הפעילות
האם יש להגביל את גובה השכר של בעלי תפקידים בכירים בשירות הציבורי?
מצד אחד: לא, יש לתגמל ככל שניתן מנהלים מצטיינים הפועלים למען הציבור.
מצד שני: כן, מתן שכר גבוה מאוד בשירות הציבורי מגביר את הפער החברתי, בייחוד כאשר המצב הכלכלי במדינה אינו קל.
נקודות לבירור אישי
עם איזו טענה משתי הטענות אתם מזדהים יותר ומדוע?
ערכו רשימה עם התלמידים על הלוח מהם הדברים שצריכים לקבוע את גובה השכר?
כיצד לדעתכם אפשר לבחון את התרומה של בעלי תפקידים שונים למגזר הציבורי?
תרגיל
חלקו את התלמידים לכמה קבוצות. בקשו מכל קבוצה לדרג את בעלי המקצועות הבאים אשר עובדים במגזר הציבורי, לפי גובה השכר שיש לדעתם לשלם להם, מהגבוה לנמוך:
א. מורה ה. מנהל סניף של קופת חולים
ב. פקיד בדואר ו. עורך דין במשרד ממשלתי
ג. מהנדס כבישים ז. חבר כנסת
ד. מפקד חטיבה בצבא קבע ח. עיתונאי
בקשו מכל קבוצה להציג את הדירוג שלה ושאלו:
– על פי מה קבעתם את הדירוג? (התועלת לחברה של בעל התפקיד, השכלה, קושי העבודה וכו')
– על פי מה קבעתם את התועלת לחברה?
מידע:
בכל שנה מתפרסמות בעיתונים המשכורות של האנשים שמרוויחים הכי הרבה כסף במדינה. רובם מנהלים של חברות גדולות או בעלי תפקידים חשובים. המשכורות שלהם לעתים שוות פי 10 או 20 מן המשכורות של האנשים שמרוויחים 'שכר מינימום' שהוא כ-4,300 ש"ח בחודש.
– האם לדעתכם הבדלים אלה מוצדקים?
– איך לדעתכם מרגישים אנשים בחברה שיש בה פערי שכר כאלה?
תיאור מקרה:
דנה, בת 25, למדה משחק באוניברסיטה ופתחה עסק להפעלות ימי הולדת לילדים. היא מעסיקה שלושה תיכוניסטים אמיר, מאיה וגל, העבירה להם הכשרה מקיפה ולימדה אותם להפעיל ימי הולדת בנושאים שונים. החבר'ה האלה מגיעים למקום האירוע, ובמשך כמה שעות דואגים להנחיית מופע ולפעילויות שונות ומעסיקים את הילדים שבאו לחגוג. העבודה קשה ומעייפת, וכל אחד מן התיכוניסטים מרוויח 90 ש"ח לאירוע שהוא מפעיל. דנה מרוויחה עבור כל אירוע 600 ש"ח, ובמהלך האירוע היא יושבת בצד וצופה בהתרחשות. היא גם זו שמתנהלת מול הורי הילד החוגג ודואגת להשיג לקוחות חדשים.
ערב אחד, לאחר אירוע מעייף במיוחד, טען אמיר בפני חבריו כי זה לא הוגן שהוא עובד קשה כל כך ומרוויח הרבה פחות מדנה – המעסיקה שלו. מאיה אמרה לו "דנה היא המנהלת שלנו והאחריות בסופו של דבר היא עליה. היא גם זו שהקימה את העסק".
– מה אתם חושבים על דבריו של אמיר?
– מה דעתכם על מה שענתה לו מאיה?
– ערכו משחק תפקידים שבו שני תלמידים יהיו אמיר ודנה. אמיר יציג את הצד שלו ותחושת חוסר הצדק ודנה תציג את הצד שלה ומדוע פועלת כך.
לסיכום:
– איזו מחשבה תיקחו אתכם מן השיעור היום?
פערים כלכליים וחוסר שוויון
המשבר הכלכלי נכנס לכיתה
מצגת: דרושים עובדים- שוויון בתעסוקה