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעלה זאת עוסקת בהשפעת הפערים הכלכליים וחוסר השוויון על האקלים בכיתה. בימים אלה המצב הכלכלי נותן את אותותיו גם במערכת החינוך ובחברת הילדים ונוגע, במידה זאת או אחרת, לכולנו.

רקע

הפעלה זאת עוסקת בהשפעת הפערים הכלכליים וחוסר השוויון על האקלים בכיתה. בימים אלה המצב הכלכלי נותן את אותותיו גם במערכת החינוך ובחברת הילדים ונוגע, במידה זאת או אחרת, לכולנו.

מטרות

1. לשלב ערכים בתהליכי קבלת החלטות.
2. לעורר את מחשבתם של התלמידים להיבטים השונים של הפערים הכלכליים וחוסר שוויון.

הנחיות

בפעילות עשרה שלבים:

שלב א: סיפור
גמדים, ענקים ו… ממתקים / שירה גודמן
– "יו, אני מתה מסקרנות. אני חייבת כבר לדעת מה הגמד שלי יביא לי היום…" נעמה וסיגי היו בדרך לבית-הספר, כמדי
יום.
– "ומה את מביאה לענק שלך?" שאלה נעמה.
– "קניתי אתמול במכולת שוקולד עם פצפוצים, חבילת מסטיקים וסוכרייה ענקית על מקל. זה עלה לי כמעט 20 שקלים. מה
את מביאה?" שאלה סיגי.
– "אני… אה… אני לא מגלה. אם כולם יתחילו לספר, בסוף יתגלה מי הגמד של מי, ומי הענק של מי, וכל המשחק
יתקלקל…" לחשה נעמה.
– "אז למה בכלל שאלת אותי מה אני מביאה לענק שלי?…" התעצבנה סיגי.

נעמה שמחה שהן כבר הגיעו לכיתה, ובדיוק היה צלצול. היא התחרטה שבכלל התחילו לדבר על המשחק.

אתם מכירים את משחק הגמדים והענקים? בכיתה של נעמה ושל סיגי משחקים אותו בכל שנה. בהגרלה סודית, כל ילד וילדה מקבלים פתק. על הפתק שם של ילד אחד או של ילדה אחת. זהו שם הענק, שצריך להביא לו מדי יום צ'ופרים חמודים. זה יכול להיות כל דבר: ממתק, מתנה קטנה, שיר, בלון… הנותן הוא הגמד, והמקבל הוא הענק. כל ילד וילדה הם גם ענק וגם גמד. המשחק הזה אהוב על כל הילדים, כי כולם שמחים לקבל מדי יום או יומיים צ'ופר נחמד, וגם אוהבים לנסות לנחש מיהו הגמד שלהם…

בפורים כל גמד נותן לענק שלו משלוח מנות, ואז הוא כבר מגלה את זהותו.

אבל משהו קרה לנעמה. השנה היא כבר לא נהנית מהמשחק הזה. בשנים קודמות לא עשו עניין מהצ'ופרים. זה לא שלא היו משקיעים בצ'ופרים, דווקא כן. היא הייתה מכינה צ'ופרים ממש מקסימים לענק שלה. שעות הייתה יושבת בבית, ממציאה שירים מצחיקים, מקשטת ומעטרת אותם, עוטפת בסרטים מסולסלים ובניירות צבעוניים. וכולם דיברו על הצ'ופרים המדהימים שהענק שלה קיבל. אבל השנה? השנה זה אחרת… פתאום כולם מתחרים ביניהם מי יביא את הממתק הכי יקר, את המתנה הכי מיוחדת, וילדים מוציאים הרבה כסף על הצ'ופרים.

נעמה חשבה שזה ממש מוגזם. לדעתה, בכלל לא חשוב מה מביאים, העיקר שמשקיעים בעטיפה, בכרטיס. אבל כשראתה את פניה של שירי, הענק שלה, כשקיבלה את הצ'ופרים שהכינה לה, הבינה שטעתה. ולא רק שירי. היא ראתה שכל הילדים מתחרים ביניהם מי יקבל צ'ופרים יקרים יותר וצוחקים על ה"פראיירים" שקיבלו צ'ופרים זולים. היו ילדים שאפילו כעסו על הגמד שלהם, ואמרו שכאשר יגלו מיהו – לא ירצו להיות חברים שלו.

נעמה ביקשה מאימא כסף, כדי לקנות ממתקים יקרים, אבל אימא לא הסכימה, ונעמה לא ידעה מה עוד תוכל לעשות. היא רצתה לדבר על זה עם סיגי, חברתה, בדרך לבית-הספר, אבל התביישה. המוצא האחרון היה גילה, המחנכת, אך נעמה חששה מן התגובה שלה. אולי גילה תגיד שהיא לא יכולה להתערב בעניין הזה? שהילדים יכולים להחליט בעצמם איזה צ'ופר לתת? ומה יהיה אז?

כשהלכו הביתה, היא וסיגי, אזרה נעמה אומץ ואמרה:
– "תגידי, סיגי, מאיפה יש לך כסף לקנות כל יום צ'ופר יקר לענק שלך?"
– "סבא שלי נתן לי. ההורים לא רצו, אבל סבא שלי נותן לי כל מה שאני מבקשת".
– "ואם סבא שלך לא היה נותן לך, מה היית עושה?" הקשתה נעמה.
– "לא יודעת," צחקקה סיגי, "מזל שיש לי סבא כזה."
– "את לא חושבת שהשנה קצת הגזמנו?" אמרה נעמה בהיסוס.
– "מה זאת אומרת?" שאלה סיגי.
– "כולם מתחרים מי יביא את הצ'ופרים הכי יקרים…" אמרה נעמה.
– "אני דווקא שמחה. אנחנו כבר לא תינוקות, שאוהבים בלונים וסוכריית טופי. זה דווקא כיף שמביאים צ'ופרים קצת יותר
שווים. וחוץ מזה, אין כאן תחרות. כל אחד מביא מה שבא לו."
נעמה לא הבינה איך סיגי יכולה לדבר כך. האם היא לא רואה מה התחרות עושה לכיתה? למה היא גורמת? ואולי היא פשוט חוששת להביע את דעתה האמיתית, כי היא פוחדת שיחשבו שהיא מסכנה, או קמצנית…? ואולי רק לה, לנעמה, התחרות על הצ'ופרים מפריעה, ולאחרים זה לא אכפת בכלל?
שלב ב: הצעות לעבודה קבוצתית בעקבות הסיפור

– מה דעתכם: האם נעמה היא היחידה שמרגישה כך בכיתה?
– האם אצלכם בכיתה יש לפעמים קנאה בילדים שיש להם יותר?
– האם המחנכים צריכים להתערב בצ'ופרים שהילדים מביאים?
שלב ג: הפעלת פתיחה – דיון בדילמה
זה לא רק ממתקים. יש ילדים שיש להם מחברות יוקרתיות, מצוירות, ויש ילדים שיש להם מחברות חומות פשוטות. יש ילדים שיש להם נעלי ספורט יקרות, וג'ינסים יוקרתיים, ויש ילדים שאין להם…

האם בית-הספר צריך להתערב בסוג הדברים שילדים מביאים?
מצד אחד: צריך לתת לילדים את החופש לבחור לעצמם מה ילבשו, באילו מחברות יכתבו, אילו ממתקים יאכלו.
מצד שני: קנאה ותחרות על בגדים ועל מחברות יוצרים אווירה לא טובה בכיתה.

1. ערכו דיון בנושא זה בכיתה. אפשר לבחור שני תלמידים שיציגו את הדעות השונות, ולאחר מכן לפתוח את השאלה לדיון
כיתתי.
2. אפשר לעבוד בקבוצות ולבקש מכל קבוצה להכין טיעונים בעד או נגד התערבות של בית-הספר. בתוך העבודה
הקבוצתית הקבוצות יציגו במליאה את הטיעונים בעד ונגד שהכינו.

שלב ד: התרסה

בעולם יש פערים בין אנשים – יש כאלה שיש להם יותר, ולאחרים יש פחות. ככה זה. לכן אין טעם לנסות להילחם בזה דווקא בכיתה.

שלב ה: תגובה

פערים כאלה יוצרים מתח, וצריך להתמודד אתם גם בכיתה.

שלב ו: יש לי מושג – שוויון

שוויון הוא מצב שאין בו אפליה בין בני אדם, וכל בני האדם הם באותו המעמד וזוכים לאותם התנאים (על-פי רב-מילים הצעיר). האם יש בכלל כזה דבר בעולם? האם כולנו שווים זה לזה? הרי אנו, בני האדם, שונים זה מזה. יש גבוהים ויש נמוכים, יש רזים ויש שמנים, חכמים וטיפשים… לא רק שלא נולדנו שווים זה לזה, אלא אנו רוצים להיות שונים זה מזה – כל אחד ייחודי ומיוחד!

אם כן, מדוע אנו שואפים לשוויון בין אנשים? האם הכוונה היא שכל בני האדם יהיו שווים זה לזה בכל דבר? – לא. הכוונה היא לכך שכל אדם יקבל יחס שווה וזכויות שוות לאלה שאחרים מקבלים. למשל, לכל ילד וילדה יש זכות שיתייחסו אליהם יפה, ללא קשר לבגדים שהם לובשים ולממתקים שהם מביאים. זהו שוויון!

שלב ז: מחשבה

הדברים החשובים באמת הם דווקא אלה שאי אפשר לראות אותם או לגעת בהם, הדברים הלא-מוחשיים (למשל: אהבה וידידות). לכן לא כדאי ליחס חשיבות רבה מדי לחפצים ולעצמים.

1. מה דעתכם: האם אתם מסכימים? מדוע?
2. האם תוכלו לכתוב שיר או סיפור או לצייר ציור על הרעיון הזה?

שלב ח: שורשים – "והצנע לכת"

הסיסמה של בית-הספר הריאלי בחיפה, שנוסד לפני 90 שנה, היא "והצנע לכת". היא לקוחה מספר מיכה (פרק ו, פסוק ח).

מהי צניעות? לצניעות פנים רבות. אחד מהפירושים למילה צניעות הוא פשטות בהתנהגות, ביחס לזולת, בנימוסים ובאורח החיים. אנשים צנועים אינם מייחסים חשיבות לדברים מפוארים ויקרים. לעשות מעשה בצנעה – פירושו לעשותו בחשאיות (בסודיות), בלי פרסום. גם אם התברכנו בחכמה, ביופי, בעושר – איננו חייבים להבליט זאת או להתפאר בכך, כדי שלא לעור קנאה ולהכאיב לאחרים.

– האם חשוב לכם להיות צנועים? כיצד תוכלו לעשות זאת?
שלב ט: טיעון

כדי לא לגרום קנאה וצער לאחרים, חשוב מאוד לנהוג בצניעות ולא בגאוותנות, אבל חשוב מאוד גם לא לקנא, להתגבר על הקנאה.

– האם יש קושי להתגבר על קנאה? כיצד ניתן להתמודד עם תופעת הקנאה?
שלב י: תרגיל סיכום – תחרות היא דבר טוב או רע?
– באילו מקרים התחרות היא חיובית ורצויה, ובאילו היא שלילית ובלתי רצויה? מדוע?
א. כל תלמידי בית-הספר הוזמנו להשתתף בתחרות הכישרונות הצעירים. הפרס הראשון: זוג כרטיסים להופעה.
ב. איתי ונבו – שניהם תלמידים טובים מאוד, וכל הזמן מתחרים ביניהם מי יקבל ציונים גבוהים יותר.
ג. גלית ורותי אוהבות להתלבש יפה, והן כל הזמן בתחרות: למי יהיה בגד חדש, למי תסרוקת חדשה…
ד. בבית-הספר נערך מבצע לתת. הילדים התבקשו להביא מביתם חפצים ישנים, צעצועים ובגדים, כדי לתרום לנזקקים.
המנהל קבע שהכיתה שתביא הכי הרבה דברים, תקבל פרס.

לחצו להמשך קריאה
הקטן