שאלה ותשובה
"רודנות" בכיתה

אירית מנשה בכר משיבה על שאלה של מורה באשר להתנהלות מול תלמידות שפוגעות ומתעמרות בבנות הכיתה.

מומחי מגזין "עשר פלוס" "עשר פלוס" הינו מגזין אינטרנט ייחודי המיועד להורים למתבגרים ולאנשי מקצוע, ועוסק בגיל ההתבגרות המוקדם ועד גילאי עשרים לערך. בין חברי הצוות של המגזין נמצאים מומחים מתחומים שונים, כגון: פסיכולוגית חינוכית, מומחית לבעיות קשב וריכוז, מדריכי הורים ועוד.
שאלה

שלום,

אני מלמדת בכיתה ה' בנות. אני מתקשה להתמודד עם המציאות בה אחת מבנות הכיתה, מקובלת ומטופחת מאד, רודה בבנות אחרות, צוחקת על חשבונן וכו'. בעיני זה מגיע מסוג של חוסר בטחון ורצון להיות בשליטה, אבל בפועל, ישנן מספר בנות שממש סובלות ממנה. היא קיבצה אליה עוד 2-3 חברות שמשתפות איתה פעולה ואני בעצמי לא מקנאה בבת שנפלה קרבן להשתלחויות שלהן…, ניסיתי לדבר עימה ואף עם אימה מספר פעמים וללא הועיל. אשמח מאד לקבל עצה נבונה!

תודה.

תשובה

מורה יקרה,

את מתארת אווירה כיתתית תחרותית שיצרה קבוצה של מקובלות  ומקובלות  פחות, ולך המורה יש תפקיד מאוד משמעותי בשינוי וביצירת  אווירה פחות תחרותית ויותר מכבדת בכיתה ומחוצה לה.

אני מציעה, ליצור פרויקט כיתתי, בו התלמידות אחראיות על העברת שיעור בנושא  "מקובלות חברתית". זה אמור להיות מעין פרויקט חברתי אותו את מטילה עליהן כשעורי בית, הן אמורות להיפגש אחרי הלימודים כדי להתכונן לשיעור.

המטרה: עיבוד  נושא מקובלות חברתית או דחייה  דרך עבודה משותפת של התלמידות עצמן, החל בהבנה מדוע נוצרים מקובלים ודחויים, מה כל אחד תורם כדי להיות מקובל /דחוי וכלה במה אפשר לעשות כדי לצמצם פערים ושתהיה אווירה נעימה בכיתה.

יש לחלק את הקבוצה למספר תתי קבוצות כשחלקן מקבלות שאלות לגבי מקובלות חברתית והאחרות לגבי דחייה חברתית,

את מציידת כל קבוצה בשאלות מנחות:

בכל קבוצה שתהיינה בנות מהמקובלות ובנות מהדחויות.

שאלות לדוגמה לקבוצה העוסקת  "במקובלות"- מה זה אומר להיות מקובל

  • מה מאפיין את הילדים המקובלים, מה הם תורמים/עושים כדי להיות מקובלים?
  • איך לדעתכם מרגיש ילד מקובל כל בוקר בצאתו לביה"ס?
  • האם לדעתכם יש רווחים רגשיים למקובלים?
  • מה הן האמירות הכי פוגעות שבנות אומרות אחת לשנייה?
  • למה זה פוגע?
  • מה באחריותו של הילד המקובל כדי לשנות את המצב? (דהיינו שלא ייווצרו קבוצות כאלו)

שאלות לדוגמה לקבוצת העוסקת ב"דחייה"

קבוצה 2

  • מה מאפיין את הילדים הפחות מקובלים (הדחויים)?
  • מה מאפיין ילד דחוי, מה הוא תורם/עושה כדי להיות דחוי?
  • איך לדעתכם מרגיש ילד דחוי כל בוקר כשהוא יוצא לביה"ס?
  • האם לדעתכם יש רווחים רגשיים לדחויים?
  • מה הן האמירות הכי פוגעות שבנות אומרות אחת לשנייה?
  • למה זה פוגע?
  • מה באחריותו של הילד הדחוי כדי לשנות את המצב?

השיעור מונחה על ידך כשאת מציגה על הלוח את מה שנאסף מכל קבוצה, שמה דגש על הצד הרגשי של ה"מקובל" ו-ה"דחוי" ועל אחריותו של כל אחד מהן למצב.

מחדדת את ה"מה לעשות כדי למנוע דחייה חברתית בכיתה", ולבסוף עושה את ההקשר בשאלה: מה לדעתכן יש לעשות בכיתה שלנו.

מורה יקרה, יש מקום גם להבעת דעתך ותפישת עולמך, לגבי התנהגות חברתית, מעין "אני מאמין" שלך…חשוב שישמע.

זה יכול להיות פרויקט שיוביל לשינוי אווירה בכיתה…..ולדעתי חשוב באותה מידה כמו שיעור מתמטיקה, אנגלית או ספרות…זה שיעור לחיים.

בהצלחה,

אירית מנשה בכר, מומחית במגזין "עשר פלוס", בעלת M.A במנהל החינוך, מדריכת הורים פרטנית במודל קצר טווח, מרצה ומנחה בכירה (סופרווזרית).

לחצו להמשך קריאה
הקטן