מערך שיעור
אל תצחקו עלי! (מלכים ב, פרק ב, פסוקים כג-כד)
שירה גודמן, שלמה זיס, נויה שגיב וזהר הרקוב בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

מטרת הפעילות היא לבדוק כיצד אנשים מגיבים כאשר מקללים אותם. הפעילות מתאימה לכיתה ו'.

רקע

אלישע הנביא היה בדרכו לבית אל. הוא הלך בדרך ולפתע נתקל בחבורת ילדים. הם לעגו לו והתגרו בו: "עֲלֵה קֵרֵחַ עֲלֵה קֵרֵחַ…". לפי חלק מהפירושים (אברבנאל ומצודת דוד) אליהו, רבו של אלישע, היה בעל שיער רב, ואילו אלישע היה קירח. לכן, הילדים בעצם השוו אותו לאליהו: "הוא עלה בסערה השמימה, ואתה עולה לבית אל, הוא בעל שיער רב – ואתה קירח..!"

מעניין לשים לב שיש כאן חזרה על העלבון: "עלה קירח, עלה קירח…". החזרה מאפיינת פגיעה ילדותית, שחוזרת שוב ושוב על אותן מילים, ואולי כך פוצעת אף יותר. בתקופה זאת ניסה אלישע לתפוס את מקומו של אליהו, ולכן הוא היה רגיש במיוחד. זאת הסיבה שהוא נפגע מאוד. וכיצד הוא הגיב? הוא קילל את הילדים שפגעו בו!

כיצד עלינו להגיב כאשר פוגעים בנו? התגובה הטבעית היא להחזיר, לפגוע בחזרה. אבל, האם נוכל להתעלות על כך ולהגיב בדרך אחרת? ואולי עלינו לא להגיב כלל?
בכך נעסוק בפעילות זאת.

מטרות

1. לבדוק כיצד אנשים מגיבים כאשר מקללים אותם ולועגים להם.
2. לבחור את הדרך הטובה ביותר להגיב לקללות וללעג.

הנחיות

1. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
2. התלמידים ייצאו לחצר בית-הספר בהפסקה הגדולה, ויערכו סקר בקרב הילדים שבחצר.
3. לאחר סיום הסקר, יתכנסו התלמידים בכיתה, ויסכמו יחד את התוצאות.
4. כל תלמיד ותלמידה ישיבו לעצמם על שאלות ב–ג, ולאחר מכן ייערך דיון במליאה. היעזרו בנקודות הבאות:
א. מהי התגובה הטובה ביותר כאשר מקללים אותנו או לועגים לנו? מדוע?
ב. ספרו על מקרים שקיללו אתכם או שלעגו לכם. כיצד הגבתם? מה הייתה התוצאה?
ג. הילדים לעגו לאלישע על צורתו החיצונית. האם חשוב מי לועג ועל מה לועגים?
ד. באילו מקרים, לדעתכם, יש טעם להגיב? ובאילו מקרים עדיף להתעלם או לשתוק?
ה. האם התעלמות מקללות ומלעג היא סימן לחולשה או לחוזק?

לחצו להמשך קריאה
הקטן