אקטואליה
זה אקטואלי: לעג כלפי חברת כנסת נכה
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

דיון העוסק בסערה שהתרחשה בכנסת: במהלך דיון במליאה ביום שלישי האחרון, ה- 24.11, חבר הכנסת אורן חזן לעג לחברת הכנסת קארין אלהרר מסיעת 'יש עתיד' בשל נכותה.

רקע

סערה בכנסת: במהלך דיון במליאת הכנסת ביום שלישי האחרון, ה- 24.11, חבר הכנסת אורן חזן לעג לחברת הכנסת קארין אלהרר מסיעת 'יש עתיד' בשל נכותה.
הפרשה החלה שבוע קודם לכן כאשר ח"כ אלהרר ביקשה מח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) לסייע לה במהלך הצבעה בכנסת, שכן בשל נכותה היא מתקשה להזיז את ידיה ולבצע את ההצבעה בעצמה.
ח"כ אורן חזן לא אהב את הסיוע שקיבלה חברת הכנסת (אף שהעזרה שקיבלה חברת הכנסת אושרה).
השבוע עשה חזן צעד נוסף, ולדברי ח"כ אלהרר הוא קרא לעברה במהלך ההצבעה "קארין, איפה עיסאווי, את כבר לא צריכה שהוא יצביע בשבילך?"
חברת הכנסת הנפגעת הגיבה כך: "אני קוראת לכל חבריי בכנסת פשוט להחרים אותו". ראש הממשלה גינה את דברי הלעג, בעוד חבר הכנסת חזן טען: "לא הייתה לי כוונה לפגוע בבעלי מוגבלויות, אם מישהו נפגע אני מתנצל".

(מבוסס על ידיעות שפורסמו באתר 'מאקו' ב- 24.11.15 וב- 25.11.15)

הפעילות

  1. האם שמעתם על המקרה המתואר? מה אתם חושבים על מה שאירע?
  2. מדוע לדעתכם המקרה עורר סערה בכנסת? הסבירו. מהי הסכנה בכך שמקרה כזה קורה?
  3. מה דעתכם על קריאתה של ח"כ אלהרר להחרים את ח"כ חזן? האם זו תגובה ראויה? האם לדעתכם יש דרכים אחרות לפעול כלפי איש ציבור שפוגע בעמיתיו? הציעו אפשרויות תגובה נוספות.
  4. ג'יי רודרמן, נשיא קרן משפחת רודרמן הפועלת לשילובם של אנשים עם מוגבלויות בחברה בישראל ובארה"ב, אמר: "הלעג של ח"כ אורן חזן כלפי ח"כ קארין אלהרר, המבוסס על המוגבלות הפיזית שלה, אינו מקובל בחצר בית הספר ובוודאי שלא במליאת הכנסת".
    – למה מתכוון ג'יי רודרמן בדבריו? מדוע לדעתכם הוא עורך השוואה לחצר בית הספר?
    – האם יש הבדל בין בית הנבחרים לבית הספר? מדוע?
    – האם יש הבדל בין התבטאויות פוגעות שנאמרות על ידי חבר כנסת (שהוא דמות ציבורית) לבין אדם פרטי?
  5. ד"ר אילן רבינוביץ', אב לשני ילדים נכים, אמר על ח"כ חזן: "בזמנו הפנוי אני מזמין אותו לביקור בביתי ולבלות אחר צהריים עם ילדיי, אולי אז יבין שהוא צריך לרדת על ברכיו ולבקש את סליחת הנכים".
    – למה לדעתכם התכוון ד"ר רבינוביץ' בדבריו?

תיאור מקרה

לפני כמה שנים עברה דניאל בת ה-13 תאונת דרכים קשה. מנערה ספורטאית ששיחקה כדורסל בנבחרת הבנות של בית הספר עברה דניאל לשבת בכיסא גלגלים, ועד עכשיו לא חזרה להתאמן בספורט כלשהו.
חייה של דניאל השתנו, ובמהלך השנתיים האחרונות היא נאבקת מדי יום לנהל שגרה רגילה עד כמה שניתן. היא ילדה חברותית, יש לה חברות וחברים רבים והיא משתדלת לא לתת לעצמה הנחות ומבקשת מחבריה שלא ירחמו עליה כי היא שונאת רחמים.
עם זאת, לפני שבוע דניאל נפגעה מאוד. במוצאי שבת כל החבר'ה נפגשו בקניון וחיפשו מקום לאכול בו פיצה. בפיצרייה הקבועה שלהם לא היה שולחן פנוי ולכן פנו לפיצרייה אחרת שהכניסה אליה הייתה אפשרית רק באמצעות מדרגות. דניאל קלטה שהחברים מתלבטים מה לעשות… נמרוד אפילו מלמל לעברה בזלזול "תמיד את עושה לנו בעיות, אוף". יערה הייתה היחידה שמיד פנתה לכולם ואמרה "מה יש לכם? דניאל חברה שלנו! היא לא אשמה שהיא יושבת בכיסא גלגלים! בואו נמצא מקום אחר".

שאלות לדיון בכיתה:

*יש לקיים את הדיון באופן מכבד, ואם יש בכיתה תלמיד עם נכות כלשהי רצוי לקחת זאת בחשבון ולנהוג ברגישות ובאחריות.
· מה אתם חושבים על התנהגות הילדים במקרה שתואר? התייחסו להתנהגות של נמרוד, של יערה ושל שאר החברים.
· מה לדעתכם הרגישה דניאל בזמן המקרה? הסבירו. אם הייתם במקומה, כיצד הייתם מגיבים?
· האם אפשר להימנע מתקריות כאלו לדעתכם? כיצד?
· יש שיגידו שבכך שיערה "קפצה" להגן על דניאל היא בעצם השפילה אותה – שימשה לה פה כאילו אינה יכולה להגיב בעצמה. מה דעתכם על כך?

· איך צריך לדעתכם להתייחס לאדם/נער/ילד נכה? בקבוצות – נסו לנסח כמה "כללים"שיעזרו לנו להתייחס לנכים באופן מכבד ומכיל.

 

 

יום הנכה הבינלאומי
יום המודעות לנכים
היום הבינלאומי לזכויות האדם לאנשים שיש להם מוגבלויות

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן