מערך שיעור
אני זה אני! ואני מיוחד! – פעילות מלווה לסיפור
תמר ינישסקי ודינה ציונית, מטח. ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים.

הספר "אני זה אני! ואני מיוחד!" מאת אן מיק עוסק ביכולת להתבונן בילדים ולראות את הייחודיות שלהם באופן חיובי. האיורים המקסימים של שרה מסיני מפיחים רוח חיים ומעשירים את הדמיון בהתבוננות מנקודות המבט השונות שבסיפור.

רקע

רועי מסתכל במראה בכל בוקר ושואל את עצמו "מה אהיה היום?" אך בכל יום הוא מתאכזב מחדש כאשר חבריו בגן אומרים לו שהוא אינו יכול להיות מה שהוא רוצה. רועי חוזר לביתו ומסתכל עם אימו במראה, ואימו מציעה לו דרך שונה ומרגשת להסתכל על עצמו, עד שלבסוף הוא מחליט בעצמו מה הוא יכול להיות ומוצא את מקומו הייחודי.
הספר עונה על מספר צרכים רגשיים של הילד. השלב השלישי בפירמידת הצרכים של מאסלו (קישור) הוא הרצון לשייכות, הרצון להשתלב בקבוצה. הצורך הזה מודגש בספר. צורך נוסף שמואר בדרך מיטבית בספר הוא הצורך בכבוד ובהערכה, המהווה את השלב הרביעי בפירמידת הצרכים. שלב זה כולל את החשיבות שהילד מקנה למה שהסביבה חושבת עליו. היבט נוסף בצורך זה הוא העצמת הייחודיות של הילד והיכולת שלו עצמו לראות את הצדדים החיוביים שבתכונותיו החיצוניות והפנימיות. גם היבט זה בא לידי ביטוי ייחודי בספר.
אך הספר אינו מתייחס רק לזווית הראייה הילדית. הוא מעלה למודעות גם את תפקיד המבוגר בסיוע להשגת הצרכים. תפקיד המבוגר הוא להעצים את הילד ולגרום לו להרגיש טוב ובטוח בעצמו, בוודאי כאשר ילד מרגיש חוסר ביטחון, בקבוצה ובכלל. האיורים בסיפור ממחישים באופן מקסים את היכולת לשנות את החשיבה משלילית לחיובית, ואת הדרך שבה חשיבה חיובית זו מסייעת לילד לענות לבסוף בעצמו על צרכיו הרגשיים באופן עצמאי.

מטרות

הילדים יכירו תכונות חיצוניות ותכונות אופי שונות.

הילדים ישווו בין תכונות אלו בינם לבין חבריהם ויציינו את הדומה ואת השונה.

הילדים יציינו תכונה חיובית לגבי עצמם.

הילדים יפתחו גישה חיובית של ראיית "חצי הכוס המלאה".

הילדים יתנסו בפיתוח הדמיון.

הנחיות

המשתתפים: כל ילדי הגן בזמן מפגש.
משך הפעילות: כ-30 דקות (+ פעילויות המשך בקבוצות).
דרכי העבודה: סיפור, דיון, פעילות.

אביזרים:
– גלימות ב-6-5 צבעים (ניתן לגזור מאל-בד) – ירוק, ורוד, חום, לבן, כחול, צהוב.
– שקית/קופסה אטומה לגלימות.

פתיח
הגננת: בואו נעצום את העיניים וכל אחד ידמיין מה הוא רוצה להיות.
• מה דמיינתם?
• האם אתם חושבים שאפשר להפוך להיות כל מה שנרצה?
עכשיו אספר לכם סיפור על ילד שקוראים לו רועי. רועי הסתכל בבוקר במראה ושאל את עצמו מה יהיה היום… ובואו נשמע מה קרה.

 

דיון לאחר ההקראה:
• מה רצה רועי להיות בסיפור?
• למה החברים שלו לא נתנו לו להיות אריה?
• איך הוא הרגיש?
• מי עזר לו? (אמא) איך היא עזרה לו?
• בסוף הסיפור אלכס הילד רצה להיות כריש. למה הוא רצה להיות כריש? (כי הוא חזק/גדול)
• האם גם רועי רצה להיות כריש?
• מה הוא בחר להיות?
• מה אהבתם בסיפור?

 

פעילות מסכמת למפגש:
• הגננת תוציא קופסה/שקית עם גלימות שונות, תראה לילדים ותאמר:
"הבאתי שק עם גלימות בכל מיני צבעים, אבל… אפשר להוציא בכל פעם רק גלימה אחת. הלוואי שתצא לי גלימה ירוקה, אני כל כך רוצה להיות פיה עם כנפיים ירוקות".
• הגננת תוציא גלימה בצבע אחר. 'אוף! כל כך רציתי ירוק. מה אני אעשה?'
• הגננת תשאל את הילדים אם יש להם רעיון מה כדאי לה לעשות.
• הגננת תזמין 6-5 ילדים לעמוד בשורה.
• כל ילד ישלוף גלימה בלי לראות (אפשר לכסות את העיניים).
• הגננת תקשור לכל ילד את הגלימה.
• הגננת תבקש מכל ילד בתורו לספר למה הוא הפך להיות עם הגלימה שלו.

הגננת תסכם: אז כמו שבכל פעם קיבלנו גלימה בצבע אחר, כך גם כל אחד מאיתנו הוא קצת אחר. יש ילדים עם עיניים חומות ויש ילדים עם עיניים כחולות, יש ילדים גבוהים ויש ילדים נמוכים.

פתיחה לדיון חדש, אולי בקבוצה:
• יש דברים שילדים נמוכים יכולים לעשות ממש בקלות וילדים גבוהים לא. למה כיף לדעתכם להיות נמוך? (למשל: הם יכולים לעבור בקלות מתחת לסולמות!) ולמה כיף להיות גבוה?
• יש ילדים עם שיער ארוך ויש ילדים עם שיער קצר. מה יכולים לעשות ילדים עם שיער ארוך? (למשל: לעשות צמות) וכו'.
• האם יש מישהו שרוצה לספר על משהו מיוחד שרק הוא יודע לעשות?
סיכום: ראינו שכל תכונה יכולה להיות יתרון במקרים מסוימים. איזה כיף לשמוע שכל אחד יכול לעשות משהו מיוחד. באמת אפשר לראות שהשינויים בכל אחד מאיתנו יכולים לעזור לנו בכל מיני דרכים והופכים אותנו למיוחדים.

הצעות לפעילויות המשכיות:
• בקבוצות, גננת תחלק מראה לילדים וכל ילד יתבונן בתכונות החיצוניות שלו (גון פנים, צבע עיניים, גודל פה, שיניים שנפלו וכו'). הילדים יציירו את עצמם לפי התכונות הייחודיות להם.
• על גיליונות נייר גדולים (גודל ילד) הילדים יציירו בזוגות את קו המתאר האחד של השני.
לאחר מכן כל ילד יצייר את "מה שהיה רוצה להיות" על הדמות שלו. הגננת תתלה את ציורי הילדים בסביבת הגן, ולכל ילד תכתוב כותרת "אני מיוחד כי אני _______".
• כל ילד יקבל את האיור של ילד-סופרמן (מצורף) בגודל דף, ויצייר בצד השני מה היה רוצה להיות.
• בקבוצות או במפגש המשכי אפשר לשחק במשחק "אנחנו יכולים" הנמצא באתר.

לחצו להמשך קריאה
הקטן