שאלה ותשובה
סכסוכים ויחסים בין ילדים

חלי ברק שטיין, פסיכולוגית חינוכית מומחית, עונה על שאלה בנושא סכסוכים ויחסים בין ילדים.

חלי ברק שטיין פסיכולוגית חינוכית מומחית. מטפלת ומייעצת לילדים, הורים ומשפחות, מלווה מנהלים ואנשי חינוך. מעבירה הרצאות וסדנאות להורים ואנשי חינוך במסגרות שונות.
שאלה

אני מחנכת כיתה ו'. משיחות עם בנות נודע לי על שתי בנות (שמהן אחת חזקה יותר) שמתערבות בכל מה שקורה בכיתה, מנסות לסכסך בין חברות, ואף מנסות – ומצליחות – לגרום לבנות אחרות להצטרף אליהן. אף אחת לא יוצאת נגדן, וכל אחת שמחה להיות קרובה אליהן, כי הן נחשבות ל"מקובלות". שתיהן יפות והמנהיגה גם נחשבת לילדה "טובה" אצל שאר המורים.
בנוסף לכך, בעקבות ריב שהתגלע בין שני בנים בסוף השנה שעברה, התברר לי שהכיתה נחלקה למחנות, וכל ילד צידד בבן אחר, כאשר אחד מהבנים מצליח להשפיע יותר על שאר הילדים לעומת הבן השני.
הריב בין הבנים, שבו התערבתי לאחר שהבן שחש עצמו נפגע פנה אלי (והמצב משתפר), גרם לי לראות שמתחת לאפי, ומתחת לפני השטח קיימת מנהיגות שלילית בכיתה, שגורמת לכולם – בנים ובנות כאחד -להיות מעורבים (גם שלא ברצונם) בעניינים של אחרים.
ועכשיו לשאלתי – קראתי תשובה באתר על נושא מנהיגות חיובית ושלילית ועל לחץ חברתי, שבה הוצע להדגים את נושא הלחץ ע"י הוצאת ילדים מהכיתה, שרטוט קווים על הלוח, וניסיון לגרום להם לקבל את דעת הרוב (השגויה) בנוגע לקו הארוך ביותר. האם כדאי "לשדרג" פעילות זו בחלוקת הכיתה לשתי קבוצות – אחת תגיד תשובה נכונה ואחת שגויה, ואז לבדוק את תגובתם של אלו שהיו בחוץ, או שזה מסוכן מדי ועלול להחמיר את המצב? איך אפשר למגר מנהיגות שלילית? תודה.

תשובה

מחנכת יקרה

זה טוב מאוד שאת רוצה להיות מעורבת ולהשפיע בנושא של המנהיגות הלא פורמלית של הילדים בכתה, שחלקה לא חיובי. זה טבעי שבגיל הזה ילדים מפעילים לחץ חברתי על ילדים אחרים גם בדרכים תוקפניות , מסכסכים ויוצרים קבוצות וקואליציות. הם פועלים מקנאה ותחרות, יוצרים מעגלי כוח ורוצים להנהיג. כמו המבוגרים, רק פחות מווסת ובשיקול דעת. בעצם, כשרואים לפעמים את המבוגרים בכנסת ובקבוצות אחרות, אי אפשר לומר שהתהליכים אצל הילדים הם פחותובכל זאת, את רוצה לחנך אותם… יש לך אפשרויות רבות- אני הייתי פונה לתכנים מוכנים בנושא שיש בדרך כלל ליועצת והיא יכולה לחלוק איתך, וגם יש באתר ‘בין הצלצולים’ של מט”ח ואת יכולה למצא מה שימצא חן ורלוונטי בעיניך.

הניסוי של קונפורמיות של אש שהזכרת הוא אפשרות אחת, ואפשר לעשות לו ואריאציות, ויש פעילויות רבות אחרות. יש תכנים על לחץ חברתי, על חברות ונאמנות, על מאבקי כוח. כל מה שמתאים. בדרך כלל לא מדובר על מפגש אחד, אלא על כמה שייצרו תהליך. לא מדובר בתהליך קוגנטיבי אלא רגשי. הילדים צריכים לעבור חוויה כלשהי בפגישה כדי שיעברו שינוי. והם יעברו.

נקודה אחרונה חשובה – תעשי עם הכתה תהליך רגשי כלשהו, ותשלבי גם תהליך משמעתי בנושא. כלומר, תגידי ששמת לב להתנהגויות כלשהן בתחום החברתי שאת לא מקבלת כלגיטימיות ותאסרי אותן כסמכות בכתה. תחשבי טוב על אלו התנהגויות מדובר. את לא יכולה לשלוט מה קורה אחרי בית הספר אבל אם מעליבים ילדים, לא משלבים ילדים בפעולות בכתה – על זה את כן יכולה להשפיע.

בהצלחה,
חלי ברק שטיין
פסיכולוגית חינוכית מומחית
heliba@inter.net.il
www.hebpsy.net/barak
072-2236368
(אחרי השעה 16.00)

לחצו להמשך קריאה
הקטן