פעילות מתוקשבת
היכרות עם רגשות
שיר דרור וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת העוסקת בנושא היכרות עם רגשות לגיל הרך.

רקע

בגיל הרך כדאי למקד את המאמצים בזיהוי ובשיום הרגשות השונים שמרגיש הילד, בהבחנה בין רגש למחשבה, ובהבחנה בין מה שמרגיש הילד למה שמרגיש זולתו.

מטרות

  1. התלמידים יכירו מגוון של רגשות ויבחינו ביניהם.
  2. התלמידים יזהו מתי מתעוררים בהם סוגים שונים של רגשות.
  3. התלמידים יבינו את חשיבות השיתוף ברגשות כדי לשפר אינטראקציות חברתיות.

הנחיות

עמוד 1: הקדמה
קראו יחד עם התלמידים את ההקדמה לפעילות.
שאלו את התלמידים:
– למה הכוונה במשפט: כשיודעים מה מרגישים בלב, אפשר לדבר על זה עם אחרים כדי שיבינו אותנו טוב יותר?
– תנו דוגמה למצב שבו דיברתם עם מישהו על מה שאתם מרגישים, וספרו איך זה שיפר את ההרגשה שלכם.
– הסבירו במילים שלכם את הדוגמה שמופיעה בהקדמה. איך השיתוף שבדוגמה יכול לעזור לי להרגיש טוב יותר? איך אני במצב דומה הייתי מרגיש טוב יותר אם הייתי משתף?

עמוד 2: מהם רגשות
השמיעו לכיתה את השיר "עולם של רגשות" ושאלו את התלמידים:
1. מה השיר מספר לנו?
2. מה השיר אומר על להיות עצובים? [שזה בסדר להיות עצובים כי זה סימן שמרגישים].
3. ולמה זה חשוב להרגיש? [כי לחיות זה אומר להרגיש].
בקשו מהתלמידים להיכנס לפעילות ולענות על השאלה בעמוד 2 שאחרי השיר.

עמוד 3: זיהוי רגשות
הסבירו לתלמידים שבעמוד זה יש בצד אחד פרצופונים (אמוטיקונים), ובצד השני רגשות, וצריך למתוח קו בין הפרצוף לרגש המתאים.
לאחר מכן שאלו את התלמידים: מה ההבדל בין רגש למחשבה?
הסבירו שרובנו מבלבלים לעתים קרובות בין רגש למחשבה.
אנחנו אומרים: "אני מרגיש ש…", גם כדי לתאר מחשבה ולא רגש.
למשל, המשפט: "נראה לי שלא אכפת לכם ממני" מביע מחשבה ולא רגש.
עדיף לבטא את הרגש: "אני עצובה כשאתם לא מתייחסים אליי". [לקוח מתוך הפעילות אירועים ורגשות]
בקשו מהתלמידים לתת כמה דוגמאות שבהן יבטאו מה הם מרגישים, ובדקו יחד איתם האם דיברו על רגש או על מחשבה.
רצוי לכתוב את הדוגמאות על הלוח כדי להמחיש לתלמידים באמצעות סימון המילים הרלוונטיות האם מדובר ברגש או במחשבה.

עמוד 4: איך אני מרגיש
בשקופית זו התלמידים מתבקשים להתאים בין תיאור מצב לבין התמונה המייצגת את הרגש שהוא מעורר.
שאלו את התלמידים:
– מתי כעסתם על משהו או מישהו או קינאתם במישהו או התאכזבתם ממשהו או ממישהו?
והדגישו בפניהם את המצב שתיארו, שהוביל לאותו רגש.
לאחר מכן הנחו אותם לתאר בכתב את מה שהסבירו בעל פה – איזה מצב עורר בהם רגש מסוים.

עמוד 5: לסיכום
בשקופית זו יתנסו התלמידים בזיהוי רגש שחוו בבוקר – מה עורר אותו, ואם זה היה רגש שלילי מה שיפר את הרגשתם, וינסחו זאת בכתב.
בקשו מכמה תלמידים לשתף במשפטים שכתבו.
חזקו אותם על זיהוי הרגשות שחוו ועל זיהוי הטריגר שעורר אותם, ובעיקר על אופן ההתמודדות שבחרו.
אין סגנון התמודדות טוב או רע, כל עוד הוא אינו פוגע באחר. כל סגנון התמודדות שעוזר הוא טוב.

להרחבה: בקשו מהתלמידים לצייר ציור שמבטא את הרגש שכתבו, ולתת אותו לחבר או חברה. או: לחלק עמוד לשניים, בצד אחד לצייר איך נראה רגש של שמחה, ובצד השני לצייר איך נראה עצב. במקום לצייר ילד שמח או ילד עצוב, אפשר להציע להם לצייר מצב שמעורר בהם שמחה לעומת מצב שגורם להם עצב.

לסיכום: שאלו את התלמידים: האם למדתם היום משהו חדש על רגשות? האם למדתם משהו חדש על עצמכם? ואם כן, מה?

לחצו להמשך קריאה
הקטן