וידאו
אני פה
דינה ציונית, צוות למידה חברתית רגשית מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

סרט העוסק בנער אוטיסט שמגלה כי כל חבריו חוץ ממנו מקבלים צו גיוס. הסרט מציג את דרך ההתמודדות שלו ואת העזרה שהוא מקבל מהקרובים לו.

על הסרט

פעילות זאת עוסקת בנער אוטיסט שמשולב בכיתה רגילה. בעוד החברים מתחילים לקבל צו גיוס לצבא, אור אינו מקבל את הצו שהוא מחכה לו. עד לנקודה זאת בחייו אור לא היה מודע לנושא הגיוס, אבל מרגע שהנושא נהיה רלוונטי הוא מגיב בצורה אופיינית לילדים אוטיסטים ועוסק בו כל הזמן.

רקע

אוטיזם הוא מצב התפתחותי-נוירולוגי המשפיע על שני תחומים עיקריים ביכולתו של הילד:

• תקשורת חברתית עם הסביבה.

• התנהגות ותחומי עניין חזרתיים ומצומצמים.

אוטיזם משפיע על האופן שבו אנשים יוצרים קשר עם אנשים אחרים ועל הדרך שבה הם מבינים את הסביבה, כך שלעתים קרובות העולם הוא עבורם מקום מבלבל.

המונח הספקטרום האוטיסטי (ASD – Autism Spectrum Disorder) משקף את העובדה שלאנשים עם אוטיזם יש מכלול קשיים בתחומי תקשורת, חברות, דמיון או גמישות המחשבה, אך כל אחד מהם נמצא במקום אחר על הרצף ולכן אין שני אנשים עם אוטיזם זהים זה לזה. יש אנשים על הספקטרום האוטיסטי שיהיו מסוגלים לחיות חיים עצמאיים, בעוד שאחרים תמיד יהיו זקוקים לסיוע ותמיכה.

כיום, אחד מכל 100 אנשים מאובחן על הספקטרום האוטיסטי, והוא מופיע בקרב בנים פי 4 לעומת בנות.

על פי ספר האבחנות החדש של אגודת הפסיכיאטרים האמריקנית (DSM-V), הקטגוריות הישנות של PDD ואספרגר שהיו נהוגות – מבוטלות, וכל הילדים על הרצף יוגדרו כאוטיסטים ברמות תפקוד שונות. לדוגמה: תסמונת אספרגר לא תהיה קטגוריה נפרדת, אלא תתואר כאוטיזם עם רמה קוגניטיבית ורמה שפתית גבוהות.

מטרות

–     הכרת ילד אוטיסט, הבנת עולמו והבנת הדרכים שבהן הוא מתנהל בזמן משבר.

–     העלאת המודעות לילדים שנמצאים על הרצף האוטיסטי כדי לאפשר מתן מקום מכבד לשונות.

הנחיות

  1. צפו בסרט יחד עם התלמידים.
  2. הסבירו לתלמידים מהו אוטיזם.
  3. נהלו שיח עם התלמידים בעזרת השאלות הבאות:

–          מה הרגשתם כלפי אור כשצפיתם בסרט?

–          כיצד מתבטאת השונות של ילד אוטיסט בסרט?

–          מה התחדש לכם על ילדים אוטיסטים מהסרט או מהמידע שהוקרא לכם?

–          נחזור לסרט: אילו תחנות עובר אור עד שהוא מקבל את המידע שהוא צריך?

–          מי עוזר לו? מי אינו עוזר לו?

–          מה אתם הייתם עושים במקומו של אור? האם הייתם עוזרים, כיצד?

–          כיצד מרגיש לדעתכם אור?

–          מה דעתכם על השם "אני פה"? מדוע בחרו בו יוצרי הסרט?

עבודה פרטנית:

התלמידים יכתבו מכתבים להורים ובהם יביעו את דעתם על המקרה.

לסיכום:

בקשו מהתלמידים לכתוב את העולה על דעתם: רגשות, שאלות, הצעות וכו'.

תלמידים שירצו ישתפו במכתבים שבהם תדון הכיתה.

ביבליוגרפיה

זכויות יוצרים לסרט:

יוצרי הסרט: צח פונטה וחן סיון

שחקן ראשי: עמית משה אורן

לחצו להמשך קריאה
הקטן