הנחיות
במהלך הפעילות
שלב א: שיחה עם התלמידים לפני הקרנת הסרטון
• אמרו לתלמידים כי היום תעסקו ביחס לתלמיד השונה, ובמיוחד לתלמיד עם עודף משקל, בערכי החברות ובאופן התגובה שלהם כאשר הם עדים להצקות לאחר.
• לצורך המחשה – שתפו את הכיתה באירוע שנכחתם בו, ובו קבוצה של אנשים פגעה בחבר שלכם והתלבטתם אם להגיב וכיצד.
– ספרו בכנות על התחושות הסותרות שליוו אתכם באותו מצב, וכך תיתנו דוגמה אישית לאנושיות וליכולתכם להתמודד עם הקונפליקטים המלווים אתכם וללמוד מהם.
– אם התלמידים ישאלו שאלות על האירוע, נסו להשיב בכנות ובנינוחות.
דוגמה לאירוע
"בעבר הייתה לי תלמידה שהשתתפה בהופעה מיוחדת בבית הספר. בהופעה היא נלחצה מאוד ועשתה טעות מביכה, וחבריה בקהל צחקו עליה. גם לאחר המופע, כשעמדתי לידה, שמעתי את אותם ילדים ממשיכים ללעוג לה על כך שהיא מסורבלת, שההופעה לא הייתה שווה את הזמן ושעדיף לה למצוא תחביב אחר. ראיתי שהיא נפגעה אבל לא אמרתי כלום.
באותו הרגע חשבתי שזה לא ענייני כי הילדים לא היו מהכיתה שאותה לימדתי, אבל לאחר מכן חשבתי על זה והצטערתי על ההתנהגות שלי. בעיקר התביישתי בעצמי, הרי אני המורה שלה, היא בטח סמכה עליי שאעמוד לצידה, ולא עשיתי זאת. איזה מסר העברתי לה"?
שאלו:
1. האם גם אתם נכחתם פעם במצב שבו קבוצת אנשים לעגה למישהו קרוב אליכם? איך הרגשתם?
2. האם לעגו לכם פעם בפני חבר קרוב, והוא לא הגיב? אם כן, איך הרגשתם כלפי אותו חבר? כיצד זה השפיע על הקשר ביניכם?
3. האם לעגו לכם פעם בפני חבר, והחבר עמד לצידכם ותמך בכם? אם כן, איך הרגשתם?
הפעילות המתוקשבת
עמוד 2: הקרנת הסרטון
התלמידים יצפו בסרטון במשך 4:43 דקות.
על הסרטון
ילדי הכיתה אינם מקבלים את אודי, תלמיד חדש בכיתה, ילד עם עודף משקל. הם לועגים לו ומכנים אותו "דובי". יגאל, חברו לכיתה, סבל בעבר גם הוא מדחיית הכיתה משום שהוא מרכיב משקפיים. אודי עזר ליגאל לפתור בעיות קשות במתמטיקה, וכאשר ילדי הכיתה מציקים לאודי, יגאל מתלבט כיצד עליו לנהוג.
לאחר הפעילות
בסיום הפעילות ערכו דיון בכיתה.
שאלות לדיון:
• מה למדתם מהסרטון?
• ממה לדעתכם נובע היחס כלפי אודי?
• לְמה, לדעתכם, גורמות הצקות באופן כללי? ולְמה הן גורמות במקרה הספציפי של ילד עם עודף משקל?
• יגאל, הילד הממושקף, חשש להביע את דעתו בנחרצות ולעזור לאודי. כיצד אתם הייתם נוהגים?
• האם חברות אמת נמדדת במקרים כאלה? האם נתקלתם במקרים דומים?
• במקרים רבים מצמידים כינויים לילדים: אודי הוא "דובי" ו"שמן", ויגאל הוא "משקפופר" ו"אבו-ארבע".
א. האם כינויים כאלה גורמים לנו להתעלם מהכישורים של הילדים האלה? הסבירו.
ב. איך לדעתכם אפשר להעניק לילדים עם עודף משקל, לילדים ממושקפים ולאחרים, תחושות של כבוד ושל שייכות בכיתה?
התמודדות עם תגובה אפשרית בכיתה
ילד עם עודף משקל עשוי לשתף שצחקו עליו שהוא שמן, וייתכן שאף יאשים ילדים שפגעו בו.
במקרה כזה, בשלב הראשון מומלץ להעצים את הילד שהעז לחשוף זאת בפני הכיתה, לדוגמה: "יאיר, כל הכבוד שהיה לך האומץ לשתף אותנו. זה בוודאי לא היה לך קל".
לאחר מכן, מומלץ למנף את החשיפה של הילד כדי לנסות ולעורר אמפתיה כלפיו בקרב חבריו לכיתה,
לדוגמה: "יאיר, עכשיו אחרי שסיפרת לנו שצחקו עליך, אני חושבת שזה יכול לעזור מאוד לחברים להבין איך הרגשת בעקבות כך. תסכים לשתף אותנו?"
• לאחר השיתוף חשוב להודות לתלמיד על כך שסייע לכיתה בלמידה.
• העיסוק שלכם בנושא בצורה מכבדת ומעצימה יהיה מודל לחיקוי עבור התלמידים.
בקשו מהתלמידים לראיין את אחת הדמויות המופיעות בסרטון. ביחידה יש הנחיות לכתיבת ריאיון ודוגמאות לשאלות שאפשר להפנות לכל אחת מהדמויות. בקשו מהתלמידים להוסיף לפחות עוד שאלה אחת ותשובה אחת.
עמוד 3: הדילמה של יגאל
יגאל, הילד שמרכיב משקפיים, מעלה בסרטון קושי: הוא מביט בחבריו המכים את אודי ולועגים לו.
כולם נגד אחד! והוא ניצב מן הצד ואינו עוזר לאודי. יגאל אומר: "ברגע שאודי הכי היה צריך אותי, עזבתי אותו. מה הייתי יכול לעשות?"
דונו עם התלמידים ביתרונות ובחסרונות שעולים מן הדילמה של יגאל. מה יגאל היה עשוי ל"הרוויח" ומה עלול היה "להפסיד" אם היה מתערב לטובת אודי?
בקשו מהילדים להעלות רעיונות בנוגע לדרכי הפעולה שבהן יגאל יכול היה לפעול.
להעמקה בנושא פיתוח אסטרטגיית התמודדות בונה
לפיתוח אסטרטגיית התמודדות בונה עם מצבים דומים, מומלץ להמחיז מצבים באמצעות משחק תפקידים של כמה
מהתלמידים, בעוד התלמידים האחרים צופים ומבקרים את המצב. אפשר להמחיז את האירוע שבסרטון ואפשר להמחיז אירוע שהתלמידים שיתפו בכיתה. בסיום משחק התפקידים יש להפנות לתלמידים את השאלות הבאות:
• שאלו כל אחד מהשחקנים (הילד עם עודף המשקל, החבר, מנהיג הכיתה והילדים שהציקו) על הרגשתם כששיחקו את הדמות. מה חשבו? מה הרגישו? איך היו פועלים במציאות?
• שאלו את הצופים: כיצד יכלו המשתתפים לנהוג אחרת? מה יכול היה החבר לעשות אחרת? מה יכלו הילדים
המציקים לעשות אחרת?
• הציעו לתלמידים לכתוב במשותף תסריט מתוקן למצב, שבו אחרי ההצקה הראשונה תהיה לחבר ולילדים שהציקו הזדמנות להגיב בצורה חברית, חיובית ובונה. אפשר שאותה קבוצת שחקנים תציג שוב את התסריט החדש, או להחליף בין קבוצת השחקנים לקבוצת הצופים כדי לאפשר לכל תלמיד לחוות סוג שונה של חוויה.
• שאלו שוב את השחקנים על הרגשתם כששיחקו את הדמות, הפעם על פי התסריט החדש: מה חשבו? מה הרגישו?
איך היו פועלים במציאות?
• שאלו את הצופים: מה הרגשתם בנוגע לתסריט החדש? מה ההמחזה עוררה בכם הפעם?
• שאלו את כל התלמידים: מה למדתם מהפעילות היום? לאילו מסקנות הגעתם?
קישורים
מחקר: הטלוויזיה "מעלימה" ילדים שמנים וכהים, נדלה מאתר האינטרנט .Ynet
משתתפים בסרטון: עמית אלחרזי, איתן אשרי, ישי אבני, אביר לזר, ליאור מיכאלי, אסי איציק, שחף חי, יונתן שנהר, יואב אלתר
בימוי: אבינועם דמארי
הפקה: אבינועם דמארי
עריכת תסריט: אבי שמש
בעלי זכויות: ערוץ 23 – הטלוויזיה החינוכית הישראלית